arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۰

ناسا به زودي مريخ پيماي کيوراسيتي را به فضا پرتاب خواهد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مریخ پیمای جدید سازمان فضایی آمریکا موسوم به کیوراسیتی به زودی به فضا پرتاب می شود.

به گزارش انتخاب، مریخ پیمای جدید سازمان فضایی امریکا (ناسا) که ابعادی به اندازه یک خودرو دارد اما مانند یک آزمایشگاه کاملا مجهز است، گوی سبقت را از نمونه های پیشین خود در حوزه هایی مانند اندازه و کارایی ربوده است.

این مریخ پیما موسوم به کیوراسیتی قرار است روز شنبه به فضا پرتاب شود.

کیوراستی به یک بازوی مکانیکی دو متر و ده سانتی متری، پتک و اشعه لیزر مجهز است که می تواند از لابلای صخره های سیاره سرخ عبور کند. آنچه کیوراسیتی را از دیگر مریخ پیماها متمایز می کند توانایی آن برای بررسی مواد خاک و صخره ها با دقت بسیار بالا است.

کیوراسیتی به محض فرودآمدن روی مریخ، جستجو برای یافتن مواد ترکیبی آلی که حاوی کربن باشند را شروع خواهد کرد.

گرچه مریخ پیمای ناسا عملا قادر به شناسایی موجودات زنده احتمالی روی سیاره سرخ نیست، دانشمندان امیدوارند که ماموریت کیوراسیتی که با استفاده از انرژی هسته ای صورت می گیرد و دو میلیارد و پانصد میلیون دلار هزینه خواهد داشت، آنها را در بررسی وجود حیات روی مریخ یاری کند.

محققان قصد دارند دریابند که آیا مریخ هرگز شرایط لازم برای زندگی موجودات میکروسکوپی داشته است یا خیر. مِری وویتک، پژوهشگر بخش زیست شناسی فضا در ناسا در نشستی خبری در کیپ کاناورال فلوریدا می گوید کیوراسیتی به دنبال مناطقی در کره مریخ خواهد گشت که چه در گذشته یا اکنون، امکان زندگی در آنها وجود داشته باشد.

بر اساس طرح کاوشگر مریخ ناسا، کیوراسیتی بزرگترین و پیچیده ترین ماشینی خواهد بود که روی سطح سیاره ای دیگر فرود می آید.

این مریخ پیما با سه متر طول و دو متر ارتفاع، اندازه ای معادل دو برابر نمونه های پیشین خود یعنی فضاپیمای اسپریت و آپورچونیتی دارد.

کیوراسیتی همچنین با ده تن وزن به ده ابزار علمی و پژوهشی مجهز است.

در واقع نام حقیقی کیوراسیتی، آزمایشگاه علمی مریخ یا اِم اِل اِس است.
نظرات بینندگان