arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۸۹
وحشت سران عرب

یمن هم در آستانه ی انقلاب+تصویر

هزاران نفر در صنعا، پایتخت یمن، دست به تظاهرات زده و خواستار کناره گیری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری این کشور از قدرت شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هزاران نفر در صنعا، پایتخت یمن، دست به تظاهرات زده و خواستار کناره گیری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری این کشور از قدرت شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از بی بی سی؛ علی عبدالله صالح سی سال است که این مقام را در اختیار داشته است.

گزارش ها حاکی است تظاهرکنندگان در دست کم چهار نقطه از پایتخت، از جمله در دانشگاه صنعا تجمع کرده اند.

معترضان شعارهای ضد دولتی سر داده اند که در آن ها به سرنوشت رئیس جمهوری تونس نیز اشاره شده است.

سازمان دهندگان تظاهرات روز پنجشنبه (27 ژانویه)، از دانشجویان و جامعه مدنی خواسته اند که علیه فساد اداری و سیاست های اقتصادی دولت یمن دست به اعتراض بزنند.

مردم یمن از افزایش فقر در میان جمعیت رو به رشد جوانان این کشور و فقدان آزادی سیاسی، شاکی هستند.

یمن همچنین گرفتار مشکلات متعدد امنیتی، از جمله فعالیت جنبش جدایی طلب در جنوب و قیام شورشیان شیعه حوثی در شمال بوده است. این نگرانی وجود دارد که یمن به مامن اصلی جنگجویان القاعده تبدیل شده باشد در حالی که شمار بالای جوانان فاقد کار نیز زمینه مساعدی را برای عضو گیری گروه های پیکارجو ی اسلام گرا را فراهم کرده است.

"الهام گرفته از تونس"

پیش از تظاهرات گسترده امروز، تعدادی تجمع اعتراض آمیز رخ داده بود.

روز شنبه (22 ژانویه)، صدها دانشجوی دانشگاه صنعا در خوابگاه های خود دست به تجمع اعتراضی زدند و برخی از آنها خواستار کناره گیری صالح از مقام ریاست جمهوری شدند در حالیکه برخی دیگر هم در حمایت از او تجمع کردند.

در روزهای شنبه و یکشنبه (23 ژانویه)، مقامات دولت یمن "توکل کارمن"، یکی از فعالان برجسته حقوق بشر در یمن، را بازداشت و او را متهم کردند که اعتراضات ضد دولتی را سازمان دهی کرده است. دستگیری کارمن باعث بروز اعتراضات بیشتر در صنعا شد.

بعد از آزاد شدن کارمن در روز دوشنبه، او به شبکه خبری آمریکایی سی ان ان گفت در یمن انقلابی در راه است که از انقلاب موسوم به "انقلاب یاسمن" در تونس الهام گرفته است.

اعتراضات در تونس به حکومت بیست و سه ساله زین العابدین بن علی در این کشور پایان داد و در سایر نقاط منطقه، از جمله مصر و الجزایر، آتش ناآرامی را شعله ور کرد.

رئیس جمهوری یمن، از متحدان غرب است که در سال 1978 در شمال این کشور به قدرت رسید و رهبری یمن را از سال 1990 که شمال و جنوب کشور یک پارچه شد، در دست داشته است.

او در سال 2006 بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز اعلام شد.
برچسب ها: یمن ، انقلاب
نظرات بینندگان