arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۶۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

بنیانگذار کبریت توکلی درگذشت

مهندس تقی توکلی بنیانگذار صنعت نوین آذربایجان و موسس کبریت توکلی درگذشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بنیانگذار کبریت توکلی درگذشت

 

مهندس تقی توکلی بنیانگذار صنعت نوین آذربایجان و موسس کبریت توکلی درگذشت.

مهندس “تقی توکلی” کار آفرین و بنیانگذار صنعت نوین آذربایجان و بنیانگذار کبریت توکلی صبح امروز( سه‌شنبه) در بیمارستان شمس تبریز دیده از چشم از جهان فروبست.

مهندس توکلی که متولد ۱۳۱۰ بود از بانیان اصلی صنعت ماشین‌سازی تبریز و کوچکترین فرزند پسر “حاج علی عسگر توکلی”، مالک و بنیانگذار کارخانه “کبریت توکلی” تبریز بود.

خانواده توکلی در یک نگاه

حاج تقی توکلی پس از مهاجرت به تبریز باتوجه به اینکه در قفقاز با تولید کبریت آشنایی پیدا کرده بود، در سال ۱۲۹۷ یعنی حدود یک قرن پیش اولین کارگاه و کارخانه تولید کبریت را راه­اندازی کرد و از آن پس به حاج تقی کبریت ساز توکلی شهره شد.

حاج تقی کبریت ساز توکلی برای خرید ماشین آلات به چند کشور از جمله آلمان سفر کرد و در نهایت ماشین آلات به روزی را از این کشور وارد و در سال ۱۳۲۵ کارخانه جدید کبریت سازی توکلی را راه اندازی کرد.

با مرگ حاج تقی توکلی در سال ۱۳۳۷ پسرش محمد تقی که تحصیل کرده آمریکا بود سکان هدایت کارخانه کبریت سازی را در دست گرفت و آن را توسعه داد.

محمد تقی توکلی در سال ۱۳۴۲ به این فکر افتاد که با دورریز چوب های کارخانه کبریت سازی، کاری انجام دهد و همین موضوع به راه اندازی نخستین کارخانه نئوپان سازی و کابینت سازی منجر شد.

درسال ۱۳۴۷ محمد تقی توکلی به فکر راه اندازی کارخانه ماشین سازی در تبریز افتاد و این مهم را به مسئولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیشنهاد داد و در نهایت با تلاش او این کارخانه با همکاری چکسلواکی راه اندازی شد.

محمد تقی توکلی سه سال پیش در گفت و گویی اعلام کرد کارخانه کبریت سازی توکلی با تولید سالانه ۱۰میلیارد جعبه کبریت، بزرگترین تولیدکننده کبریت در جهان است.

گفتنی است به خاطر قدمت کبریت توکلی، شعار « کبریت بی خطر » که روی جعبه های کبریت این شرکت درج شده، وارد فرهنگ عامه ایران شده و گاهی افراد و اشیاء بی‌خطر و کم‌اثر را کبریت توکلی می نامند.

منبع:ترجمان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
2
بنیانگذار کبریت توکلی پدر ایشان بود .ایشان فرزند خلف و ژن خوب آن پدر بودند. خدایشان بیامرزد...
نظرات بینندگان