arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

هشدار شهرداری در مورد ساختمان کفش ملی

شهردار منطقه 12 از بی توجهی مالکان و سازمان میراث فرهنگی در ایمن سازی ساختمان قدیمی "کفش ملی" در میدان قیام هشدار داد و گفت: می‌خواهم به صاحبان کفش ملی بگویم که اگر به فکر شهر نیستید لااقل به فکر برند خود باشید که قاعدتا بسیاری از هم نسلانمان و قبل از ما با آن خاطراتی دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شهردار منطقه 12 از بی توجهی مالکان و سازمان میراث فرهنگی در ایمن سازی ساختمان قدیمی "کفش ملی" در میدان قیام هشدار داد.

علی محمد سعادتی در حاشیه بازدید از ساختمان "کفش ملی" در میدان قیام در مورد تخریب این ساختمان قدیمی با اشاره به این که صرف نظر از موقعیت شهری، این ساختمان جزو اولین فروشگاه‌های کفش ملی تهران است و باید حفظ شود، در این باره گفت‌: می‌خواهم به صاحبان کفش ملی بگویم که اگر به فکر شهر نیستید لااقل به فکر برند خود باشید که قاعدتا بسیاری از هم نسلانمان و قبل از ما با آن خاطراتی دارند.

وی با بیان این که همه امروز به دنبال حمایت از تولید ملی هستیم، اظهار کرد: امروز به این جا آمده ایم تا از چند جهت به دوستان یادآوری کنیم که هم وظایفشان را انجام دهند و هم هویت شهر تهران را حفظ کنند و امیدواریم متوسل به فعالیت‌های قضایی نشویم.

شهردار منطقه 12 با اشاره به این که ساختمان کفش ملی دچار تخریب شده است و باید هر چه‌ سریع‌تر ایمن سازی شود، خاطر نشان کرد: این ساختمان در بافتی قرار دارد که انبوهی از ساختمان های تاریخی صفوی و قاجاری در آن قرار دارد و اگر ساختمان های این چنینی مقاوم سازی نشوند باید شاهد تخریب تک تک آنها باشیم.

سعادتی با بیان این که بر اساس قوانین ضمانت سلامت شهروندان در حین تردد در معابر بر عهده شهرداری است، بیان‌ کرد: به همین دلیل اخطارهای زیادی به مالکان این ساختمان قدیمی در میدان "قیام" دادیم و عنوان کردیم که این ساختمان باید مقاوم سازی شود وگرنه مخاطرات زیادی برای شهروندان و ساختمان های مجاور ایجاد می‌کند، اما متاسفانه تا به امروز کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

شهردار منطقه 12 با اشاره به مشکلات حقوقی این ملک، گفت‌: بین مالک ، مستأجر و سرقفلی دار اختلافات حقوقی وجود دارد که سبب شده است که هیچ یک از آنها به بحث ایمن سازی ملک توجهی نکنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بخشهایی از این ساختمان نگه داشته خواهد شد و یک بخش‌هایی بسته به حجم تخریب و یا میزان ارزشی که در بافت معماری دارد، ممکن است نیاز به نوسازی کامل داشته باشد، گفت‌: قاعدتا نوع آجر کاری‌ها ، تزئینات و نمای آن باید حفظ شود، چرا که ارزش های تاریخی دارد.

سعادتی در ادامه با بیان این که مکاتبه با کفش ملی در خصوص مسائل قضایی این ملک جزو اولین کارهایی بود که بعد از استقرارم در منطقه شهرداری 12 انجام دادم، در این باره توضیح داد: دو ماه است که از دستور قضایی مبنی بر ایمن سازی این ملک می گذرد، اما اقدامی صورت نگرفته است و حالا با آغاز بارش‌ها نگرانی از تخریب این ملک و ایجاد مخاطرات برای شهروندان افزایش یافته است.

وی در مورد دیگر نمونه‌ها در منطقه که وضعیت مشابه ساختمان کفش ملی را دارند، خاطرنشان کرد: این گونه ساختمان‌ها بی شمار هستند و برای این ساختمانها صورت جلسه‌ای تهیه شده است و به سازمان میراث فرهنگی نیز اعلام کرده‌ایم که از آن جایی که روش مقاوم سازی این ساختمان های میراثی عادی نیست، روشی را برای ایمن سازی مشخص کنند که متاسفانه پاسخی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم.

شهردار منطقه 12 تهران در پایان سخنان خود در مورد اظهار نظرات شرکت مترو در مورد تخریب ساختمان کفش ملی، بیان‌ کرد: شرکت مترو زحمات زیادی برای ساخت مترو و تونل زیر سطحی کشیده است، اما هر کسی باید در چارچوب تخصص خود اظهار نظر کند و بهتر است در خصوص مرمت ساختمان‌های تاریخی اظهار نظر نکنند، چرا که بازسازی ساختمان های میراثی هم تکنولوژی و هم روش های خاص خود را دارند و روش آن با مترو سازی متفاوت است.

ساختمان قدیمی کفش ملی در میدان "قیام" جزو ساختمان های قدیمی است که تخریب شده و مدت ها است که شهرداری منطقه 12 در مورد فرو ریزش این ساختمان هشدار داده است.

نظرات بینندگان