arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۷

کتاب خواندن بزرگترین لذت زندگی است

کتاب خواندن با شادی رابطه مستقیم دارد و به اعتقاد پژوهشگران هر اندازه کتاب بخرید و بخوانید باز هم کم است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کتاب خواندن با شادی رابطه مستقیم دارد و به اعتقاد پژوهشگران هر اندازه کتاب بخرید و بخوانید باز هم کم است. 

متخصصان می‌گویند آموزش مادام‌العمر به انسان کمک می‌کند که شادتر باشد، درآمد بیشتر داشته و سالم‌تر باشد. علاوه‌بر این، افراد معروفی از بیل گیتس تا ایلان ماسک، خواندن کتاب را یک راز مهم موفقیت عنوان کرده‌اند. با این حساب چه کاری می‌توانیم برای بهبود وضع خودمان از این نظر انجام دهیم؟ شاید تصمیم بگیرد که بیرون رفته و تعداد زیادی از کتاب‌های گوناگون را برای خود خریداری کنید.

اما در این زندگی پرمشغله، اهداف و کارهای عملی ما همیشه با هم سازگار در نمی‌آیند. در یک روال روزمره، قفسه‌های کتابخانه‌ها پر می‌شوند. ما کتاب‌ها را می‌خریم و در کتابخانه‌هایمان جای می‌دهیم تا روزی برسد که بتوانیم آن‌ها را بخوانیم. این کتاب‌ها معمولا به یک‌باره رها می‌شوند و احتمالا هیچ‌گاه خوانده نشوند. آیا این اتفاق برای پروژه‌ی باهوش‌تر شدن یک فرد، فاجعه به حساب می‌آید؟

اگر هرگز جایی برای کتاب‌خوانی در برنامه‌ی هفتگی خود ندارید، جواب پرسش فوق مثبت است. شما برای رسیدن به هدف خود باید سعی کنید با درنظرگرفتن تدابیر و اعمال تغییراتی در برنامه‌ی خود، جایی برای کتاب باز کنید. بااین‌حال اگر نرخ خرید کتابتان از میزان مطالعه‌تان کمتر است، نباید نگران باشید. می‌خواهیم به نکته‌ای جالب توجه پیرامون این موضوع اشاره کنیم. کتابخا‌نه‌های مملو از کتاب‌های خوانده‌شده و خوانده‌نشده‌ی یک فرد، مایه‌ی شکست و نادانی او نیستند؛ بلکه به‌نوعی مایه‌ی مباهات نیز می‌توانند باشند.

کتاب های برتر

چرا به یک پادکتابخانه نیاز دارید؟

جواب این پرسش در کتاب پرفروش قوی سیاه نوشته‌ی نیکلاس طالب آمده است؛ با این توضیح که به کتابخانه‌ای که کتاب‌هایش خوانده نشده، پادکتابخانه می‌گویند.

طالب داستان خود را با توصیف کتابخانه‌ی حیرت‌انگیز نویسنده‌ی ایتالیایی، آمبرتو اکو با ۳۰ هزار کتاب شروع می‌کند. آیا اکو واقعا همه‌ی آن کتاب‌ها را خوانده بود؟ البته که نه! اما صرف خواندن کتاب‌ها، تنها نکته‌ی آموزنده‌ی نگه‌داری آن کتابخانه‌ی منحصربه‌فرد نبود. قفسه‌های پر از کتاب با یادآوری مداوم همه‌ی چیزهایی که نمی‌دانیم، اکو را از لحاظ ذهنی گرسنه و کنجکاو به علم و یادگیری نگه می‌داشت. طالب در این زمینه می‌نویسد:

یک کتابخانه‌ی خصوصی، نه یک کالای تجملی، بلکه ابزاری برای پژوهش است. کتاب‌های خوانده‌نشده بیشتر از کتاب‌های خوانده‌شده مفید هستند. کتابخانه باید درباره‌ی همه آن‌ مواردی که نمی‌دانید، مانند اقتصاد و جزئيات آن کتاب داشته باشد. شما با افزایش سال‌های عمرتان، دانش بیشتری می‌آموزید و کتاب‌های بیشتری جمع می‌کنید، هرچه بیشتر یاد می‌گیرید و کتاب می‌خرید، ردیف کتاب‌های نخوانده طولانی‌تر می‌شود. ما اسم این مجموعه کتاب‌های نخوانده را پادکتابخانه گذاشتیم.

مقاله‌های مرتبط:

  • پنج کتابی که بیل گیتس برای خواندن یا هدیه دادن، توصیه می‌کند

یک پادکتابخانه، یادآورنده‌ای قوی برای محدودیت‌های فرد است. به‌طور طبیعی، موارد مختلفی وجود دارند که شما درباره‌ی آن چیزی نمی‌دانید، یا اطلاعاتتان ناقص است و درباره‌ی آن اشتباه می‌کنید. زندگی کردن درکنار چنین پدیده‌ی یادآوری، فرد را در جهت یادگیری و تصحیح خود سوق می‌دهد. طالب ادعا می‌کند:

مردم اغلب تمایلی به استفاده‌ی کلماتی که معرف نخواندن و تجربه نکردن آن‌هاست، ندارند.

شاید بپرسید چرا؟ احتمالا به‌دلیل واقعیت روانشاختی مشهور به نام اثر  دانینگ کراگر است که افراد دارای دانش کمتر، متمایل به ابراز توانایی و علم بیشتر از خودشان هستند. باید بدانیم که هر اندازه راحت‌تر به کم بودن دانش‌ خودمان اذعان کنیم، یادگیری‌مان هم سریع‌تر خواهد بود.

بنابراین، بهتر است کمتر خودتان را برای خرید زیاد کتاب یا داشتن فهرست طولانی کتاب‌های نخوانده سرزنش کنید. همه‌ی کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم، نشانه‌ی جهل ماست. اما اگر عمق نادانسته‌هایمان را بدانیم، در مسیر یادگیری در قیاس با سایر مردم پیشتاز خواهیم بود.

منبع:زومیت

نظرات بینندگان