arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۷

اسکناس 500 یورویی جمع آوری می شود

کشورهای اتحادیه اروپا برای مبارزه با پولشویی با 500 یورویی که بزرگترین اسکناس پولی مشترک اروپا محسوب می شود ، خداحافظی می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسکناس 500 یورویی جمع آوری می شود17 بانک مرکزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از روز 27 ژانویه (7 بهمن) با اسکناس های 500 یورویی خداحافظی می کنند و دیگر این قطعه را چاپ و وارد بازار نخواهند کرد و در این میان 2 بانک مرکزی آلمان و اتریش از روز 26 اوریل (6 اردیبهشت) به چاپ آن پایان خواهند داد. 
در پی دستورالعمل سال 2016 اتحادیه اروپا برای مبارزه با پولشویی، تولید اسکناس های 500 یورویی از امسال (2019) متوقف و اسکناس های موجود در بازار نیز بتدریج جمع اوری می شود. 
فرارکنندگان مالیاتی، قاچاقچیان اسلحه و مواد مخدر ترجیحا از این اسکناس برای واریزی های خود در موسسات بانکی استفاده می کنند چرا که با تعداد اندکی از این اسکناس ها می توان به سادگی به مبالغ بالا رسید. 
البته اسکناس های 500 یورویی موجود در بازارپس از این تاریخ هنوز ارزش قانونی خود را حفظ کرده و می توانند در پرداختی ها استفاده شوند و همزمان نیز بانک ها و صرافی ها و سایر اپراتورها تجاری می توانند از این اسکناس استفاده کنند.
یورو واحد پول کشورهای اتحادیه اروپا شامل 17 کشور از 27 عضو این اتحادیه می‌ شود و ازاول ژانویه سال 2002 رسماً در کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، اسپانیا، پرتغال، یونان، ایتالیا، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند و فنلاند جایگزین پول رسمی شد و هم اکنون علاوه براین کشورها در استونی، اسلواکی، اسلوونی، قبرس، مالت، رومانی و لتونی نیز در جریان است. 
ایده واحد پول یکسان اروپا برای نخستین بار از سوی ژاک دلور، وزیر اقتصاد اسبق فرانسه که از سال 1985 تا 1995، ریاست کمیسیون اروپا را به عهده داشت، ارائه شد. هدف از این طرح تقویت هویت اروپا در بازارها و تثبیت قیمت‌ها، رشد اقتصادی و منافع تجاری اعضا ان بود. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان