arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

خوشرنگ اما خطرناك

همه ما از خطرات و عوارض رنگ‌های غیر مجاز كمابیش اطلاع داریم و به خصوص كودكان را از مصرف مواد غذایی كه رنگ‌های متنوعی در ساخت آنها استفاده شده منع می‌كنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همه ما از خطرات و عوارض رنگ‌های غیر مجاز كمابیش اطلاع داریم و به خصوص كودكان را از مصرف مواد غذایی كه رنگ‌های متنوعی در ساخت آنها استفاده شده منع می‌كنیم.

 اثرات سرطان‌زایی برخی از این رنگ‌ها به اثبات رسیده است. همچنین این رنگ‌ها آلرژن هستند و ممكن است در برخی افراد حساسیت‌های شدیدی ایجاد كنند. گرچه بسیاری از این رنگ‌ها توسط سازمان غذا و داروی آمریكا مجاز به مصرف هستند، اما مصرف آنها در طولانی مدت به‌ویژه در كودكان می‌تواند خطراتی از قبیل اختلال نقص توجه- بیش فعالی را به همراه داشته باشد. در ادامه با برخی از مواد غذایی آشنا می‌شویم كه ممكن است حاوی رنگ‌های خطرناكی باشند.

 

1ـ نمونه بارز استفاده از رنگ‌های غیر مجاز كه در زندگی روزمره همه ما با آن مواجهیم ترشی‌ها و چاشنی‌های رنگارنگی مثل آلوچه‌ها و ترشیجات موجود در فلافلی هاست كه از بسیاری از دست فروشان می‌خریم و با ولع زیاد مصرف می‌كنیم.

 

2 ـ سس بالزامیك: اغلب در تولید این محصول از رنگ كارامل استفاده می‌شود كه یك رنگ مجاز است، اما گاهی برخی تولیدكنندگان برای افزایش شدت رنگ قهوه‌ای از رنگ‌های سنتزی استفاده می‌كنند. پس بهتر است برچسب آن را چك كنید.

 

3 ـ نان‌های فرآوری شده: امروزه بازار نان‌های رژیمی داغ است و بسیاری از ما تصور می‌كنیم هر چه نان تیره‌تر باشد سالم‌تر است! متاسفانه در كشور ما دسترسی به آرد غلات تیره محدود است و بیشتر از رنگ‌های خوراكی نظیر كارامل برای ایجاد رنگ قهوه‌ای استفاده می‌شود. اگر پس از مصرف طولانی مدت این نان‌ها دچار مشكلات گوارشی شدید، مصرف آن را قطع كنید. برچسب بسته‌بندی را از نظر نداشتن رنگ چك كرده و در صورتی كه روی آن تهیه شده از غله كامل درج شده از سالم بودن آن مطمئن شوید.

 

4 ـ سس‌ها و پوشش‌های سالاد: انواع كچاپ‌ها، سس فرانسوی و...

 

5 ـ آدامس‌ها

 

6 ـ ماست میوه‌ای

 

7 ـ ماهی قزل آلای پرورشی: قزل آلای وحشی به دلیل تغذیه از گیاهان دریایی، رنگ نارنجی متمایل به قرمز دارند. گاهی پرورش‌دهندگان قزل آلا از رنگ‌های خوراكی در غذای ماهی‌ها استفاده می‌كنندتا رنگ گوشتشان را تغییر دهند.

 

8 ـ پوشش‌های كیك و شیرینی‌جات: كیك‌هایی كه در ویترین فروشگاه‌ها با رنگ‌های زیبا خودنمایی می‌كنند دارای رنگ‌هایی هستند كه حتی پس از مصرف آثارشان در دهان، زبان، دندان و حتی مدفوع و ادرار باقی می‌ماند. سعی كنید از مصرف بی‌رویه این قبیل محصولات پرهیز كنید.

جام جم

نظرات بینندگان