arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

بدشانس ترین مدیر «سیلیکون ولی» در سال 2018 که بود؟ / رقابتی سنگین بین مدیرعاملان گوگل و فیسبوک

بدون شک از هر فعال عرصه تکنولوژی که بپرسید امسال کدام یک از مدیران سیلیکون ولی سال سختی داشتند،نام های ساندار پیچای؛مدیرعامل گوگل و مارک زاکربرگ؛مدیرعامل فیسبوک را ذکر می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بدون شک از هر فعال عرصه تکنولوژی که بپرسید امسال کدام یک از مدیران سیلیکون ولی سال سختی داشتند،نام های ساندار پیچای؛مدیرعامل گوگل و مارک زاکربرگ؛مدیرعامل فیسبوک را ذکر می کنند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، 2 مدیر سرشناس سیلیکون ولی در برابر امواج شدید اعتراض، اتهام و حتی احضار به کنگره ایالات متحده، سالی سخت را پشت سر گذاشتند.  اما کدام یک سالی سخت تر داشتند. به نظر می رسد زاکربرگ سالی سخت تر داشته اما چرا؟

جلسه با کنگره

حضور زاکربرگ در کنگره به معنای واقعص کلمه فاجعه بود. زاکربرگ در برابر بسیاری از سوالات حرفی برای گفتن نداشت، دچار استرس شدید بود و حتی اعتراف کرد که در برابر قدرت روسیه در حوزه سایبری ضعیف است. اما هنگامی که ساندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل، روز سه شنبه گذشته در برابر کنگره قرار گرفت توانست سوژه های دشوار را پاسخ دهد یا از بار فشار سوالات فرار کند.

بدشانس ترین مدیر «سیلیکون ولی» در سال 2018 که بود؟ / رقابتی سنگین بین مدیرعاملان گوگل و فیسبوک

درواقع صندلی داغ زاکربرگ در کنگره تا لحظه آخر داغ ماند اما پیچای توانست در طول سه ساعت و نیم حضور خود در صندلی داغ کنگره  تا حدی آن را خنک کند.او خوب تمرین کرده بود  و به پرسش ها به طور مساوی، با صبر و بدون تحریک پذیری پاسخ دهد. اگرچه بسیاری از پرسشها در مورد حریم خصوصی با پیچای همچنان نیمه کاره ماند اما او حداقل از این مرحله شکست خورده خارج نشد.

 

مشکلات داخلی

امسال هر دو شرکت فیسبوک و گوگل با مشکلات داخلی رو به رو شدند برای مثال زاکربرگ با مشکل شریل سندبرگ و مخفی کاری های او رو به رو شد، از سوی دیگر بسیاری از کارمندان زاکربرگ امیدشان را به شرکت فیسبوک از دست دادند و حتی شغلهای خود را از دست دادند. در ضمن فرهنگ داخلی فیسبوک زیر سوال رفت و عده ای مدعی شدند مدام تحت نظرند. در مورد همه این ماجراها زاکربرگ چندان مقتدر ظاهر نشد و اغلب موضعی منفعل داشت.

در مقابل گوگل هم با یک فهرست طولانی از مشکلات داخلی رو به رو شد. همکاری گوگل با پنتاگون در بهار سال جاری باعث شد بیش از 3000 کارمند برای امضای یک نامه اعتراضی اجتماع  کنند. این شرکت در نهایت Project Maven، یا همان پروژه همکاری با پنتاگون را حذف کرد.

سپس در اواخر تابستان و اوایل پاییز حساسیت کارمندان به پروزه همکاری گوگل با چینی ها در راه اندازی موتور جستجوی سانسور شده تشدید شد و حتی موج جدید اعتراضها را به راه انداخت.

در نهایت ماجرای تعرض و آزار و اذیت جنسی کارمندان زن توسط مدیران رده بالا مطرح شد که خود این موضوع نیز موج های اعتراضی را ایجاد کرد .

اما موضع گیری پیچای در برابر همه این ماجراها منفعل نبود و سعی کرد به کارمندان توجه کند.  او حتی روز گذشته اعلام کرد کارکنانی که آزار و اذیت دیده اند دیگر اجباری برای حضور در جلسات داخلی ندارند و می توانند مستقیما شکایت کنند.

بدشانس ترین مدیر «سیلیکون ولی» در سال 2018 که بود؟ / رقابتی سنگین بین مدیرعاملان گوگل و فیسبوک

مشکلات خارجی

هر دو شکت در عرصه سیاسی و بین الملل نیز مشکلاتی داشتند. ماجرای کمبریج آنالیتیکا و سوء استفاده از اطلاعات کاربران همچنان در فیسبوک داغ است و بسیاری از کاربران اعتماد خود به فیسبوک را از دست داده اند. افزون بر این، ماجراهای همکاری فیسبوک با ترول های روسی در انتخابات سال 2016، عدم نظارت بر فروش اطلاعات کاربران به نهادهای شخص ثالث و البته اخیرا نیز افشای عکس های شخصی کاربران، از مشکلات مختلف این شرکت بود.

از سوی دیگر پیچای نیز درگیری کم نداشت. برای مثال یوتیوب به پخش محتواهای نامناسب و ترویج نژادپرستی متهم شد. سپس ماجرای قوانین ضدتراست اروپا و عدم رعایت قوانین از سوی گوگل پیش کشیده شد و حتی رئیس جمهور ایالات متحده؛ دونالد ترامپ گوگل را متهم به سرکوب صداهای جمهوریخواهان کرد.

با همه اینها وقتی همه موارد را جمع بندی می کنیم، می بینیم در پایان سال اعتماد مخاطبان به گوگل به اندازه فیسبوک کم نشده استع و در عرصه بین المللی نیز وضعیت گوگل به مراتب بهتر است. شیوه حضور پیچای در کنگره را نیز می توان برگ برنده داخلی او دانست.

 

*رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان