arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۹۵۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۷

جنجال کریسمس در عراق به استفتاء از آیت الله سیستانی رسید

ادامه جنجال بر سر جواز یا عدم جواز تبریک عید سال نوی مسیحی (کریسمس) در عراق به مسیحیان، موجب استفتاء از آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق نیز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جنجال کریسمس در عراق به استفتاء از آیت الله سیستانی رسید

ادامه جنجال بر سر جواز یا عدم جواز تبریک عید سال نوی مسیحی (کریسمس) در عراق به مسیحیان، موجب استفتاء از آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق نیز شد.

رئیس دار الافتای اهل سنت عراق در فتوایی روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که «جشن سال نو میلادی و تبریک و تهنیت گفتن به این مناسبت و مشارکت در این جشن ها برای مسلمانان جایز نیست».

«شیخ مهدی الصمیدعی» که از روحانیون سرشناس اهل سنت در عراق است، افزود که «بین کسانی که در این جشن ها شرکت می کنند و آنهایی که از سایر امور مسیحیان پیروی می کنند تفاوتی وجود ندارد و مشارکت در جشن های سال نو میلادی به معنی تایید رفتار و کردار مسیحیان در باقی امورشان (از جمله خدا دانستن حضرت مسیح) است.»

این فتوا موجب جنجال و اعتراضات گسترده از سوی شخصیت های مسیحی، کرد عراقی و حتی علمای اهل سنت و وقف سنی عراق شد و بسیاری از آن به مثابه بازگشت آرام افکار داعشی به عراق و مغایر با روحیه تسامح و برادری میان مذاهب و ادیان مختلف عراقی یاد کردند.

در ادامه حرف و حدیث بر سر این موضوع، در ایامی که سراسر عراق صحنه آذین بندی و آمادگی برای آغاز سال جدید میلادی است، دو استفتاء و پاسخ های آن از سوی دفتر آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق نیز منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری های عراق، آیت الله سیستانی در پاسخ به یک استفتاء که پرسیده است آیا می توان با فرد غیرمسلمانی که شریک یا همکار ماست تبادل دوستی و محبت داشت.

در پاسخ به این استفتاء آمده است که در صورتی که فرد مورد نظر در سخن یا عمل دشمنی با اسلام و مسلمانان نداشته باشد، دوستی و محبت و احسان کردن به او جایز است.

آیت الله سیستانی در پاسخ به استفتاء دیگری که پرسیده است آیا می توان به غیر مسلمانان در اعیادشان از جمله عید سال نو تبریک گفت، آورده است که تبریک گفتن در مناسبات و اعیاد اهل کتاب شامل یهودیان و مسیحیان و غیره و حتی کفار از جمله در عید میلاد مسیح (ع) و عید فصح جایز است.

جنجال جاری که چند روز پس از شرکت سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی در آیین ویژه مسیحیان عراق به مناسبت عید میلاد مسیح (ع) و همچنین سفر نخست وزیر واتیکان به بغداد که گفته می شود برای فراهم کردن سفر پاپ به این کشور صورت گرفته است، ابعاد مهمتری پیدا کرد.

اکنون با انتشار پاسخ استفتاءات مرجعیت عالی عراق، بیش از پیش مشخص شد که رهبران مذهبی این کشور در هر دو طیف شیعه و سنی، با تاکید بر اصل همزیستی مسالمت آمیز و برادری و حفظ وحدت همه طیف های قومیتی در این کشور، کاملا بر عبور همیشگی عراق از دوره فرقه گرایی و خصومت و دشمنی داخلی تاکید دارند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Netherlands
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
کریسمس میلاد حضرت عیسی (ع) است و سال نو نیست سال نو حدودا یک هفته بعد از کریمس آغاز می شود
نظرات بینندگان