arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷

مهلت قانونی ثبت سفارش‌ کالا ۲ برابر شد

رئیس کل گمرک با بیان اینکه مقرر شده است تا کالا‌های اساسی مشمول انقضای ثبت سفارش نشوند، ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک مهلت ثبت سفارش به شش ماه افزایش پیدا خواهد کرد تا متروکه شدن کالا‌ها برای واردکنندگان مشکلی ایجاد نکند. کالا‌های متروکه کالا‌هایی هستند که صاحب آن به هر دلیل جهت ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده باشد یا در ارائه اسناد و مدارکی که لازم است تاخیر داشته باشد و این کالا‌ها به سازمان اموال تملیکی اعاده داده می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کل گمرک ایران از افزایش مهلت قانونی ثبت سفارش کالا‌ها از سه ماه به ۶­ ماه­ خبر داد.

به گزارش گمرک؛ ­­ مسائل مربوط به تامین ارز و طولانی شدن پروسه ثبت‌سفارش کالا‌های وارداتی، ­ باعث شده کالا‌های برخی از واردکنندگان به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شود و مشکلاتی را برای واردکنندگان به وجود آورد.

تاخیر در ترخیص کالا‌ها در گمرک مساله‌ای که می‌تواند به علل مختلف از جمله طولانی شدن فرایند ثبت سفارش، تامین ارز یا سایر مشکلات مربوط به ثبت سفارش کالا‌ها به وجود آید.

در چنین شرایطی تعیین مهلت 2ماهه برای تحویل کالا‌ها به سازمان اموال تملیکی بسیار کم به نظر می‌رسد که رئیس کل گمرک در این باره با تشریح فلسفه این اقدام از افزایش مهلت ثبت سفارش در آینده‌ای نزدیک از سه ماه به شش ماه خبر داد.

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران درباره ضرورت انتقال کالا‌های موجود در گمرک به سازمان اموال تملیکی بعد از 2 ماه اظهار داشت: ستاد تدابیر ویژه اقتصادی از بیم اینکه کالا‌ها در گمرک بمانند و مصداق احتکار پیدا کنند مصوبه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه کالا‌ها چه در مناطق آزاد و چه در اماکن گمرکی بعد از ماه مشمول اموال متروکه می‌شوند.

وی اضافه کرد: با این حال در عمل، چون برای ثبت سفارش فقط­­سه ماه فرصت وجود دارد، صاحبان کالا تا می‌خواستند برای واردات کالای خود ارز دریافت کنند عملا مهلت ثبت سفارش سرمی‌آمد و طبق قانون این کالا‌ها باید به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده می‌شدند.

میر اشرفی با اشاره به متروکه شدن برخی از کالا‌ها در گمرک شهید رجایی ادامه داد: با این حال ماده 33 قانون امور گمرکی این امکان را به صاحبان کالا که تا زمانی که کالا فروش نرفته است به سازمان جمع آوری و فروش کالا‌های متروکه مراجعه کرده و مانع فروش کالای خود شوند.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه مقرر شده است تا کالا‌های اساسی مشمول انقضای ثبت سفارش نشوند، ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک مهلت ثبت سفارش به شش ماه افزایش پیدا خواهد کرد تا متروکه شدن کالا‌ها برای واردکنندگان مشکلی ایجاد نکند.

کالا‌های متروکه کالا‌هایی هستند که صاحب آن به هر دلیل جهت ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده باشد یا در ارائه اسناد و مدارکی که لازم است تاخیر داشته باشد و این کالا‌ها به سازمان اموال تملیکی اعاده داده می‌شوند.

نظرات بینندگان