arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷

محکومیت ۱۶ نظامی ترکیه به ۷۹ بار حبس ابد

۱۶ نظامی ترکیه به اتهام مشارکت در کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ (۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) به ۷۹ بار حبس ابد محکوم شدند. تعدادی از نظامیان ترکیه از پایگاه نظامی آکینجی به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل کودتای نافرجام ترکیه استفاده کرده بودند، ولی پس از ناکامی کودتا، همه مشارکت کنندگان در کودتا دستگیر و زندانی شدند و طی دو سال و نیم گذشته فرایند محاکمه آن‌ها در محاکم قضایی ترکیه جریان داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۱۶ نظامی ترکیه به اتهام مشارکت در کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ (۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) به ۷۹ بار حبس ابد محکوم شدند.

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه ملیت، در جلسه رسیدگی به پرونده پایگاه نظامی آکینجی در آنکارا، قاضی پرونده ۱۶ نظامی سابق ارتش ترکیه را در ارتباط با این پرونده به ۷۹ بار حبس ابد محکوم کرد.
قاضی پرونده این ۱۶ نظامی را به اتهام 'نقض قانون اساسی ترکیه'، 'کشتار شهروندان عادی' و 'اقدام به سوء قصد علیه جان رئیس جمهور کشور' به ۷۹ بار حبس ابد محکوم کرده است.
به گزارش ملیت، خلبان حسن حسنی بالیکچی عامل بمباران پارلمان ترکیه، سرهنگ حسن کاراکوش فرمانده سابق پایگاه ۱۴۱ هوایی ارتش ترکیه و مسئول پرواز جنگنده‌ها در شب کودتا، سرهنگ خلبان مصطفی عزیمتلی عامل بمباران مرکز ریاست پلیس منطقه گولباشی آنکارا، خلبان حسین ترک عامل بمباران مرکز ریاست نیرو‌های ویژه پلیس و ساختمان رادیو و تلویزیون ترکیه و احمد توسون و مصطفی مته کایکوسوز فرماندهان عملیات‌های هوایی در شب کودتا از جمله نظامیان محکوم شده هستند.
این رسانه همچنین عنوان کرد: پرونده پایگاه نظامی آکینجی حساس‌ترین پرونده مربوط به کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ محسوب می‌شود چرا که در شب کودتا ارتشبد خلوصی آکار رئیس وقت ستاد فرماندهی نیرو‌های مسلح ترکیه (وزیر دفاع فعلی) و ارتشبد یاشار گولر فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش ترکیه (رئیس کنونی ستاد کل نیرو‌های مسلح ترکیه) توسط کودتاچیان دستگیر و به این پایگاه نظامی منتقل شده بودند.
تعدادی از نظامیان ترکیه از پایگاه نظامی آکینجی به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل کودتای نافرجام ترکیه استفاده کرده بودند، ولی پس از ناکامی کودتا، همه مشارکت کنندگان در کودتا دستگیر و زندانی شدند و طی دو سال و نیم گذشته فرایند محاکمه آن‌ها در محاکم قضایی ترکیه جریان داشته است.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن (فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای ۱۵ جولای (۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرده است.
مقامات دولت ترکیه، تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را بیش از ۲۳۰ هزار نفر اعلام و بیان کرده اند که این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای ۱۵ جولای سال گذشته ترکیه نقش داشتند.
در کودتای ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ (۲۵ تیر ماه ۱۳۹۵) ترکیه ۲۴۹ نفر کشته و ۲ هزار و ۱۹۳ نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

نظرات بینندگان