arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷

منبع طالبان: نتیجه مذاکرات دوحه میان آمریکا و طالبان بزودی اعلام می‌شود

یک منبع گروه طالبان به بی‌‎بی‌سی گفته که پس از یک هفته مذاکره میان نمایندگان طالبان و آمریکا در قطر، قرار است بزودی نتیجه این مذاکرات در یک اعلامیه مشترک اعلام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منبع طالبان: نتیجه مذاکرات دوحه میان آمریکا و طالبان بزودی اعلام می‌شود

یک منبع گروه طالبان به بی‌‎بی‌سی گفته که پس از یک هفته مذاکره میان نمایندگان طالبان و آمریکا در قطر، قرار است بزودی نتیجه این مذاکرات در یک اعلامیه مشترک اعلام شود.

این منبع که نخواست نامش برده شود، به محفوظ زبیدی، گزارشگر بی‌بی‌سی در کابل گفته که در نتیجه این مذاکرات، هیات آمریکایی توافق کرده که نیروهای این کشور را از افغانستان خارج کند اما مقامات آمریکایی تاکنون دراین مورد چیزی نگفته‌اند.

منابع دولت افغانستان گفته‌اند که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان راهی کابل شده تا جزییات این مذاکرات را با مقام‌های دولت افغانستان در میان بگذارد.

منابع گروه طالبان پیشتر گفته بودند که قرار است ملاعبدالغنی برادر، رئیس جدید دفتر سیاسی طالبان به زودی به مذاکرات صلح میان این گروه و نمایندگان آمریکا در دوحه بپیوندد.

آقای برادر دو روز پیش به عنوان رئیس دفتر طالبان تعیین شد؛ اقدامی‌که هدف از آن تقویت گفت‌وگوهای صلح با واشنگتن خوانده شده است.
چهارمین دور مذاکرات صلح نمایندگان طالبان و هیات آمریکایی به ریاست زلمی خلیلزاد، در یک هفته گذشته در دوحه پایتخت قطر ادامه داشته است.

پیشتر هم گزارش‌های منتشر شده حاکی بود که نمایندگان آمریکا پذیرفته‌اند که نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌‎کنند و گروه طالبان هم توافق کرده‌اند که جلو حملات القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را علیه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان بگیرند.

طولانی شدن این دور مذاکرات که ابتدا قرار بود برای دو روز ادامه یابد، انتظارات در مورد دست یافتن به یک توافق را افزایش داده اما گروه طالبان تاکنون حاضر نیستند در مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان شرکت کنند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نشست مجمع اقتصادی داووس گفت که وظیفه اصلی دفتر زلمی خلیلزاد، زمینه‌سازی برای مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان است.

او افزود که بدون حضور دولت افغانستان و رایزنی با کشورهای منطقه مذاکرات نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان نیز اخیرا گفته که گروه طالبان خواهان ایجاد امارت اسلامی در افغانستان هستند ولی "مردم از دستاوردهای ۱۷ سال این کشور دفاع خواهند کرد."

منابع طالبان همچنین به بی‌بی‌سی گفته‌اند که برعلاوه تعیین ملا برادر به عنوان رئیس دفتر قطر، ۸ والی نام نهاد و ۴ رئیس کمیته‌های مختلف این گروه تبدیل شده‌اند و ظاهرا دلیل آن مخالفت این افراد با گفت‌وگوهای صلح بوده است.
دو مقام طالبان که از جریان مذاکرات دوحه آگاهی دارند، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که پس از آنکه تعیین ملا برادر به ریاست هیات مذاکره‌کننده طالبان به معنی جدی شدن بیشتر مذاکرات است.

مقامات آمریکایی تا کنون دراین مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

ملا برادر یکی از موسسان گروه طالبان اکتوبر گذشته پس از هشت سال از زندان در پاکستان آزاد شد.

سوال‌های در مورد صحت ملا برادر مطرح بوده و مقامات طالبان پس از آزادی او گفته بودند که ملا برادر پیش از پیوستن به شورای رهبری این گروه نیاز به استراحت دارد.

ملا برادر پیش از بازداشت از سوی یک تیم متشکل از نهادهای اطلاعاتی آمریکا و پاکستان در سال ۲۰۱۰، رهبری عملیات نظامی طالبان را در جنوب افغانستان به عهده داشت.

گفته می‌شود که ملا برادر از افراد بسیار نزدیک ملا عمر رهبر سابق طالبان است که به او لقب "برادر" داده بود.

گروه طالبان به صورت روزانه حملات شدیدی را علیه اهداف دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور انجام می‌دهند و از نظر تحلیلگران از سال ۲۰۰۱ نسبت به هر زمانی دیگر قدرت بیشتری در افغانستان دارند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اخیرا گفت که بیش از ۴۵ هزار نیروی امنیتی این کشور از سال ۲۰۱۴ در جنگ علیه شورشیان کشته شده‌اند.

نظرات بینندگان