arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷

چین، عراق و امارات ۳ کشور اول مقصد صادراتی ایران

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که از ۲۱ میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه نخست سال، ۵۷.۳ درصد به کشورهای چین، عراق و امارات بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین، عراق و امارات ۳ کشور اول مقصد صادراتی ایران+ فهرست ۱۰ مقصد اصلی صادرات ایران

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که از ۲۱ میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه نخست سال، ۵۷.۳ درصد به کشورهای چین، عراق و امارات بوده است.

به گزارش ایبِنا، آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می دهد که صادرات غیرنفتی ایران به چین در شش ماهه نخست سال جاری، به رقم ۴ میلیارد ۶۳۳ میلیون دلار رسیده و این کشور در صدر کشورهای هدف صادراتی ایران قرار داشته است.

صادرات ایران به چین تا پایان شهریورماه از نظر وزنی ۱۳ هزار و ۷۰۳ هزار تن بوده و در مجموع ۲۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است. عراق با ۴ میلیارد و ۵۶۴ میلیون دلار و امارات با ۴ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار در جایگاه های دوم و سوم بازارهای هدف صادراتی ایران در شش ماهه نخست سال جاری قرار داشته اند. به این ترتیب سهم صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق ۱۹.۷ درصد و به امارات ۱۷.۶ درصد بوده است.

براین اساس سهم سه کشور نخست از بازارهای هدف صادراتی ایران در شش ماهه نخست ۵۷.۳ درصد از کل صادرات کالاهای ایرانی بوده است. افغانستان با یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون دلار (۷.۲ درصد)، هند با یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار (۵.۴ درصد)، کره جنوبی با ۸۴۴ میلیون دلار(۳.۶ درصد)، ترکیه با ۷۳۶ میلیون دلار (۳.۲ درصد)، پاکستان با ۵۷۲ میلیون دلار(۲.۵ درصد)، تایلند با ۴۵۷ میلیون دلار (۲.۰ درصد) و عمان با ۴۴۴ میلیون دلار (۱.۹ درصد) ۱۰ کشور اول هدف صادراتی کالاهای ایران در شش ماهه نخست بوده اند.

این آمار نشان می دهد که فاصله ارزش صادرات ایران بین سه کشور نخست تا کشورهای بعدی حدود ۳ میلیارد دلار است که می توان با تشویق صادرکنندگان و همچنین تسهیل قوانین و مقررات این فاصله را کاهش داد.

آمارهای منتشر شده همچنین نشان می دهند که سهم صادرات ایران به کشور اندونزی ۳۳۰ میلیون دلار (۱.۴ درصد)، تایوان ۲۴۷ میلیون دلار (۱.۱ درصد) در شش ماهه نخست بوده و سهم ۸ کشور دیگر از صادراتی غیر نفتی ایران در مدت زمان مورد اشاره کمتر از یک درصد بوده است.

براین اساس کشورهای ترکمنستان ۱۹۱ میلیون دلار (۰.۸ درصد)، ژاپن ۱۸۷ میلیون دلار (۰.۸ درصد)، ایتالیا ۱۸۷ میلیون دلار (۰.۸ درصد)، جمهوری آذربایجان ۱۷۱ میلیون دلار (۰.۷ درصد)، ذمصر ۱۶۸ میلیون دلار (۰.۷ درصد)، کویت ۱۴۱ میلیون دلار (۰.۶ درصد)، قطر ۱۳۹ میلیون دلار (۰.۶ درصد) و آلمان ۱۳۸ میلیون دلار (۰.۶ درصد) از ایران واردات غیرنفتی داشته اند.

همچنین آمارهای منتشر شده نشان می دهد که صادرات غیرنفتی ایران به چین در مدت زمان مشابه ۱۲ درصد، عراق ۴۵ درصد، امارات ۳۳ درصد، افغانستان ۳۱ درصد، پاکستان ۶۶ درصد، تایلند ۵۵ درصد، عمان ۵۲ درصد، اندونزی ۴۳ درصد، ایتالیا ۲۳ درصد، جمهوری آذربایجان ۴۳ درصد، مصر ۷۹ درصد، کویت ۳۵ درصد، قطر ۶۱ درصد و آلمان ۵ درصد از نظر ارزشی نسبت به شش ماهه نخست سال ۹۶ رشد داشته اند.

با این وجود صادرات غیرنفتی ایران از نظر ارزشی به کشورهای هند ۴ درصد، کره جنوبی ۶۱ درصد، ترکیه ۲۱ درصد، تایوان ۹ درصد، ترکمنستان ۹ درصد و ژاپن ۲۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته اند.

سهم ۲۰ بازار اول هدف صادراتی ایران از کل صادرات غیرنفتی کشور در شش ماهه نخست سال ۹۱ درصد بوده است. با این حال میانگین صادرات غیرنفتی ایران تا پایان شهریورماه ۱۴ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۶ رشد داشته است. اما این رقم از نظر وزنی در مدت زمان مشابه ۴ درصد کاهش نشان می دهد.

نظرات بینندگان