arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۱۶ دی ۱۳۹۷

از رسوایی اخلاقی رئیس جمهور آمریکا تا ارتباطات اقتصادی با عربستان/ پرونده های ترامپ در کنگره باز می شوند

یکصد و شانزدهمین کنگره آمریکا از ۱۰ دی ماه جاری آغاز به کارکرده است، کنگره‌ای که مجلس نمایندگان آن دراختیار دمکرات‌ها بوده و این نمایندگان وعده داده اند پرونده‌های ترامپ را باز کنند. این پرونده‌ها شامل ارتباطات کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه، طرح استیضاح ترامپ، فرار مالیاتی، ارتباط غیر اخلاقی و ارتباطات مالی با برخی کشور‌های خارجی از جمله عربستان و دیگر روابط پنهانی است که آشکار نشده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یکصد و شانزدهمین کنگره آمریکا از 10دی ماه جاری آغاز به کارکرده است،کنگره ای که مجلس نمایندگان آن دراختیار دمکرات ها بوده و این نمایندگان وعده داده اند پرونده های ترامپ را باز کنند.

به گزارش ایرنا، این پرونده ها شامل ارتباطات کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه، طرح استیضاح ترامپ، فرار مالیاتی، ارتباط غیر اخلاقی و ارتباطات مالی با برخی کشورهای خارجی از جمله عربستان و دیگر روابط پنهانی است که آشکار نشده اند.

کلید گشایش این پرونده ها زده شده، «اریک اسوالوِل» عضو ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا دیشب اعلام کرد که ورود این کمیته به پرونده برخی ارتباط‌ های مشکوک 'سازمان ترامپ' با عربستان سعودی آغاز شده است.

از سوی دیگر بازپرس رابرت مولر نیز ریاست کمیته ای را برعهده دارد که هدف آن بررسی احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و تاثیر آن در پیروزی دونالد ترامپ می باشد.
البته تقابل سرسختانه دمکرات ها و ترامپ با تقویت جایگاه این حزب مخالف رئیس جمهوری آمریکا در کنگره شدت خواهد گرفت و انتظار می رود که علاوه بر پرونده های فوق اختلافات و تنش ها در مسایل مورد اختلاف نیز گسترش یابد. مخالفت اخیر دمکرات ها در قبال تامین بودجه درخواستی بیش از پنج میلیارد دلاری ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک نمونه بارزی است که نشان می دهد ترامپ مسیر دشواری برای دو سال باقی مانده ریاست جمهوری خود در پیش رو دارد.مسیری که شاید به استیضاح هم منتهی شود.
دمکرات ها ازجمله'ماکسینو واترز'(Maxine Waters) نماینده کالیفرنیا برای نخستین بار روز 26فروردین ماه گذشته خواستار استیضاح دونالد ترامپ شدند، موضوعی که شخص ترامپ در هراس از آن در کنفرانس خبری جمعه گذشته برابر با 14دی ماه گفت که چرا باید استیضاح شود او کارهای بسیاری خوبی انجام داده است.
از سوی دیگر با وجودی که همچنان بن بست بین مجلس نمایندگان بااکثریت دمکرات ها با شخص رئیس جمهوری آمریکا برسرتامین بودجه ساخت دیوار مرزی ادامه داشته و تا به امروز و برای شانزدهمین روز بخش هایی از دولت فدرال در تعطیلی به سر می برد.
شبکه خبری سی ان ان نیز در همین حال از تمدید شش ماهه فعالیت کمیته تحقیق مداخله روسیه درانتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا به سرپرستی بازپرس ویژه رابرت مولر خبر داد.
بسیاری ازناظران و کارشناسان بر این باورند که هرگونه اسنادی که از سوی این کمیته علیه ترامپ مطرح شود آنگاه دمکرات ها با داشتن اکثریت در کنگره امکان آغاز رونداستیضاح ترامپ راخواهند داشت، موضوعی که 'جان کری' وزیرخارجه اسبق آمریکا در22 شهریوماه گذشته درمصاحبه با فاکس نیوز گفته بود:'صحبت درباره استیضاح ترامپ تا پیش از اعلام نتایج نهایی تحقیقات بازپرس ویژه رابرت مولر اشتباه است.'
تارنمای آمریکایی'هیل'فروردین ماه گذشته گزارش داده بود:'جیمی کارتر' رئیس جمهور دمکرات پیشین آمریکا هم تاکید کرده است که موارد نقض قانون توسط ترامپ باید افشا و منتشر شود.
پرونده هایی که بر علیه ترامپ باز شده اند به نظر می رسد که وی را با چالش بزرگی مواجه ساخته است.شاید به همین دلیل است که او در برابر مخالفت دمکرات ها با اختصاص بودجه برای ساخت دیوار مرزی ایستادگی کرده و حتی تهدید کرده که شاید دولت ماهها تعطیل شود.تعطیلی دولت ناشی از درخواست بودجه از سوی ترامپ فشارها را بر نمایندگان دمکرات افزایش خواهد داد.زیرا تعداد زیادی کارمند بدون حقوق در حال کار کردن هستند و یا در مرخصی های اجباری به سر می برند.
شاید به همین دلیل است که ترامپ تهدید به استفاده از حکم ریاست جمهوری برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک کرده است، شبکه خبری سی ان ان طی دو روز گذشته در این باره از احتمال اعلام وضعیت فوق العاده ملی از سوی ترامپ خبر داد و گفت که وی با این دست آویز قادر خواهد بود بودجه ساخت دیوار مرزی را در صورت عدم توافق با دمکرات ها، از محل بودجه وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) برداشت نماید.
البته کارشناسان این رسانه آمریکایی گفتند که در صورت چنین اقدامی، آنگاه رئیس جمهوری با برخورد دادگاه فدرال مواجه خواهد شد واحتمال آنکه دادگاه مانع چنین کاری شود.وجود دارد. چرا که دادگاه نظری متفاوت نسبت به نظر شخص رئیس جمهوری برای برداشت پول از محل بودجه پنتاگون برای ساخت دیوار مرزی با عنوان اعلام وضعیت فوق العاده ملی خواهد داشت.
از دیگر موضوعاتی که دمکرات ها می توانند با اجماع خود علیه دونالد ترامپ در مدت زمامداری پیش روی وی در کاخ سفید باز کنند مسائل مالی پشت پرده وی و بستگان درجه یک او خواهد بود.
پایگاه خبری 'میدل ایست'در15دی ماه درارتباط با ورود کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان به موضوع روابط تجاری ترامپ با عربستان نوشت: ارتباط دولت ترامپ با مقام‌های سعودی آن چنان نزدیک است که کاخ سفید درماجرای قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان در استانبول، سکوت اختیار و تلاش کرد تا ماجرا را فیصله دهد.
بنا به آمار وزارت دادگستری آمریکا، یکی از نهادهای وابسته به دولت عربستان در مارس گذشته میلادی به تنهایی 270 هزار دلار خرج اجاره اتاق‌ های هتل سازمان ترامپ در واشنگتن و سفارش غذا از این هتل کرده بود.
از سوی دیگر شخص رئیس جمهوری آمریکا طی ماه های گذشته با چالش بوجود آمده ازسوی دادستانی ایالت نیویورک مواجه بوده است.
سی ان ان گزارش داده بود که 'باربارا اندروود' (Barbara Underwood) دادستان کل نیویورک روز 27 آذرماه گفت که شاهد نمونه های بهت آوری از مداخلات بنیاد ترامپ از جمله هماهنگی های غیرمشروع با کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و دیگر مزیت جویی های دیگر بوده وقرار است بنیاد خیریه ترامپ تحت نظارت دادگاه منحل و مبلغ یک میلیون و 700 هزار دلار آن به دیگر بنیادهای خیریه که به تایید دادگاه می رسد، برسد.
دمکرات ها همچنین درمجلس جدید نمایندگان نگاه های خود را بر دیگر پرونده هایی همچون رسوایی اخلاقی ترامپ، اطرافیان وی که به دلیل نقض قانون حکم زندان گرفته اند و بستگان ترامپ و از همه مهم تر مساله فرار مالیاتی جهت اعمال فشارهای بیشتر معطوف خواهند داشت.
رسوایی جنجال برانگیز اخلاقی ترامپ با دو زن که منجر شد مایکل کوهن وکیل سابق وی دراین زمینه از سوی دادگاه سه سال حکم حبس دریافت کند،همچنان پرونده فشارخواهدبود.کوهن به دادگاه گفته بود درجریان کارزار انتخاباتی باهماهنگی و اطلاع شخص ترامپ به این دو فرد حق السکوت پرداخته کرده است، مطلبی که به شدت فشارها بر رئیس جمهوری آمریکا افزود.
در همین حال کوهن وکیل سابق دونالد ترامپ که درادامه تحقیقات دادگاه به دروغ گفتن به نمایندگان کنگره درارتباط با تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات 2016 اقرار کرده است، زمینه برملا شدن دروغگویی دونالد جونیور، پسر بزرگ ترامپ در جریان این تحقیقات نیز شده است.
تارنمای خبری دیلی میل در 9 آذرماه گذشته دراین باره نوشت، کوهن، وکیل سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاپذیرفت که در جریان تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، به نمایندگان کنگره دروغ گفته و افزود که در زمینه پروژه ساخت و ساز شرکت دونالد ترامپ در روسیه نمایندگان کنگره را گمراه کرده است.
به دنبال این اعتراف، حال دونالد جونیور، پسر بزرگ رئیس جمهوری آمریکا با اتهام تناقض‌گویی در شهادت‌هایی که در کنگره آمریکا در ارتباط با این تحقیقات مطرح کرد، روبرو است.
مساله فرار مالیاتی ترامپ که دمکرات ها دردوره جدید مجلس احتمال آنکه پرونده ای جدید دراین جبهه را بگشایند وجود دارد. بنابر گزارش نیویورک تایمز درمورخ 10 مهرماه گذشته با بررسی بیش از ۲۰۰ اظهارنامه مالیاتی شرکت ها و نهادهای مالی مرتبط بادونالد ترامپ در یک گزارش اختصاصی نوشت که ترامپ در دهه ۱۹۹۰ میلادی در 'ترفندهای مالیاتی مشکوک' از جمله 'موارد تقلب مسلم' دست داشته است و این درحالی است که شخص رئیس جمهوری آمریکا تا به حال از انتشار اظهارنامه های مالیاتی خود خودداری کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 و به دست گرفتن سکان هدایت کاخ سفید همواره اتهامات در زمینه رسوایی های اخلاقی، مالی و سیاسی را رد کرده است، اما اکنون با توجه به کاسته شدن قدرت حمایت سیاسی وی که در کنگره متمرکز بود و با سرکار آمدن دمکرات ها، پیمودن مابقی راه ریاست جمهوری برای وی دشوار می نماید، چراکه به جد دمکرات ها تلاش خواهند کرد تا آنجا که ممکن است دیگر جبهه های چالش برانگیزی علیه وی گشوده و آنها را به جد دنبال کنند.

نظرات بینندگان