arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۵ آذر ۱۳۹۰

"احتمالا ايران هواپيماي مرکل را از طريق اوکراين خريده است"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه "کامرسانت- اوکراينا" نوشت كه احتمالا هواپيماي آلماني "تئودور هس" از طريق يک شرکت اوکرايني به ايران فروخته شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، روزنامه "کامرسانت- اوکراينا" گزارش داد: ممکن است هواپيماي دولتي آلماني "تئودور هس" که قبلا براي پروازهاي صدراعظم‌هاي اين کشور مورد استفاده قرار گرفته بود، از طريق يک شرکت اوکرايني به شرکت هواپيمايي ايراني فروخته شده باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاري "نووستي"، در آلمان جنجال بزرگي پيرامون معامله مربوط به فروش هواپيماي مسافربري دولتي به شرکت ايراني "ماهان" به راه افتاده است. بنا بر اطلاعات رسيده به دست رسانه‌هاي گروهي ، اين معامله بر خلاف محدوديت‌هاي اعلام شده توسط اتحاديه اروپا براي بازرگاني با ايران، از طريق يک شرکت اوکرايني انجام شده است.

روزنامه "کامرسانت- اوكراينا" افزود، اين هواپيما در ماه ژوييه سال جاري ميلادي در فرودگاه "بريسپول" در کي‌يف فرود آمد و روز 18 ماه نوامبر اوکراين را ترک کرد.

مجله آلماني اشپيگل هفته گذشته گزارش داد: يك ايرباس 310 در تاريخ 18 نوامبر از طريق اوكراين به تهران تحويل داده شد. اين هواپيما به مدت 20 سال بخشي از ناوگان "شماره يك نيروي هوايي" آلمان بوده است و صدراعظم‌ها، وزيران امور خارجه و ديگر وزيران كابينه در اين مدت از آن استفاده كرده‌اند.

اين هواپيما در سال 1989 ساخته شده است و آخرين بار در ماه ژوئن مورد استفاده دولت آلمان قرار گرفت.

هواپيماي "تئودور هس" پس از اين مدت در اختيار شركت "وبگ" قرار گرفت. وبگ اين هواپيما را به گروهي از سرمايه‌گذاران اروپايي شرقي به مبلغ 3125000 دلار فروخت. ظاهرا خريداران درباره مقصد نهايي هواپيما تصميمي نگرفته بودند. اين هواپيما سپس به شركت هواپيمايي "ماهان" فروخته شد.

يك منبع ديپلماتيك به روزنامه اورشليم پست گفت: اين يك عقب‌گرد است و بارديگر ثابت مي‌كند كه چرا به اعمال تحريم‌هاي سخت‌تري عليه ايران نياز است.

بنابراين گزارش، اين موضوع منبع نگراني اسراييل و آژانس‌هاي امنيتي غربي است.

دايانا گرگور ـ يك كارشناس تحريم‌ها در آلمان ـ در اين باره گفت: آلمان هم‌چنان شريك تجاري بزرگ ايران است.
نظرات بینندگان