arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۷
العربی الجدید تحلیل کرد؛

عراق به این ۵ دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیرد

آنچه با عنوان هماهنگی یا همکاری مخفی بین آمریکا و ایران، علیه مشرق عربی، شناخته می شود، وجوهی چند دارد، که در رأس آنها، توافق هسته ای ایران با دولتهای 5+1 است. همگان اصرار اوباما برای این توافق را به یاد دارند؛ در حالی که دولتهایی در مشرق عربی از پیامدهای خطرناک توافق هسته ای با ایران صحبت می کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عراق به این ۵ دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیرد

عبد الوهاب القصاب در العربی الجدید نوشت: آنچه با عنوان هماهنگی یا همکاری مخفی بین آمریکا و ایران، علیه مشرق عربی، شناخته می شود، وجوهی چند دارد، که در رأس آنها، توافق هسته ای ایران با دولتهای 5+1 است. همگان اصرار اوباما برای این توافق را به یاد دارند؛ در حالی که دولتهایی در مشرق عربی از پیامدهای خطرناک توافق هسته ای با ایران صحبت می کردند.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: این درآمدی بود برای ترسیم تصویر تاریکی از شرایط عراق، پس از افزایش نفود ایران در آن. نشانه ها حکایت از آن دارد که عراق در روز اجرایی شدن تحریمهای ایران، در برابر گزینه دشواری قرار گرفت. مصلحت عراق در آن بود که مانند دیگر کشورها، به تحریمها پایبند بماند، اما واقعیت حال، آن را به سمت گزینه دیگری هدایت کرد و دلایل این مساله عبارتند از:

1-عراق تا حد زیادی متکی به کمکهای غذایی و برق ایران است؛ علاوه بر اینکه ایستگاههای انرژی عراق، به گاز ایران نیاز مبرمی دارند. این در حالی است که تعداد زیادی از صرافی های حامی ایران در عراق، به دریچه های مناسبی برای فرار از تحریمها تبدیل شده اند.

2-براساس آمار موجود، حجم تجارت بین ایران و عراق، که اغلب به نفع ایران است، به حدود 18 میلیارد دلار می رسد و ایران تلاش می کند تا حد امکان از دریچه عراقی برای افزایش صادرات خود استفاده کند.

3-به نظر می رسد شرایط فعلی عراق در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ بویژه آنکه موضع دولت در مورد تحریمها نامشخص است و در حالی که مسئولان دولتی عراق از تایید نکردن تحریمها صحبت می کنند، بانک مرکزی اعلام کرده است که مبادلات تجاری دلاری با ایران ممنوع است!

4-در این میان، شاید بتوان گفت بخشی از خسارتهای سرمایه گذاران عراقی در ایران، مربوط به آن است که ایشان بخشی از سرمایه های خود را در نتیجه کاهش ارزش پول ایران پس از تحریمها، از دست داده اند و بانکهای ایران با بازگشت سرمایه های عراقی ها به دلار، مخالفت می کنند.

5-با توجه به قدرت احزاب سیاسی شیعه مورد حمایت ایران، پیش بینی می شود این احزاب بتوانند نظر خود را به پارلمان عراق تحمیل کرده و علاوه بر عدم پایبندی به تحریمهای آمریکا علیه ایران، خواستار خروج نیروهای امریکایی از عراق شوند؛ در این صورت، روابط عراق و آمریکا در تنگنایی سخت قرار می گیرد؛ چرا که خروج نیروهای آمریکایی از عراق به معنای سیطره کامل ایران بر عراق است؛ به این ترتیب، تحریمهای آمریکا می تواند موجب افزایش نفوذ ایران در عراق شود.

تحریمهای آمریکا علیه ایران، قطعا تاثیرات منفی نیز برای این کشور دارد، همانطور که شاهد خروج دولتها و شرکتهای متعددی از قراردادهای تجاری با ایران بودیم؛ اما باید در نظر داشته باشیم که این تحریمها به دلایل منطقی که ذکر آن گذشت، برای عراق هم خطرناک است.

نظرات بینندگان