arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۷

سازمان ملل متحد: اقدامات عربستان در مورد متهمان خاشقچی کافی نیست

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه بار دیگر ضمن درخواست محاکمه عادلانه عاملان قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، اقدامات عربستان برای محاکمه متهمان این پرونده را ناکافی خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان ملل متحد:اقدامات عربستان در مورد متهمان خاشقچی کافی نیستبه گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین خواستار تحقیقات مستقل با مشارکت نهادهای بین المللی در پرونده قتل این روزنامه نگار منتقل سعودی شد.
این بیانیه یک روز پس از آن منتشر می شود که نخستین جلسه محاکمه فرمایشی متهمان قتل خاشقچی' روز گذشته (پنجشنبه) در ریاض برگزار شد.
در حالی عربستان از محاکمه عاملان پرونده قتل خاشقچی خبر داد که همه شواهد و قرائن نشان می دهد که متهم ردیف اول در این پرونده، کسی جز 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی نیست و بر همگان آشکار است که این اقدامات نمایشی، تنها تلاشی برای تطهیر چهره مخدوش عربستان در مسائل حقوق بشری است.
مقام های عربستانی همچنین تاکنون پاسخ روشنی درباره سرنوشت جسد خاشقچی نداده اند؛ اما برخی منابع ترک معتقدند که جسد این روزنامه نگار با استفاده از اسیدهای قوی در داخل ساختمان کنسولگری و اقامتگاه «محمد العتیبی» سرکنسول متواری سعودی تجزیه و نابود شده است.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین از دولت بحرین خواست که به محکومیت پنج ساله «نبیل رجب» فعال مدنی بحرینی پایان دهد.
این نهاد بین المللی، این اقدام دولت منامه را تداوم سرکوب منتقدان توسط حکومت آل خلیفه دانست.
پیش تر نیز کمیته آزادی های مذهبی آمریکا به تأیید حکم پنج سال زندان این فعال حقوقی و مدنی توسط دادگاه بحرین، واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.
نبیل رجب 21 فوریه 2017 (3 اسفند 95) به دلیل انتشار مطالبی در صفحه توئیتر که در آن از حکومت بحرین به دلیل همکاری با عربستان و امارات در جنگ علیه یمن و وضع بد حقوق بشر در آن کشور انتقاد کرده بود، به پنج سال زندان محکوم شد.
دیوان عالی بحرین هفته گذشته حکم پنج سال حبس رجب را تأیید کرد. این حکم شش ماه پس از پایان محکومیت دو ساله اش صادر شده است.

نظرات بینندگان