arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۷

ابوترابی: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فرار مالیاتی داریم / برخی از محاکمه شدگان ده‌ها حساب بانکی داشتند ا‌ما یک ریال مالیاتی ندادند؛ این چه نظام اقتصادی و مالیاتی است؟

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: ملاک تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید رای باشد بلکه باید در تصمیمات منافع بلندمدت ملت ایران، کاهش تورم با تولید حداکثری، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌ها مورد توجه قرار گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: ملاک تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید رای باشد بلکه باید در تصمیمات منافع بلندمدت ملت ایران، کاهش تورم با تولید حداکثری، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد، در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن دعوت بندگان به تقوا بیان کرد: امیدوارم در پرتو نور علم و مشعل پرفروغ وحی به تقوای الهی آراسته شویم و همه ابعاد هستی فردی و اجتماعی ما نماد ارزش های متعالی قرآن و عترت باشد.

وی در ادامه بیان کرد: کسانی که در مدرسه قرآن و وحی زانو زدن و در پرتو انوار نورانی وحیانی حرکت می‌کنند و آموزه های وحیانی و فرامین رسول اسلام و پیشوایان معصوم دین باید نقشه راه ما باشد. ثمره این سلوک رسیدن به حیات است که این حیات معرفتی و علمی خواهد بود.

وی افزود: انسانی که سخن خدا را استماع می‌کند و به مبدا و معاد ایمان دارد یک انسان زنده است. کسانی تحت انظار پیامبر قرار می گیرند که حیات علمی و معنوی دارند. اگر این حیات را نداشتند هرگز نور وحی قلب آنان را نورانی نمی‌کرد. کسانی با تذکرات پیامبر زنده می شوند که مرتبه ای از علم و معرفت را دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از آنکه به مدرسه معرفت دست یافتند به قله های حیات دست می یابند. این حیات قله های رفیع علم است. خداوند اولین انسان را در قله علم و معرفت قرار داد. ارزش ملائکه نیز به علم است. انسان کامل انسان عالم است. انسان دارای حیات وحیانی یک انسان عالم است.

ابوترابی فرد در ادامه گفت: اگر جامعه در مدرسه قرآن باشد به مدارج عالی علم و معرفت دست پیدا خواهد کرد. عمل صالح راه را برای تعالی معرفتی و ایمانی انسان و قرب به کمال بی‌نهایت هموار می کند. انسان صالح که از نگاه قرآن کلمه طیبه است به سوی کمال مطلق حرکت می‌کند و به علم و قدرت نامحدود نزدیک می‌شود. انسان سالک که دعوت خدا و رسول را اجابت کند و جامعه‌ای که در مسیر قرآن باشد این افق را پیش رو دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: عمل صالح در انسان و جامعه انقلاب خلق می‌کند. نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دنیای استکبار را به حیرت فرو برده و در انفعال قطعی قرار داده است، این دستاورد عمل صالح است. این عمل صالح دستاورد معرفت خدا و اطاعت از پیامبر و تسلیم شدن در برابر وحی است که انسان و جامعه را متحول کرده و جبهه مقاومت را خلق می‌کند. نور ایمان در قلب زینب کبری ایشان را در جایگاه رفیع قرار داده و ایشان نماد علم، استقامت و تمام ارزش‌های والای انسانی است.

وی افزود: این نور وحی است که در جان مدافعین حرم زینب کبری نمایان شده است. در جان شهید مدرس و نواب صفوی نور وحی و ایمان است که می درخشد. جامعه ای که به نور وحی نورانی می‌شود به نور علم و معرفت نورانی است و در همه عرصه‌ها عالمانه و با هدف گام برمی‌دارد. پیشرفت و توسعه در جامعه وحیانی تربیت انسان کاملی است که به ارزش های والای انسانی آراسته است و به تمام نیاز های فطری پاسخ می‌دهد نه تنها غریزه جنسی. اقتصاد در جامعه اسلامی هدف نیست بلکه ابزاری است برای تکامل انسان و رسیدن به ارزش‌های والای انسانی و رسیدن به علم و معرفت الهی است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما بایستی برای تعالی جامعه و استحکام و اقتدار جامعه انسانی و اسلامی به اقتصاد توجه ویژه‌ای داشته باشیم. خداوند می‌فرماید قوام و قیام جامعه به اقتصاد درست است. باید با اقتصاد سالم و مولد و دانش بنیان بر پای خود بایستیم. نباید به اقتصاد متکی بر نفت و هزینه تکیه زد. باید در آستانه بودجه مجلس به این حقیقت چشم بدوزیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به دومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی به گوشه‌ای از پیام رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت رهبر معظم انقلاب فرمودند:《 او نمونه کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود. سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواک و مقاومت در برابر این همه رنج و آن‌گاه مسئولیت‌های خطیر در دوران دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگ‌های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فراز های این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.》
برای آن عالم مجاهد که سال‌ها در این سنگر و در خدمت نظام اسلامی تلاش کرد از خدای متعال غفران و رحمت و برای رهبر عالی‌قدر انقلاب طول عمر همراه با عزت و اقتدار مسئلت داریم.

وی در ادامه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده کشور است. لایحه بودجه تبیین کننده نقشه راه کشور در طول یک سال است. بعضی از تحلیلگران اقتصادی و سیاسی می‌گویند به ما بودجه سالانه کشور را ارائه دهید تا ما تحلیل خود را از حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور ارائه کنیم. نقش بودجه تعیین کننده است.
وی در ادامه با خطاب قرار دادن دولت توصیه‌هایی در خصوص لایحه بودجه ارائه کرد و گفت: ارزیابی بسیاری از صاحب نظران و مرکز پژوهش‌های مجلس بر آن است که تفاوت معناداری بین لایحه بودجه ۹۸ با سال های گذشته غیر از افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی شود. البته اقدامات شفاف سازی شکل گرفته است و قدم‌هایی کوتاه برای کاهش بعضی از هزینه ها برداشته شده است اما این اقدامات متناسب با تحول و تغییر و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نیست.

وی افزود: ما سخت نیازمند به تحول در این حوزه هستیم. باید نگاه در نظام بودجه ریزی در کوتاه مدت تغییر کند و نکاتی که رهبر عالی‌قدر در خصوص بودجه اشاره کردند بیانگر ضرورت بر این تحول است. باید در سه حوزه شاهد تحول جدی باشیم. سیاست‌های مالی و سیاست‌های پولی و نظام بانکی کشور باید تغییر کند. اگر سیاست‌های مالی اصلاحات ساختاری نداشته باشد در سال‌های پیش رو با مشکل جدی روبه رو می شویم.
وی در ادامه اظهار کرد: اگر سیاست های پولی اصلاح نشود پدیده تورم از جامعه رخت برنخواهد بست. اگر نطام بانکی اصلاح نشود رشد نقدینگی زاییده از بی انضباطی نطام بانکی برای کشور چالش ها جدی اقتصادی ایجاد خواهد کرد. در حوزه اصلاح سیاست‌های مالی باید شاهد تغییر در ساختار مالیاتی کشور باشیم. ساختار مالیاتی کشور ساختار قابل قبولی نیست. امروز صاحب نظران اظهار می‌کنند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فرار مالیاتی داریم. یعنی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان یا بیش از آن فرار مالیاتی داریم. این عدد بزرگی است. اصلاح نظام مالیاتی به معنای افزایش نرخ مالیات نیست. جامعه در حال رشد و در حال رکود می‌تواند پرداخت‌های مالیاتی داشته باشد.

نظرات بینندگان