arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۷

رای جالب دادگاهی در کالیفرنیا: پلیس نمی تواند افراد را مجبور به باز کردن قفل تلفن همراهشان کند

یک قاضی فدرال در کالیفرنیا اعلام کرده است که قانونگذاران و اجرا کنندگان قوانین نمی تواند یک مظنون را مجبور کنند تا تلفن خود را با اثر انگشت یا  سیستم تشخیص چهره باز کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک قاضی فدرال در کالیفرنیا اعلام کرده است که قانونگذاران و اجرا کنندگان قوانین نمی تواند یک مظنون را مجبور کنند تا تلفن خود را با اثر انگشت یا  سیستم تشخیص چهره باز کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، یک دادگاه منطقه ای در شمال کالیفرنیا اعلام کرده این حرکت درستی نیست که مظنون را مجبور کنیم قفل تلفن همراهش را بدون آن که مایل باشد به زور باز کند. به ویژه اگر این قفل از نوع بیومتریک یا تشخیص چهره باشد. به نظر می رسد بخش مهمی از این حکم برای حفظ امنیت اقلیت ها و پناهجویان باشد.

این دادگاه اعلام کرد با توجه به این که محتویات تلفن همراه مظنون می تواند مثل نوعی اعتراف در نظر گرفته شود، نمی توانیم هیچ شخصی را مجبور کنیم که به زور این کار را انجام دهد.

مدتی پیش در جریان یک پرونده تقلب مالی پلیس اوکلند دو مظنون پرونده را مجبور کرد که قفل تلفن همراه خود را باز کرده و حساب کاربری فیسبوک خود را به پلیس نشان دهند.افسران خواستار جستجوی مکان هایی بودند که اعتقاد داشتند مظنونین حضور داشتند و دستگاه های دیجیتالی هر دو نفر را نیز رصد کردند اما به نظر می رسد این نوع رفتار دیگر از دید دادگاه قابل قبول نیست.  

البته بر اساس قوانین فدرال صرف یافتن یک نامه یا متن دیجیتال یا تصویر و ویدئوی تایید نشده نمی توان هیچکس را متهم به عملی کرد. اما با این وجود  بدیهی است، باز کردن قفل گوشی شما به احتمال زیاد بسیاری از اسرار را فاش و بررسی خواهد کرد.

اگر این حکم در ایالت های دیگر اجرا شود می توان انتظار داشت یک دیوار بلند در برابر برخی از رفتارهای نیروهای پلیس ساخته می شود. اکنون سوال این است که ایا این دیوار به نفع مجریان قانون است یا به ضرر آن ها؟ مدتی پیش نیز شرکت اپل با اف بی ای یک نزاع سخت و جانانه در خصوص باز کردن قفل گوشی یک شهروند آمریکایی و اجازه رصد اطلاعات او را داشت.  اف بی آی مدعی بود این فرد مظنون به قتل و بمب گذاری است اما اپل می گفت نمی تواند حریم خصوصی کاربر را بشکند.

از دید شما رای دادگاه کالیفرنیا درست تر است یا حرف ماموران قانون برای رصد گوشی های هوشمند مظنونین برای یافتن مدرک و سند ارتکاب جرم؟

نظرات بینندگان