arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

شیوع کمبود ویتامین "D" و دغدغه پولیِ اجرای برنامه شیرمدرسه

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه غنی‌سازی آرد با ویتامین D کار می‌کنیم، گفت: در عین حال در قالب برنامه شیر مدرسه پیگیر توزیع شیر غنی‌شده با ویتامین D در مدارس هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر زهرا عبداللهی درباره وضعیت کمبود ریزمغذی‌ها در کشور، گفت: در کشور کمبود ریزمغذی‌هایی چون آهن، روی، ویتامین A و ویتامین D به صورت شایع وجود دارد. در این زمینه دو مطالعه کشوری یکی در سال ۱۳۸۰ و دیگری در سال ۱۳۹۱ انجام شده است که بر اساس اطلاعات آن‌ها می‌دانیم که روند کمبود آهن و کم‌خونی در کشور که در گذشته شیوعش در همه گروه‌های سنی بالا بود، کاهش یافته و حتی در برخی گروه‌ها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

شیوع بالای کمبود ویتامین D در کشور

وی با بیان اینکه بر این اساس بهبود قابل ملاحظه‌ای در زمینه کمبود آهن و روی در کشور تجربه کرده‌ایم، افزود: این در حالیست که همچنان کمبود ویتامین D یکی از مشکلات جدی در کشور محسوب می‌شود و کمبود آن شیوع بالایی دارد. به همین دلیل هم از سال ۱۳۹۳ مکمل‌یاری را برای همه گروه‌های سنی در کشور آغاز کردیم و در تمام دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه ماهانه مکمل ۵۰ هزر واحدی ویتامین D را به صورت رایگان انجام می‌دهیم.

عبداللهی ادامه داد: همچنین تمام کسانی که تحت پوشش خانه‌های بهداشت و واحدهای سلامت هستند، مانند مادران باردار، میانسالان، جوانان و... که به این مراکز مراجعه می‌کنند، بر اساس بخشنامه هر ماه ویتامین D ، ۵۰ هزار واحدی به صورت رایگان دریافت می‌کند.

آرد با ویتامین D غنی‌سازی می‌شود

ویتامین D در شیر و روغن

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه علاوه بر این اقدامات، غنی‌سازی مواد غذایی با مکمل‌ها را هم پیش می‌بریم، گفت: در حال حاضر روی غنی‌سازی آرد با ویتامین D کار می‌کنیم. تاکنون بیش از ۱۰ سال است که غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک را در کشور انجام داده‌ایم و اکنون می‌خواهیم ویتامین D را هم اضافه کنیم تا از این طریق بتوان ویتامین D مورد نیاز مردم را تامین کرد. علاوه بر این غنی‌سازی شیر و روغن‌های خوراکی با ویتامین D نیز در حال انجام است.

عبداللهی با بیان اینکه معمولا بررسی نتایج و تغییرات ناشی از مداخلاتی که در حوزه ریزمغذی‌ها انجام می‌شود به یک بازه پنج تا ۱۰ ساله زمان نیاز دارد، افزود: کمااینکه وقتی برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک اجرا شد، بعد از یک بازه زمانی می‌بینیم که روند شیوع کمبود آهن و کم‌خونی کاهش یافته است. بنابراین این شاخص‌ها حداقل به یک بازه پنج ساله نیاز دارند تا تغییرات‌شان را نشان دهند.

ضرورت اجرای برنامه شیرمدرسه با شیر دارای ویتامین D

وی ادامه داد: اقدام دیگری که برای کاهش کمبود ویتامین D می‌شود، این است که ما در قالب برنامه شیرمدرسه که هر سال باید انجام شود، از کمیته ملی شیر مدرسه خواسته‌ایم که شیر غنی‌شده با ویتامین D در مدارس توزیع کنند که این موضوع از سوی کمیته شیرمدرسه ابلاغ شد. البته متاسفانه در سال گذشته این برنامه به صورت کامل اجرا نشد، اما سال ۹۵ در ۱۵ استان شیر غنی‌شده با ویتامین D در مدارس توزیع شد. امیدواریم امسال هم اعتبارات به موقع تامین شود و بتوانیم این برنامه را اجرا کنیم. زیرا برای رشد کودکان، پیشگیری از سوءتغذیه و تامین ریزمغذی‌ها بویژه در مناطق کم‌برخوردار این کار بسیار ضروری است.

عبداللهی تاکید کرد: ما پیگیریم تا از طریق سازمان برنامه و بودجه این اعتبارات اختصاص داده شود. زیرا این موضوع اهمیت زیادی دارد. وقتی این کمبود ریزمغذی‌ها رفع شود، کودکان کمتر بیمار شده و در نتیجه هزینه‌های بهداشت و درمان کاهش می‌یابند. بنابراین توزیع یک وعده شیر اقدامی به صرفه است که هم به سلامت جامعه کمک کرده و هم از هزینه‌های جانبی ناشی از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

منبع:ایسنا

نظرات بینندگان