arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷

الجزیره: عربستان ۲۵۰ مسلمان روهینگیایی را اخراج می‌کند

نای سن لوین هماهنگ کننده امور 'ائتلاف آزادی روهینگیا' با اشاره به حضور ۳۰۰ هزار روهینگیایی در عربستان اظهار داشت مقامات عربستانی باید اخراج مسلمانان روهینگیا که در بنگلادش با خطر اخراج به میانمار مواجه هستند را متوقف کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عربستان سعودی در دومین اقدام برای اخراج مسلمانان روهینگیایی قصد دارد ۲۵۰ مرد روهینگیایی را از این کشور به بنگلادش اخراج کند.

به گزارش ایرنا، به نقل از 'الجزیره'، 'نای سن لوین'هماهنگ کننده امور 'ائتلاف آزادی روهینگیا' با اشاره به حضور ۳۰۰ هزار روهینگیایی در عربستان اظهار داشت مقامات عربستانی باید اخراج مسلمانان روهینگیا که در بنگلادش با خطر اخراج به میانمار مواجه هستند را متوقف کنند.
وی افزود:بیشتر مسلمانان روهینگیا که در عربستان زندگی می‌کنند دارای مجوز اقامت هستند.
هماهنگ کننده امور 'ائتلاف آزادی روهینگیا'خاطرنشان کرد تعدادی از مسلمانان بازداشت شده در عربستان با آن‌ها مانند افراد جنایتکار رفتار می‌شود.
این فعال اجتماعی گفت که مقامات عربستان قصد دارند این گروه از مسلمانان را امروز-دوشنبه- از طریق فرودگاه بین المللی با پروازی مستقیم به داکا پایتخت بنگلادش منتقل کنند.
عربستان سعودی از سال ۲۰۱۱ تاکنون صدور مجوز اقامت برای مسلمانان روهینگیا را متوقف کرده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بسیاری از مسلمانان روهینگیا با گذرنامه‌های بنگلادشی، هندی، بوتانی، پاکستانی و نپالی به عربستان سعودی سفر کرده اند.
هفته گذشته پس از سفر شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش به عربستان، مقامات عربستانی چندین مسلمان روهینگیا را از این کشور به بنگلادش اخراج کردند.
این افراد بیش از پنج سال در عربستان سعودی زندانی بودند.
بسیاری از مردم میانمار، روهینگیایی‌ها را مهاجرانی غیرقانونی می‌دانند و این افراد از تبعیض‌هایی که علیه‌شان روا می‌رود در رنج هستند.
دولت میانمار با روهینگیایی‌ها همانند مردمانی فاقد ملّیت و بی‌خانمان رفتار می‌کند و به آن‌ها تابعیت نمی‌دهد. روهینگیایی‌ها با محدودیت‌های سفت و سختی از جمله محدودیت در جابجایی، دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی مواجه هستند.
به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت (مرداد) سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این حدود ۴۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می‌کردند.
هم اکنون بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های مهاجران در منطقه 'کاگس بازار' بنگلادش حضور دارند. نزدیک به ۶۸۸ هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت‌ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.
دور جدید خشونت‌ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکان روهینگیا به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد.
ارتش و گروه‌های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستا‌های روهینگیایی کردند.
به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در این حملات بیش از شش هزار ۵۰۰ مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.
پس از این کشتار دیوان بین المللی کیفری مسئولیت پیگیری پرونده کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار را برعهده گرفت.
رئیس کمیسیون پرونده کشتار روهینگیا، این اقدام نظامیان میانماری را 'جنایت علیه بشریت' و 'نسل‌کشی عامدانه' اعلام کرد.
دولت میانمار با درخواست دیوان بین‌المللی کیفری لاهه برای بررسی حقوقی پرونده کشتار و اذیت و آزار اقلیت روهینگیا در آن کشور مخالفت کرده است.

نظرات بینندگان