arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۱ - ۱۷ دی ۱۳۹۷

چرا برنامه های سلامت دیجیتال تاثیر چندانی بر تندرستی جامعه ندارند؟ / از طراحی غلط اپ ها تا تنبلی کاربران

این روزها بازار ابزارهای سنجش سلامت دیجیتال داغ است و میلیاردها دلار نیز به  حوزه سلامت دیجیتال  اختصاص داده شده است اما چرا مردم جهان و به ویژه اهالی ایالات متحده چندان رشدی در سلامت نداشته اند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها بازار ابزارهای سنجش سلامت دیجیتال داغ است و میلیاردها دلار نیز به  حوزه سلامت دیجیتال  اختصاص داده شده است اما چرا مردم جهان و به ویژه اهالی ایالات متحده چندان رشدی در سلامت نداشته اند؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، سرمایه گذاران مرتب در شرکت های دیجیتال سلامتی سرمایه گذاری می کنند که مدعی هستند هزینه های مراقبت و درمان را کاهش می دهند اما به نظر می رسد این وعده ها واقعا پوشالی باشند.

سیلیکون ولی طی یک دهه گذشته حداقل 3.5 تریلیون دلار در صنعت مراقبت های بهداشتی دیجیتال هزینه صرف کرده است.در سال 2018 سرمایه گذاران میلیاردها دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده اند با این امید که هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش دهند،آن هم به واسطه خدماتی که ارائه می دهند. برخی از داغ ترین رشته های بین پزشکی شامل راه حل های مراقبت های مجازی، گجت های سلامتی پوشیدنی  برنامه های مدیریت دارو و ابزارهای جدیدی است که به پزشکان امکان می دهد تا با بیماران خود در بین ویزیت ها ارتباط برقرار کنند.

این همه جار و جنجال عالی است و انتظار می رود نرم افزارها پزشکی را ارتقاء دهند و سلامت کاربران را تضمین کنند اما با همه این ها چرا جوامع هنوز تا این حد بیمارند؟

گزارش های اخیر از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نشان می دهد که امید به زندگی برای اولین بار در دهه های گذشته کاهش یافته است. خودکشی،مصرف الکل و اپیدمی استفاده از مواد مخدر، تا حدی  در این میان نقش دارد، اما هر سال اعلام می شود مشکلاتی مثل اضافه وزن، سیگار کشیدن و مواردی مشابه نیز در بروز مرگ زودرس نقش دارند.برای این مشکلات نیز گجت ها و اپلیکیشن هایی وجود دارد اما چرا این تکنولوژی ها آنطور که انتظار می رود کار نمی کنند؟

شاید واضح ترین توضیح این است که فناوری ها هنوز جوان هستند.بیشترین سرمایه گذاری در سلامت دیجیتال بین پنج تا هفت سال پیش آغاز شده است. قبل از آن، بسیاری از پزشکان هنوز از قلم و کاغذ برای نسخه نویسی استفاده می کردند. زمان برای به دست آوردن صنعت سلامت پزشکی عنصر مهمی است و در نتیجه چرخه فروش در مبحث مراقبت های بهداشتی آهسته است.

 

جیمز مورفی، یک محقق حوزه بهداشت می گوید:"برخی از مزایای این ابزارهایی جدید برای مدتی طولانی نامشخص می ماند و تفهیم ماجرای سلامت دیجیتال به برخی از مردم واقعا دشوار است."

 

در کنار این نظریه می توان معتقد بود که اهداف این گجت ها به اشتباه طراحی شده اند. برای مثال هم اکنون گرانترین هزینه ها صرف درمان بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی می شود این در حالیست که برنامه های دیجیتال اغلب برای حفاظت از قلب جوان تر ها طراحی شده و به آنان مشاوره ورزشی می دهد. در ضمن بسیاری از گجت ها هزینه زیادی می طلبند و حتی اپ ها هم پرداخت های درون برنامه ای دارند.

افزون بر این ها به نظر می رسد برنامه های دیجیتال لاغری و سلامتی صلابت و تحکم کافی را ندارند تا اشتباهات رفتاری افراد را تصحیح کنند. به گفته دانیل آریگو، استادیار روانشناسی، "ابزارهای سلامت دیجیتال برای افرادی که در حال حاضر سالم هستند، جذاب تر از کسانی است که باید الگوهای رفتاری خود را تغییر دهند. "

نظرات بینندگان