arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۸۹

انتقاد تند پایه گذار "تنظیم خانواده" از "دو بچه کافی نیست" احمدی نژاد

دكتر علیرضا مرندی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر بهداشت هاشمی رفسنجانی كه اخیرا نام وی در فهرست خواص با بصیرت نیز منتشر شده است ، پایه گذار سیاستهای تنظیم خانواده در ایران بوده...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دكتر علیرضا مرندی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر بهداشت هاشمی رفسنجانی كه اخیرا نام وی در فهرست خواص با بصیرت نیز منتشر شده است ، پایه گذار سیاستهای تنظیم خانواده در ایران بوده و موفق به گرفتن جایزه نیز شده به شدت مخالف سخنان احمدی نژاد علیه كنترل جمعیت است  و می گوید كه به نظرم این گفته رئیس جمهور نمی تواند صحت داشته باشد چون به هر حال ما در روستاها و شهرستانها نرخ رشد جمعیت را داریم وی به خبر گفته است:

به عقیده شما  نرخ رشد جمعیت متناسب با امكانات كنونی است؟ 
آن چه بررسی ها و شواهد نشان می دهد حاكی از این است كه نرخ رشد جمعیت كشور با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و پتانسیل های رفاهی جامعه رشد معقول و متناسبی است. در حال حاضر كه جمعیت رشد متناسبی را طی می كند، زمان طلایی است كه دولت باید حداكثر بهره وری را از نیروی كار انجام دهد و با سرمایه گذاری در بحث اشتغال و ازدواج از هم اكنون برای پیش گیری از رشد منفی جمعیت گام بردارد.

اما رئیس جمهور معتقدند كه در آینده با ادامه افزایش سن ازدواج و تاخیر در ازدواج گروهی از جوانان، خانواده ها به سمت تك فرزندی شدن و حتی فرزند نداشتن پیش می روند  ودیگر ایرانی در 50 سال آینده نخواهیم داشت؟
همان طور كه بارها از سوی كارشناسان مطرح شده، این كه بدون آماده سازی زیرساخت های رفاهی، اقتصادی و اجتماعی كشور، خانواده ها را به فرزندآوری و پرهیز از شعارهای تنظیم خانواده تشویق و ترغیب كنیم، كار نادرستی است كه نه تنها به پیشرفت كشور منجر نمی شود بلكه باعث افزایش جمعیت همراه با آسیب های اجتماعی، فقر، سوءتغذیه و هزاران مشكل دیگر می شود.

و به نظرم این گفته رئیس جمهور نمی تواند صحت داشته باشد چون به هر حال ما در روستاها و شهرستانها نرخ رشد جمعیت را داریم. تزریق پول به جامعه برای افزایش جمعیت، هیچ سودی نمی‌تواند داشته باشد ، البته ممكن است عده‌ای اندك و ساده لوح تحت تاثیر قرار بگیرند؛ اما این موضوع كمكی به افزایش جمعیت كیفی نمی‌كند و در واقع این نوع سیاست‌ها نمایشی است و اصالت زیادی ندارد.

اگر هم اكنون وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی كشور بهتر شده به دلیل اجرای سیاست تنظیم خانواده‌ طی سال‌های گذشته است، هر چند هم‌اكنون هم تورم و بیكاری بالا داریم و مردم شكایت‌های زیادی مطرح می‌كنند، اگر الان دولت می‌تواند نفس بكشد به این دلیل است كه امكان سیاست تنظیم خانواده‌ برایش فراهم شده است.

شما معتقدید كه سیاستهای تنظیم خانواده همچنان  باید ادامه یابد؟
سیاست های تنظیم خانواده در برهه ای از زمان كه شاهد بحران افزایش جمعیت بودیم، اتخاذ شد و قرار نیست كه این سیاست ها دائما اجرایی شود. هم اكنون اكثر خانواده های دارای تمكن مالی و تحصیل كرده از سیاست تك فرزندی پیروی می كنند و خانواده هایی با بنیه مالی متوسط به پایین دارای چندین فرزند هستند، بنابراین نمی توان یك نسخه را برای همه خانواده ها و همه مناطق كشور پیچید چرا كه آسیب های افزایش بعد خانوار كه رئیس جمهور به آن تاكید دارد در خانواده هایی با بنیه مالی و فرهنگی متوسط به پایین برای كشور بحران زا خواهد بود.

من به شدت نگرانی خودم را در مورد این طرح و طرح هایی از این قبیل ابراز می كنم . رییس جمهور ما فردی خلاق است و عدالت محور. اما آیا این اقدام می تواند عدالت محوری را در كشور استحكام بخشد.

بنابراین كشور ما در رابطه با رشد جمعیت قانونی دارد كه نمی توانیم خلاف این قانون دست به هیچ اقدام دیگری بزنیم كه نام آن قانون كنترل جمعیت است و هر گونه اقدامی كه با این قانون مغایرت داشته باشد را مجلس پی گیری می كند.

اما رئیس جمهور با استاند به آیه قرانی می گویند كه نباید از ترس فقر فرزندان خود را از بین ببرید؟
فرق جمهوری اسلامی ایران با دیگر كشورها این است كه ما مدعی اسلام هستیم، لذا نباید در حق اسلام جفا كنیم، باید اسلام را خوب معرفی كنیم، اسلام نگفته است كه مردم باید بدبخت و بیچاره باشند، دنیا مزرعه آخرت است، اگر مردم فقر داشته باشند كشور توسعه یافته نمی‌شویم، جمهوری اسلامی باید الهام بخش كشورهای اسلامی و دیگر كشورها باشد، اگر اسلام را بد معرفی كنیم كه اسلام فقر، فقیر، بیسوادی و گرسنگی است بهترین تبلیغ برای آمریكا است كه بگوید اگر جمهوری اسلامی خواستید یك مشت فقیر و بدبخت و بیچاره و بیسواد و عقب مانده است به همین دلیل برای تغییر سیاست تنظیم خانواده‌ جهت افزایش یا كاهش جمعیت باید این موارد را مد نظر قرار دهیم.

اخیرا اعلام شده كه قرار است تدریس مباحث كنترل جمعیت و واحد درسی تنظیم خانواده از دانشگاهها حذف شود. شما تصور می كنید این اقدام در جهت سیاستهای رئیس جمهور باشد؟
قانون كنترل جمعیت و تنظیم خانواده در زمان امام خمینی (ره) و با آگاهی و پذیرش ایشان كارش آغاز شد و در زمان مقام معظم رهبری نیز به شدت مورد حمایت و تایید ایشان قرار گرفت.

من مخالفتی با  تدریس درس شكوه همسرداری كه قرار است به جای درس تنظیم خانواده تدریس شود، ندارم؛ اما ما باید راهكار آن را پیدا كنیم كه در تا چه تعداد و در كجای ایران، جمعیت باید افزایش پیدا كند.

نظرات بینندگان