arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: ائتلاف آمریکایی با بمب فسفری سوریه را بمباران می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: هواپیماهای ائتلاف آمریکایی در بمباران مناطق مختلف سوریه از بمب فسفری استفاده می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ماریا زاخارووا» امروز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی در ساختمان وزارت خارجه روسیه با بیان این مطلب افزود: اقدامات آمریکا در سوریه همچنان نگران کننده است.


وی افزود: هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای چندمین بار مراکز داعش در حومه شهر حاجین را بمباران کردند و شمار زیادی از ساکنان محلی را کشتند.


سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از جمله به کشته شدن حدود 50 نفر در بخش الشفا در جنوب شهر حاجین در حمله هفته گذشته هواپیماهای ائتلاف آمریکایی اشاره و اضافه کرد: در روزهای اخیر نیز در بخش البقعان بر اثر حملات هوایی ائتلاف آمریکایی حدود 40 نفر کشته شدند که بیشترشان کودک یا زن بودند.


وی ادامه داد: ائتلاف آمریکایی برای چندمین بار در حملات خود از مهمات حاوی فسفر سفید استفاده کرد هر چند که آمریکایی ها منکر این واقعیت هستند.

**آمریکا تمایلی به حل بحران سوریه ندارد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکا به حضور نظامی غیرقانونی خود در سوریه ادامه می دهد و هیچ تمایلی به حل و فصل بحران سوریه ندارد.


وی افزود: وزارت دارایی آمریکا روز دوشنبه دو شرکت روسی را که فرآورده های نفتی به سوریه ارسال کرده بودند تحریم کرد چرا که می خواهد مردم سوریه را از این ماده حیاتی محروم کند و اهمیتی به حقوق بشر و نیازی که مردم سوریه به سوخت دارند، نمی دهد.

**اروپا در خصوص اوکراین بی طرف نیست


سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه با انتقاد از اظهارات فردریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: موگرینی اخیرا در جمع خبرنگاران در بروکسل از اقدامات روسیه در دریای آزوف ایراد گرفت.


به گفته وی، منطق ایرادگیری های گزینشی مقام های اتحادیه اروپا درباره اقدامات قانونی روسیه در دریای آزوف قابل درک نیست آن هم در شرایطی که آنها در مقابل اقدامات تحریک آمیز اوکراین سکوت می کنند.

** لاوروف به سوییس می رود
زاخارووا در ادامه نشست خبری گفت که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز 28 ماه نوامبر (چهارشنبه هفته آینده) به سوییس سفر می کند تا در کنفرانس افغانستان در ژنو که تحت نظارت سازمان ملل برگزار می شود، شرکت کند.


این کنفرانس به کمک های بین المللی به روند سازش ملی به افغانستان، بررسی روند اجرای اصلاحات دولت این کشور و حمایت از پیشنهادات اقتصادی منطقه ای در افغانستان اختصاص دارد.


انتظار می رود نمایندگانی از 70 کشور جهان و 28 سازمان بین المللی در این نشست شرکت کنند.

**آمریکا در انتخابات اینترپل دخالت کرد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت: دیروز رئیس جدید پلیس بین الملل در شرایطی انتخاب شد که دنیا شاهد کمپین بی سابقه نشر اطلاعات نادرست، تهمت و فشار علیه نامزد روس این انتخابات با چراغ سبز آمریکا بود.


وی افزود: آمریکا از رویکرد اصولی خود مبنی بر عدم اعلام فرد مد نظر پیش از انتخابات سازمان های بین المللی چشم پوشی کرد و آشکارا مانع انتخاب نامزد روس شد.


به گفته زاخارووا، در واقع دیروز دنیا شاهد مداخله آشکار آمریکا در امور یک سازمان بین المللی (اینترپل) بود که خود را یک سازمان غیرسیاسی و حرفه ای معرفی می کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: معتقدیم که اینگونه اقدامات غیرقابل قبول است و به وجهه و اعتبار اینترپل خدشه وارد می کند.

**پیشروی ناتو در شرق فریب جهان است
زاخارووا در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که غرب به میخاییل گورباچف رئیس جمهوری شوروی سابق وعده داد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سوی شرق پیشروی نکند.


وی افزود: کشورهای غربی خلاف وعده خود عمل می کنند و می توان گفت فریبی در مقیاس جهانی رخ می دهد.

**موضع روسیه در مورد ادلب تغییر نکرده است
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ادلب اشاره کرد و گفت: موضع روسیه در مساله تشکیل محدوده امن در ادلب تغییر نکرده است.


وی افزود: موضع ما در دیدار اخیر سرگئی شایگو و خلوصی آکار وزیران دفاع روسیه و ترکیه در سوچی مورد تاکید قرار گرفت.

**اختیارات سازمان منع تسلیحات شیمیایی با فشار غرب افزایش یافت
زاخارووا در ادامه به افزایش اختیارات دبیرخانه فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی اشاره کرد و گفت که تحت فشار برخی کشورهای غربی این اتفاق رخ داد.


وی به تلاش نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس در این مورد اشاره کرد و افزود: با این اختیارات جدید، سازمان منع تسلیحات شیمیایی می تواند کشورها را در استفاده از سلاح شیمیایی مقصر بداند در حالی که وظایف آن قبلا صرفا فنی بود.


سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: غربی ها از این موضوع سوء استفاده می کنند و این نگرانی وجود دارد که آنها تحت پوشش مبارزه با سلاح شیمیایی، اهداف سیاسی خود را خصوصا درباره سوریه پیش ببرند.

**نروژ برای انحراف افکار عمومی روسیه را متهم کرد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگاران به اتهامی که وزیر دفاع نروژ به روسیه مبنی بر تداخل در سیستم جهت یاب ماهواره ای زده بود اشاره کرد و گفت: مقام نروژی به دنبال فرافکنی است چرا که با مشکلات زیادی روبرو است.


وی توضیح داد: وزیر دفاع نروژ برای انحراف افکار عمومی از برخی مسائل و رویدادها، روسیه را متهم کرده است.


زاخارووا برخورد ناوچه نروژی با نفتکش در طول رزمایش و غرق شدن آن و جنجال بر سر نگهداری انبار مواد رادیواکتیو در نروژ بدون تامین و رعایت اصول ایمنی را از جمله چالش های وزیر دفاع نروژ در مقابل افکار عمومی این کشور خواند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان