arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷

واکنش ترکیه به خبر استرداد گولن درقبال توقف تحقیقات درباره قتل خاشقجی: این دو مساله از یکدیگر جدا هستند

ترکیه هرگونه توافق با آمریکا بر سر کاهش فشارها علیه عربستان سعودی درباره قتل روزنامه‌ نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در قبال استرداد فتح الله گولن را رد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه ان بی سی به تازگی در گزارشی اعلام کرده بود که واشنگتن از ترکیه خواسته است که فشارها را درباره پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست کم کند و در مقابل این کشور فتح الله گولن را که به باور آنکارا پشت پرده کودتای 15 ژوئیه 2016 قرار دارد، به ترکیه تحویل دهد.

 یک مقام ارشد ترکیه با رد این ادعا اعلام کرد: مساله استرداد گولن که ترکیه از مدت‌ها قبل به دنبال آن بوده است، هیچ ارتباطی با تحقیقات درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌ نگار واشنگتن پست در کنسولگری استانبول نداشته است و این دو مساله از یکدیگر جدا هستند.

وی ادامه‌ داد: هیچ توافقی مبنی بر توقف تحقیقات خاشقجی در مقابل استرداد گولن نشده است و ما هیچ قصد و نیتی مبنی بر دخالت در تحقیقات خاشقجی به خاطر مسائل سیاسی نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گفت که ترکیه درخواست‌هایی را برای استرداد گولن به آمریکا داده است.

چندی قبل رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که دستور قتل خاشقجی از سطوح عالی حاکمیت در عربستان داده شده است.

واشنگتن نیز روز پنجشنبه‌ اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه 17 مقام سعودی نه دولت ریاض اعمال خواهد کرد.

برخی از تحلیلگران سعودی اعلام کردند گزارش اخیر ان بی سی، نشان می‌دهد که ترکیه به دنبال بازی سیاسی درباره قتل خاشقجی است.

یک ستون نویس سعودی پس از انتشار این گزارش ان بی سی، در پیامی در توییتر نوشت: من هیچ شکی ندارم که ترکیه با خون خاشقجی معامله می‌کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان