arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

اخبار ضد و نقیض از ورود نظامیان آمریکا از سوریه به شمال عراق

گزارش های ضد و نقیض حاکیست که امریکا بعد از خارج کردن نظامیانش از سوریه، آنها را روانه اقلیم کردستان در شمال عراق کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اخبار ضد و نقیض ورود نظامیان آمریکا از سوریه به شمال عراقاولین خبرها مربوط به منابع مطلع عراقی است که در شبکه های اجتماعی گفتند که نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه هم اکنون در حال عقب نشینی به داخل خاک اقلیم کردستان عراق هستند.
متعاقب آن برخی رسانه های عراق گزارش دادند که نظامیان آمریکایی خارج شده از خاک سوریه در پایگاه نظامی این نیروهای آمریکایی در حومه فرودگاه اربیل در شمال عراق مستقر شده اند.
خبرگزاری «بغداد الیوم» در گزارشی به نقل از منابع مطلع نوشت که نیروهای آمریکایی بعد از خروج از سوریه، در صدد ایجاد یک اتاق عملیات مشترک با مشارکت و حضور نیروهای پیشمرگه کرد عراق و نیروهای کرد سوریه در جوار مرزهای عراق با سوریه هستند.
این منبع خبری افزوده است که نیروهای آامریکایی در طول ماه جاری در خصوص اینکه آیا نیروهای کرد سوریه قادر به حمایت از خود در مناطق شرق رودخانه فرات هستند یا اینکه همچنان نیازمند پشتیبانی نیروهای آمریکا هستند، تصمیم گیری می کنند.
از طرفی روزنامه «العرب» لندن، روز گذشته (جمعه) گزارش های خبری پیرامون استقرار نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه، در شمال عراق تکذیب کرد.
این روزنامه به نقل از آنچه منابع سیاسی برجسته در اربیل ذکر کرده - بدون اینکه نامی از آنها ببرد - افزوده است که دولت محلی اقلیم کردستان عراق از آمریکایی ها هیچ گونه پیامی مبنی بر انتقال نیروهایشان از سوریه به کردستان عراق دریافت نکرده اند.
این منابع سیاسی برجسته کرد تاکید کرده اند که حضور نظامی آمریکا در کردستان عراق در طول روزهای گذشته دستخوش هیچ گونه تغییر و کم و زیادی نشده است.
به نظر می رسد آنچه بیش از همه، باعث این گزارش های ضد و نقیض درباره استقرار نظامیان آمریکا در شمال عراق شده، سکوت مطلق رسانه های کردزبان این کشور درباره این اخبار منتشره است.
در حالی که رسانه های عرب زبان عراق و منطقه بعد از گذشت 48 ساعت همچنان راجع به استقرار نظامیان آمریکایی خارج شده از سوریه در شمال عراق گزارش های ضد و نقیض می زنند تاکنون کمتر رسانه کرد عراقی به این مسئله پرداخته و پیرامون صحت و سقم این خبرها کنجکاوی به خرج داده اند.
مهمترین اظهارات در این باره مربوط به دبیرکل وزارت پیشمرگه کردستان عراق است که امروز شنبه، به یکی از سایت های خبری عرب زبان عراق گفته است که مسئله استقرار نظامیان آمریکایی خارج شده از سوریه در شمال عراق صحت ندارد.
«جبار یاور» به سایت خبری «ارم نیوز» گفته است که گزارش های مربوط به استقرار نظامیان آمریکایی خارج شده از سوریه در اربیل صحت ندارد و تاکنون هیچ گونه توافقی هم در این خصوص صورت نگرفته است.
یاور خاطرنشان کرده است که حضور نظامی بیگانه در خاک عراق فقط در حیطه اختیارات دولت مرکزی است و جزو پرونده های حاکمیتی به شمار می رود.
به گفته وی، فقط دولت مرکزی عراق پیرامون بود و نبود یک نیروهای بیگانه در اراضی عراق می تواند تصمیم گیری کند و تاکنون توافق تازه ای در این خصوص بین بغداد و واشنگتن صورت نگرفته است.
این درحالیست که شبکه تلویزیونی عرب زبان «الحره » آمریکا، به نقل از مسوولانی در پنتاگون گزارش داده است که دو هزار و 130 نیروی یگان ویژه آمریکایی خاک سوریه را ترک کرده و در اربیل مستقر شدند.
این مسوولان آمریکایی همچنین گفته بودند که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ابتدا از پایگاه «التنف» ازتوابع استان «حمص» شروع شده و در مرحله بعد منطقه موسوم به کیلومتر 55 را در شرق رودخانه دجله در این منطقه بر می گیرد.
به اعتقاد کارشناسان، یکی از علل انتشار اخبار مربوط به استقرار نظامیان آمریکایی خارج شده از سوریه در اقلیم کردستان عراق این است که در طول سه سال گذشته نیروهای آمریکایی عموما از طریق راه مواصلاتی زمینی، نیرو و تسلیحات را از شمال عراق به مناطق شمال و شرق سوریه انتقال می دادند.
طبق گزارش ها نیروهای آمریکایی در منطقه ای که از «المبروکه» در غرب استان «الحسکه» شروع می شود تا منطقه «التایهه» از توابع شهر «منبج» در شرق استان حلب و تا استان حمص مستقر هستند.
پیرامون تعداد نظامیان آمریکایی نیز گزارش ها متناقض است زیرا برحسب برخی گزارش ها آمریکا در 2015 به بهانه مبارزه با تروریسم و داعش، 50 نظامی خود را روانه خاک سوریه کرد.
تعداد این نیروها در مارس 2017 به 904 نفر رسید و طبق گزارش سایت خبری «الجزیره» قطر، برخی مسوولان نظامی امریکا در اواخر 2017 تعداد نیروهای آمریکایی موجود در اراضی سوریه را دو هزار نفر اعلام کردند.
نظامیان آمریکایی عموما از نیروهای زبده نظامی هستند که تسلیحات پیشرفته نظامی از جمله نفربرهای زرهی و سکوهای پرتاب موشک های «M777 Howaitzer» با برد 50 کیلومتر در اختیار دارند.

نظرات بینندگان