arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷

هر دستگاه چه تعداد کارمند دارد/ جدول

تعداد کارکنان دولت از ابتدای سال ۹۷ تا کنون نسبت به سال ۹۶ با کاهش ۵۵ هزار نفری روبرو بوده و اندازه دولت ۲.۳ درصد کاهش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هر دستگاه چه تعداد کارمند دارد/ جدول

تعداد کارکنان دولت از ابتدای سال ۹۷ تا کنون نسبت به سال ۹۶ با کاهش ۵۵ هزار نفری روبرو بوده و اندازه دولت ۲.۳ درصد کاهش یافته است.

ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری کرده تا بتوان در هزینه‌های عمومی کشور از طریق تحول در ساختارهای اداری و بدنه اجرایی کشور صرفه جویی کرد.

همچنین منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زائد از دیگر رویکردهای برنامه ششم است.

به علاوه رد پای این نگاه را می‌توان در رهنمودها و توصیه‌های مقام معظم رهبری برای تدوین لایحه بودجه ۹۸ نیز مشاهده کرد.

بر همین اساس در لایحه بودجه سال آینده یکی از محل‌هایی که صرفه جویی و کاهش هزینه پیش بینی شده مربوط به اصلاح ساختار است.

به طور مشخص، در بند الف ماده 28 قانون برنامه ششم، کاهش حجم و اندازه دستگاه های اجرایی حداقل به میزان 15 درصد نسبت به وضع موجود(حداقل 5 درصد در پایان سال دوم) هدف گذاری شده است.

اجرای ماده 28 قانون برنامه ششم در دستور کار دولت بوده و این برنامه در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

مستندات به دست آمده از تعداد نیروی انسانی دستگا‌ه‌های اجرایی که توسط سازمان امور اداری و استخدامی تهیه شده نشان می‌دهد، وزارت آموزش و پرورش ابتدای سال جاری ۹۵۵ هزار کارمند داشته که بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است.

پس آن رتبه دوم با تعداد ۴۲۰ هزار نیرو متعلق به وزارت بهداشت و درمان است. به ترتیب وزارت اقتصاد با ۱۲۰ هزار، وزارت نفت ۱۱۲ هزار، وزارت جهاد کشاورزی ۸۵ هزار، و وزارت علوم با ۸۲ هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

هر دستگاه چه تعداد کارمند دارد/ جدول

طبق جدول فوق به غیر از ۵ دستگاه که افزایش نیرو داشته‌اند، مابقی دستگاه‌ها با کاهش تعداد کارمندان مواجه‌ شدند. در مجموع کاهش ۲.۳۶ درصدی اندازه دولت از طریق کاهش پست‌های سازمانی و کاهش کارکنان در سطح دستگاه‌های اجرایی مشاهده می‌شود.

جمع کل کارمندان دستگاه‌های دولتی به همراه نهادها و موسسات غیردولتی و قوه قضاییه در ابتدای سال ۹۷ بالغ بر ۲ میلیون ۲۷۶ هزار ۹۲۸ نفر بوده که نسبت به ابتدای سال ۹۶ با کاهش ۵۵ هزار ۱۷۱ نفری روبرو شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان