arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

بخش‌هایی از دولت آمریکا تعطیل شد

بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا از اولین دقایق روز شنبه ۲۲ دسامبر برابر با ۱ دی (ساعت ۸:۳۰ به وقت تهران) به دنبال اختلاف دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور و کنگره در باره بودجه تعطیل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا از اولین دقایق روز شنبه ۲۲ دسامبر برابر با ۱ دی (ساعت ۸:۳۰ به وقت تهران) به دنبال اختلاف دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور و کنگره در باره بودجه تعطیل شد.

به گزارش روزشنبه شبکه تلویزیونی سی ان ان، این برای سومین بار است که بخش‌هایی از دولت آمریکا در سال جاری تعطیل می‌شود.
این رسانه تصویری آمریکایی ادامه داد:ترامپ به خواسته خود رسید که گفته بود افتخار می‌کند دولت آمریکا تعطیل شود وفشار‌ها را متوجه دمکرات‌های کنگره کرد، اما این مردم هستند که لطمه می‌بینند.
تعطیلی یک چهارم نهاد‌های دولتی آمریکا با اتمام جلسه روز جمعه مجلس نمایندگان و عدم دستیابی به توافقی برای طرح بودجه اضطراری قطعی شده است.
تعطیلی دولت فدرال آمریکا زمانی رخ می‌دهد که نمایندگان کنگره این کشور موفق به تصویب لایحه بودجه و یا یک طرح بودجه اضطراری برای تامین موقت هزینه‌های دولت نشوند.
این تعطیلی بخش‌های غیرضروری یک چهارم وزارت خانه هاوسازمان‌های دولت فدرال مانند وزارتخانه‌های مسکن، امنیت داخلی، کشاورزی، امور خارجه و دادگستری که شامل ۸۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت است را در برمی گیرد و در این شرایط دولت در وضعیتی است که ارائه همه خدمات جز خدمات حیاتی متوقف می‌شود. خدماتی که با وجود تعطیلی ادامه می‌یابند عبارتند از: پلیس، آتش‌نشانی، سرویس ملی آب و هوا و سازمان‌های مرتبط با آن، خدمات پزشکی در تأسیسات فدرال، خدمات پستی، نیرو‌های مسلح، مدیریت ترافیک هوایی و نظام تأدیبی.
اختلاف‌ها عمدتا برسر هزینه‌های ساخت دیواری است که دولت این کشور در مرز با مکزیک پیش بینی کرده است.
تامین هزینه‌های این دیوار که از وعده‌های انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بوده، تاکنون مورد موافقت قانونگذاران قرار نگرفته است.
پیشتر مجلس نمایندگان آمریکا با افزودن ۵ میلیارد دلار به لایحه بودجه، آن را به تصویب رسانده بود. با این وجود، رای کافی برای تصویب این طرح در سنای آمریکا وجود نداشت و گفت: وگو‌ها میان نمایندگان دو مجلس و دولت آمریکا نیز راه به جایی نبرد.
ترامپ ساعاتی پیش با پافشاری بر موضعش گفته بود که انتظار «تعطیلی طولانی» نهاد‌های دولتی را دارد.
این نخستین بار نیست که دولت ترامپ به علت عدم توافق با نمایندگان کنگره این کشور تعطیل می‌‎شود.
در یکسال گذشته در زمان تصویب طرح بودجه ۲۰۱۸ اختلاف‌هایی بر سر تامین هزینه‌های دولت برای رسیدگی به طرح‌های مهاجرتی بروز یافت و به تعطیلی انجامید.
«نانسی پلوسی» رهبر فراکسیون حزب دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده که تعطیلی دولت این بار موجب بیکاری و عدم پرداخت حقوق دست‌کم ۸۰۰ هزار کارمند خواهد شد.
پیشتر کنگره آمریکا بودجه‌ی یکساله نزدیک به سه چهارم از نهاد‌های دولتی را به تصویب رسانده بود و به همین جهت، تعطیلی نیمه شب جمعه آن‌ها را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
*دولت آمریکا در چهار دهه گذسته ۲۲ بار تعطیل شده است
دولت آمریکا از زمان اعمال قانون نظارت بر هزینه بودجه رئیس جمهوری به سال ۱۹۷۶ تاکنون ۲۲ بار تعطیل شده که بیشترین تعطیلی دولت فدرال در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر و طولانی‌ترین دوره تعطیلی دولت در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون رخ داد.
به گزار ش. تارنمای خبری فاکس نیوز، نخستین تعطیلی دولت فدرال بنابر اعمال قانون جدید در زمان ریاست جمهوری جرالد فورد از ۳۰ سپتامبر تا ۱۰ اکتبر ۱۹۷۶ به مدت ۱۰ روز رخ داد.
در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ دولت فدرال پنج بار و در مجموع ۵۶ روز تعطیل شد.
در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان دولت فدرال هشت بار بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷ تعطیل شد که در مجموع این تعطیلی دولت ۱۴ روز بود.
تعطیلی دولت در زمان ریاست جمهوری جرج اچ. دبلیو بوش (پدر) تنها یک بار و به مدت پنج روز در نوامبر ۱۹۹۵ رخ داد.
طولانی‌ترین مدت تعطیلی در دولت فدرال در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون و در پی اختلاف وی با جمهوریخواهان کنگره رخ داد.
نخستین تعطیلی دولت در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون بین ۱۳ تا ۱۹ نوامبر ۱۹۹۵ به مدت پنج روز و دومین آن از از ۱۵ دسامبر ۱۹۹۵ تا ۶ ژانویه ۱۹۹۶ به مدت ۲۱ روز تمام بود.
درزمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز یکبار و به مدت ۱۶ روز از ۳۰ سپتامبر تا ۱۷ اکتبر ۲۰۱۳ تعطیلی دولت بر سر بودجه بیمه درمانی معروف به 'بیمه درمانی اوباما' روی داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان