arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۰

نخست وزير جديد مصر: دو ماه به من فرصت دهيد

نخست وزير جديد مصر با تاكيد بر حضور حداكثري جوانان در دولت آينده از تظاهركنندگان و مخالفان مصري خواست تا براي بهبود شرايط اين كشور به دولت جديد دو ماه فرصت بدهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست وزير جديد مصر با تاكيد بر حضور حداكثري جوانان در دولت آينده از تظاهركنندگان و مخالفان مصري خواست تا براي بهبود شرايط اين كشور به دولت جديد دو ماه فرصت بدهند.

به گزارش انتخاب، كمال الجنزوري، نخست وزير جديد مصر عنوان داشت: از تحصن كنندگان در ميدان التحرير قاهره و جوانان انقلابي مصر مي‌خواهم كه به من دو ماه مهلت دهند تا بتوانم درخواست‌هاي آنها را محقق كنم.

وي در ادامه افزود: تحصن و برگزاري تظاهرات باعث ايجاد مانع در مسير وظايف من مي‌شود چرا كه اين مساله با امنيت كشور و بي‌ثباتي آن در ارتباط است.

الجنزوري همچنين تاكيد كرد: تظاهركنندگان مصري بايد به دولت جديد فرصت بدهند تا بتواند به وظايف خود عمل كند. اعتراضاتي در خصوص اينكه من از عوامل نظام سابق هستم صورت گرفته است اين اعتراضات طبيعي است و همگان در اين زمينه حق دارند.

وي در ادامه افزود: بعد از آنكه هر فردي براي پست مشخصي انتخاب شد برخي افراد او را تاييد مي‌كند و برخي با او مخالف هستند.

الجنزوري همچنين تاكيد كرد: برخي از مردم مصر مقابل ساختمان كابينه تحصن كرده‌اند من تنها بعد از اداي سوگند به اين ساختمان خواهم رفت و عصام شرف، نخست وزير سابق مصر همچنان به وظايف خود تا زمان تعيين ساختار دولت جديد ادامه مي‌دهد.

وي گفت: من 30 سال با كارگران و كشاورزان بوده‌ام و نزد اين قشر محبوبيت دارم. تمام كساني كه در ميدان التحرير و يا اماكن ديگر تجمع كرده‌اند جزو مردم مصر به شمار مي‌آيند و ما ديدگاه‌هاي آنها را مي‌پذيريم.

الجنزوري همچنين عنوان داشت: اختيارات دولت جديد مصر بسيار بيشتر و گسترده‌تر از دولت گذاشته است ونخست وزير جديد مي‌تواند با استفاده از اين اختيارات بحران‌هاي موجود در كشور را به صورت مستقيم حل و فصل كند. من رايزني‌ها را در خصوص كابينه جديد از امروز (شنبه) آغاز مي‌كنم سعي مي‌كنم در اين كابينه از جوانان بيشتر از قبل استفاده كنم و ساختار هيات دولت را تا چند روز آينده تعيين كنم.

الجنزوري همچنين تاكيد كرد: يكي از اولويت‌هاي دولت جديد مساله امنيت كشور و بازگرداندن ثبات به مصر و همچنين مساله اقتصاد و فعال سازي آن خواهد بود.

وي در كنفرانس خبري در شرق قاهره نيز عنوان داشت: هر كسي كه مسئوليتي بدست مي‌گيرد بايد مشخص كند كه مي‌خواهد چه كارهايي براي مصر انجام دهد در غير اين صورت بهتر است در منزلش بخوابد يا اينكه وقتي با رسانه‌ها مصاحبه مي‌كند به خاطر حوادث صورت گرفته در اين كشور گريه كند.

الجنزوري گفت: ساختار دولت جديد مصر قبل از آغاز انتخابات پارلماني مصر در روز دوشنبه اعلام نمي‌شود. از جوانان ويا جريان‌هاي سياسي مصر مي‌خواهم تا اسامي نامزدهاي مورد نظر خود را براي مشاركت در دولت آتي ارائه دهند چرا كه ما همگي براي مصر تلاش مي‌كنيم. ما با كسي براي تعيين وزراء تعارف نداريم. مطمئن هستم كه محمد حسين طنطاوي، رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر و همچنين اعضاي اين شورا تمايلي براي حضور در قدرت ندارند به همين دليل تصدي اين پست را پذيرفتم. اميدوارم با تشكيل دولت جديد خلاء امنيتي در كشور از بين برود و حاكميت مصر محقق شود. وجود ثبات در كشور شرايط را براي افزايش توليدات داخلي و توسعه و افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در مصر فراهم مي‌كند.

وي در ادامه افزود: بايد فرصتي به ما داده شود تا ساختار دولت جديد بدون وجود فشار تعيين شود، دولت من اختياراتي دارد كه هيچ دولتي طي 60 سال گذشته نداشته است. ميعار ما براي انتخاب وزرا گرايشات سياسي آنها نيست بلكه شايستگي اين افراد براي عمل به وظايف خود مي‌باشد.

اين در حالي است كه تظاهركنندگان مصري بعد از تعيين الجنزوري به عنوان نخست وزير مكلف مصر با برگزاري تظاهرات وسردادن شعارهايي عليه وي محمد البرادعي، مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي، حمدين صباحي و عبدالمنعم ابوالفتوح را به عنوان جايگزين الجنزوري معرفي كردند.

صدها تن از معترضان مصري با تجمع در برابر ساختمان نخست وزيري اين کشور در قاهره، تلاش كردند از ورود الجنزوري به ساختمان جلوگيري کنند.

الجنزوريِ 78 ساله در فاصله سال‌هاي 1996 تا 1999 ميلادي و دوران رياست جمهوري حسني مبارک، نخست وزيري مصر را برعهده داشت. ?

نظرات بینندگان