arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷

مقام اسبق سازمان ملل: عربستان و امارات اجازه ندادند یمن دموکراتیک شود

فرستاده اسبق سازمان ملل به یمن می‌گوید علت حمله ائتلاف سعودی و اماراتی به یمن این بود که سران ریاض و ابوظبی از روند دمکراسی در یمن خشنود نبودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جمال بن‌عمر»، فرستاده اسبق سازمان ملل متحد در امور یمن، عربستان سعودی و امارات را به کارشکنی در دست‌یابی به راه‌حل بحران در یمن متهم کرد.

او این هفته به صراحت و علنا در اظهاراتی مکتوب به یکی از دادگاه‌های ایالات نیویورک نوشت که برخی از رهبران شورای همکاری خلیج فارس که همسایه یمن هستند و به زنان خود اجازه رانندگی نمی‌دادند، از اینکه این کشور به کشوری دموکراتیک تبدیل شود، ناراحت بودند.

بن‌عمر در چرایی این ناراحتی سران سعودی نوشت: «برای اینکه دموکراسی در یمن به معنای رقابت سیاسی بوده و امکان پیش‌بینی نتایج از قبل را می‌گیرد. دولت امارات و برخی از رهبران سعودی به جای این تحول، تمایل داشتند که در مورد اینکه چه کسی در یمن حکومت کند، حرف آخر را بزنند».

فرستاده اسبق سازمان ملل در امور یمن که سال ۲۰۱۵ به دنبال حمله ائتلاف سعودی به این کشور از سمت خود استعفا داده بود، بار دیگر سخنان خود در جلسه شورای امنیت همان سال تأکید کرد و گفت که جنگ سعودی و اماراتی علیه یمن که با مشارکت برخی کشورها بوده، مذاکراتی را که وی میانجی آن بوده و راه زیادی تا موفقیت نداشته را به شکست کشاندند.

بن‌عمر گفت: «بعد از گذشت نزدیک به ۴ سال بر همه آشکار شد که تصمیم حمله به یمن فاجعه‌بار بود؛ چرا که بیش از ۱۰ هزار غیر نظامی را به کام مرگ کشاند و باعث شد که جنایت‌های جنگی در سطح گسترده‌ای اتفاق رخ دهد و یمن را در آستانه بدترین گرسنگی و خطرناک‌ترین بحران انسانی در دنیای امروز قرار دهد».

فرستاده سابق «بان‌کی مون»، دبیر کل سابق سازمان ملل در امور یمن به تبلیغات رسانه‌‌ای سعودی و اماراتی علیه او اشاره کرد و گفت که رسانه‌های این دو کشور می‌خواهند با تبلیغات سوء، چهره او را مخدوش کرده و او را به عنوان فرد بی‌طرف در بحران یمن معرفی کنند.

این اظهارات بن‌عمر بعد از آن به رسانه‌ها درز کرد که «الیوت برویدی»، مسئول جمهوری‌خواه جمع‌آوری کمک‌های انسان‌دوستانه در نیویورک در برابر دادگاه این شهر از وی به اتهام تلاش برای جاسوسی و دسترسی به ایمیل‌های او و گذاشتن آن‌ها در اختیار روزنامه‌های آمریکایی شکایت کرد.

این گفته‌های فرستاده اسبق سازمان ملل در امور یمن مهر تأییدی است بر اظهارات تلویحی «مارتین گریفیتس»، فرستاده کنونی سازمان ملل در امور یمن است که بعد از شکست دومین دور مذاکرات یمن در ژنو سوئیس، ائتلاف سعودی را تلویحا مسئول این شکست معرفی کرد.

یمن از ابتدای سال ۹۴ هدف شدیترین حملات ائتلاف سعودی بوده و بنابر گزارش واشنگتن‌پست بر اثر این حملات تاکنون ۵۰ هزار غیر نظامی کشته شده‌اند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان