arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷

چرا دود سیاست های مهاجرتی ترامپ مدیران سیلیکون ولی را کور می کند؟

ایالات متحده دارای حجم بالایی از نیروی کار خارجی است. اما نکته مهم این است که تعداد زیادی از این افراد در سیلیکون ولی کار می کنند و اکنون در شرایط مشکلات ویزا، سرنوشتی مبهم دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایالات متحده دارای حجم بالایی از نیروی کار خارجی است. اما نکته مهم این است که تعداد زیادی از این افراد در سیلیکون ولی کار می کنند و اکنون در شرایط مشکلات ویزا، سرنوشتی مبهم دارند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب،برخی از تحلیلگران دنیای فناوری معتقدند ایالات متحده، تنها به دلیل استخدام کارمندان خارجی ماهر تبدیل به رهبر جهان تکنولوژی شده است و اگر مسئله ویزا ادامه دار باشد ممکن است موجب هرج و مرج هایی در سیلیکون ولی شود.

سیلیکون ولی ، بخش مهمی از وضعیت فعلی اقتصاد آمریکاست و به عنوان مرکز جهانی انقلاب دیجیتال در نظر گرفته می شود. اما سیلیکون ولی از روز نخست این درجه اهمیت نداشت. از اواخر دهه 1970 و با وقوع انقلاب تکنولوژیک رفته رفته سیلیکون ولی نیز به جایگاه و اعتباری ویژه دست پیدا کرد.

مسیر ورود مهاجران به ایالات متحده نیز مسیری پر فراز و نشیب بود. درواقع پس از آنکه ایالات متحده در سال 1965 مجوز مهاجرت های کاری را لغو کرد، مجددا  در سال 1990 ویزایی موسوم به  H-1B ایجاد شد تا شرکت های آمریکایی بتوانند از سراسر جهان نیرو بگیرند و کشور خود را به  مقصد علم، ریاضیات و استعدادهای حوزه کامپیوتر تبدیل کنند.

اما با گذشت سالها از این تحولات، دونالد ترامپ بار دیگر قصد دارد روند مهاجرت ها را تغییر داده و کارمندان خارجی را به شیوه ای دیگر سازماندهی کند. درواقع او در تلاش است تا ورود مهاجران را به حداقل ترین شکل ممکن در بیاورد.

چرا دود سیاست های مهاجرتی ترامپ مدیران سیلیکون ولی را کور می کند؟

 اما نمی توان فراموش کرد که سیلیکون ولی یک کاتالیزور حیاتی برای رشد اقتصادی آمریکا است. این مرکز جهانی، مکانی برای  انقلاب دیجیتال است و مزایای اقتصادی فراوانی برای دولت ایالات متحده دارد. تعداد قابل توجهی از نیروهای با استعداد شاغل در ایالات متحده که باعث رشد موشکی این کشور شدند، بین سالهای 1973 تا 1977، وارد آمریکا شده اند. شاید همین رشد بود که باعث شد جرج بوش پدر در سال 1990 یک نوع جدید ویزا  را ایحاد کند تا دست کارفرمایان را برای استخدام نیروهای خارجی باز کند.

گزارشی مرتبط با وضعیت کارمندان خارجی سیلیکون ولی در سال 2017 نشان می دهد که 57 درصد از نیروی کار حوزه فناوری سیلیکون ولی خارج از ایالات متحده آمریکا متولد شده اند. اکنون رهبران تجاری آمریكا به  نیروهای خارجی باهوش و کارمد خود وابسته هستند و نمی توانند به راحتی این افراد را از دست دهند.

بر این اساس اگرچه ترامپ بر اساس اعتقاد خود در حال مبارزه برای آمریکایی ها است اما با اخراج نیروهای خارجی در اصل با مدیران فناوری سیلیکون ولی می جنگد.

*رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان