arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷

یلدیریم: زمان تحت فشار قرار دادن کشورها با تحریم به پایان رسیده است

بنعلی یلدیریم رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه در حال حاضر شاهد حملات تروریست‌ها در منطقه هستیم گفت: تلاش می‌کنیم موازنه‌های اقتصادی و سیاسی‌تر با قوانین لازم در مقابل تحریم‌ها و تروریسم برای کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند مشکلات ایجاد کنیم.تحریم‌ها عمدتا به انسان‌های بی‌گناه صدمه می‌رساند که در این رابطه باید گفت دیگر زمان تحت فشار قرار دادن کشورها با تحریم به پایان رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس مجلس ترکیه گفت: دیگر زمان تحت فشار قرار دادن کشورها با تحریم‌ها به پایان رسیده است.

به گزارش فارس، بنعلی یلدیریم رئیس مجلس ترکیه در دومین کنفرانس رؤسای مجالس افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه در باره چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد،طی سخنانی گفت:‌امروز جهان با جنگ، گرسنگی، بیکاری، مهاجرت و بلایای طبیعی و همچنین مشکلاتی از این دست مواجه است.

وی افزود:‌با این مشکلات روابط بین‌المللی کشورها و نظام بین‌الملل را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده است.

بنعلی یلدیریم تروریسم را از جمله مهمترین مشکلات منطقه در جهان دانست و افزود: تروریسم فقط محدود به منطقه ما نیست و ماهیت جهانی پیدا کرده است.

رئیس مجلس ترکیه ادامه داد: همکاری دو جانبه کشورهای حاضر در این کنفرانس و کشورهایی که در حوزه مبارزه با تروریسم همکاری دارند می‌تواند تاثیرات تروریسم را از بین ببرد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: در سال‌های گذشته تروریسم، منطقه‌ای یا محلی بود و امکانات و ارتباطات تروریسم‌ها هم محدود بود و تاثیرگذاری آنها صرفا روی توده‌ها آن هم به صورت خیلی محدود انجام می‌شد اما پس از واقعه 11 سپتامبر، تروریسم تغییر ماهیت داد و به هویت جهانی دست یافت.

بنعلی یلدیریم اضافه کرد: سال‌های گذشته در سطح جهان هزاران حملات تروریستی اتفاق افتاد در حملات طالبان هم 4900 نفر هم جان باختند.

وی در ادامه یادآور شد: این حملات تروریستی هزینه‌های بسیار زیادی برای اقتصاد جهان داشته است و مفهوم آن این است که کشورهای زیادی وجود دارد که هزینه ما بیش از سود خالص آنهاست.

بنعلی یلدیریم در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه تروریسم امروز به عنوان ابزاری از سوی کشورها استفاده می‌شود، گفت: متاسفانه در راستای اهداف دشمنان حرکت می‌کنند و همواره تروریسم‌ها اقدام به اشغال و جنگ می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد حملات تروریست‌ها در منطقه هستیم عنوان کرد: تلاش می‌کنیم موازنه‌های اقتصادی و سیاسی‌تر با قوانین لازم در مقابل تحریم‌ها و تروریسم برای کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند مشکلات ایجاد کنیم.

رئیس مجلس ترکیه عنوان کرد: تحریم‌ها عمدتا به انسان‌های بی‌گناه صدمه می‌رساند که در این رابطه باید گفت دیگر زمان تحت فشار قرار دادن کشورها با تحریم به پایان رسیده است.

بنعلی یلدیریم در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها خیلی پیشرفته هستند ما اگر بتوانیم توسعه یافتگی و اهداف در این حوزه را پیاده کنیم در راستای مبارزه با تروریسم می‌توانیم پیشرفت زیادی داشته باشیم.

وی همچنین گفت:کشورهای همسایه از مسئله تروریسم خیلی ضرر و صدمه می‌بینند. تروریسم در حال حاضر با کشورهای همسایه و ایران،عراق و سوریه و تهدید منطقه روبروست.

رئیس مجلس ترکیه با اشاره به چالش‌های روبروی منطقه با حضور تروریست‌ها عنوان کرد: ما شاهد شهادت انسان‌های بیگناه زیادی در جنگ‌های تروریست‌ها هستیم و به تازگی دو ایرانی در چابهار به شهادت رسیدند که از این موضوع بسیار متاسفیم و تسلیت عرض می‌کنیم.

بنعلی یلدیریم ادامه داد: البته امنیت در افغانستان و پاکستان همینگونه است.

وی در ادامه یادآور شد: به نظرم همکاری و مشارکت بین افغانستان و پاکستان لازم است.

رئیس مجلس ترکیه تصریح کرد: شبکه‌های تروریستی حقوق اساسی انسان‌ها را تهدید می‌کنند و اصلی‌ترین دشمن پیشرفت انسان هستند.

بنعلی یلدیریم در همین رابطه خاطرنشان کرد: هر کسی از تروریسم استفاده ابزاری آن هم به صورت سیاسی کند نهایتا خودش ضرر می‌کند. ما کشوری هستیم که در منطقه هزینه‌های زیادی برای مبارزه با تروریسم داشتیم. کشور ترکیه 300 میلیارد دلار هزینه در بحث مبارزه با تروریسم کرده است. این رقم زیادی است. اگر این مبلغ بحث زیرساخت‌های ترکیه استفاده می‌شد می‌توانستیم پروژه‌ها و فرودگاه‌های بزرگ جهان را افتتاح کنیم.

وی افزود:‌ما هزینه‌ای که برای مبارزه با تروریسم کرده‌ایم را می‌توانستیم برای آموزش و رفاه مردم کشورمان هزینه کنیم و کل زیرساخت‌هایمان تکمیل می‌شد.

رئیس مجلس ترکیه در ادامه با بیان اینکه داعش با وعده بهشت فعالیت می‌کند، گفت: اتفاقا انسان‌های بیگناه را با همین وعده‌ها کشتند و یا از افراد بیگناه ما استفاده کردند و یا آنها را کشتند.

بنعلی یلدیریم در ادامه با محکومیت اقدامات تروریسم در منطقه و حملات آنها عنوان کرد: تروریسم دین ندارد اعتقاد ما دین اسلام است. اسلام هم خواهان همیشگی وحدت بین انسان‌ها است.

وی همچنین یادآور شد: سالیان سال غربی‌ها اسلام را برابر تروریسم ارزیابی کردند لازم است همگان بدانند اسلام دین صلح، زندگی و حیات است.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه تروریسم دشمنان ما را دوست خود می‌داند، گفت: هر چند شمار تروریست‌ها کم است اما تاثیرات و خرابی‌ آنها زیاد است.

بنعلی یلدیریم با تاکید بر لزوم همکاری و اتحاد علیه تروریسم و دوری گزیدن از هر گونه رفتار دوگانه در مقابله با تروریسم عنوان کرد:‌ در سال‌های اخیر ارتباطات ما افزایش یافته است و همواره در پی آن هستیم روابط ترکیه با کشورهای همسایه افزایش یابد.

وی با ابراز تاسف از اینکه کار مناسبی در راستای مبارزه با تروریسم صورت نگرفته است، گفت: ما در مبارزه با تروریسم باید بر مسائل آزادی توجه کنیم و به موضوع موازنه آزادی بیش از پیش اهتمام ورزیم.

رئیس مجلس ترکیه افزود:‌برخی دوستان از تروریسم‌ها که دشمنان ما هستند حمایت می‌کنند که این خلاف اهداف ماست. چرا که ما هدف ما مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح در منطقه است.

بنعلی یلدیریم در ادامه سخنانش به این نکته اشاره کرد که اگر مسائل و مشکلات منطقه را حل کنیم می‌توانیم به موفقیت دست یابیم، گفت: مداخلات بیگانگان موجب حل بحران نمی‌شود بنابراین برای حل بحران تروریسم همکاری کشورهای که گرفتار تروریسم هستند لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

برچسب ها: یلدیریم ، تحریم
نظرات بینندگان