arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷

همه چیز درباره «تقلب دوستانه» در فیسبوک / به کام زاکربرگ به ضرر والدین / برداشت های بی رویه کودکان از کارت های اعتباری برای بازی آنلاین

بسیاری از والدین از فیسبوک به شدت شاکی هستند، چرا که این شبکه اجتماعی بستری شده برای برداشت های بی رویه کودکان از حساب ها و کارت های اعتباری والدینشان. این موضوع ضرر مالی سنگینی به برخی خانواده ها زده و البته والدین معتقدند مقصر اصلی این ماجرا مدیران امنیت فیسبوکند که نظارت کافی بر معاملات آنلاین این پلتفرم ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از والدین از فیسبوک به شدت شاکی هستند، چرا که این شبکه اجتماعی بستری شده برای برداشت های بی رویه کودکان از حساب ها و کارت های اعتباری والدینشان. این موضوع ضرر مالی سنگینی به برخی خانواده ها زده و البته والدین معتقدند مقصر اصلی این ماجرا مدیران امنیت فیسبوکند که نظارت کافی بر معاملات آنلاین این پلتفرم ندارند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، فیس بوک اجازه می دهد بچه ها هزینه های مختلف آنلاین را با  کارت اعتباری والدین انجام دهند. این موضوع باعث شده که از سال 2016 تا کنون تعداد زیادی از والدین از این پلتفرم شکایت داشته باشند و البته رسما علیه مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت اقامه دعوی کنند.

برخی از  اسناد دادگاه های جدید  نشان می دهد که فیسبوک آگاه بوده که کودکان زیر سن قانونی به طور منظم از اطلاعات پرداخت والدین خود برای صرف هزینه های بزرگ و صرف پول در خرید بازی استفاده می کنند ولی این شرکت واکنشی به ماجرای مذکور نشان نداده است.

اگرچه در سال 2016، فیس بوک دادگاه اولیه خود در مورد ماجرای تقلب دوستانه یا همان خریدهای کودکان با حساب های والدین را با پرداخت جریمه خاتمه داد اما ادامه این ماجرا تا امروز نشان می دهد مشکلات عدم نظارت فیسبوک بر فعالیت کودکان ادامه دارد. بحث های داخلی فیسبوک نشان می دهد که فیسبوک تصمیم گرفته است برای مقابله با تقاضاهای بازپرداخت و جلوگیری از بروز مشکل مجدد تمامی اسناد مربوط به این پرونده را تحت مهر و موم قرار دهد. فیسبوک در آن زمان با موفقیت ادعا کرد که انتشار اسناد به مردم می تواند به کسب و کار شرکت آسیب برساند. اما هفته گذشته یک قاضی درخواستی جدید برای انتشار اسناد داد.

بخشی از این اسناد شامل بحث های داخلی بین کارکنان است که بحث می کنند که آیا آنها باید بازپرداخت را انجام دهند یا خیر. به ویژه  در مواردی که به شدت روشن است که یک کودک از اطلاعات پرداخت والدین خود بدون اجازه  استفاده کرده است. تاریخ این اسناد بین سالهای 2010-2014  است و نشان می دهد که فیسبوک به خوبی آگاه است که بچه ها بازی های ساده ای مانند انگری برد و ... را بدون اجازه والدین خود انجام می دهند و برای رفتن به مراحل بالاتر نیز بی اجازه به اطلاعات مالی والدین خود دست درازی می کنند.

در سال 2011، تارا استوارت، تحلیلگر ریسک برای فیس بوک، این موضوع را مورد بررسی قرار داد و پیشنهاد کرد که این شرکت شروع به دریافت کد ورود شش رقمی برای بازی های خاص کند. با این روش کدی نیاز خواهد بود که تنها والدین از آن مطلعند. او یک آزمایش انجام داد تا ببیند آیا کد شش رقمی این هزینه های ناخواسته را کاهش می دهد یا خیر و نتایج واقعا دلگرم کننده بود.

مدتی بعد ، یک کارمند فیسبوک به این نتیجه رسید که حدود 93 درصد از بازپرداختهای این شرکت به کاربران به دلیل درخواست بازپرداخت به علت  تقلب دوستانه  کودکان صورت می گیرد و این موضوع به درامد فیسبوک اسیب می زد، پس فیسبوک باید روی بررسی معاملات متمرکز تر می شد.

در سال 2012،Gکلاینس بوهانون در پرونده ای جنجالی علیه فیس بوک اقامه دعوی کرد، چرا که  پسرش به طور تصادفی 610 دلار به ازای یک بازی به نام " نینجا سگا"صرف کرده بود، پس از آن و تا سال 2016 تعداد افرادی که به همین دلیل علیه فیسبوک اقامه دعوی کردند افزایش یافت و ت مدتی نیز مسکوت ماند اما به نظر می رسد این مشکل مجددا در حال رشد است.

درواقع فقط به این دلیل که این پرونده مدنی حل شده است، به این معنا نیست که قانون گذاران به آن علاقه ای ندارند. در تازه ترین جلسه نظارت بر کمیسیون تجاری فدرال ، چندین سناتورعلاقه خاصی نشان دادند تا  مطمئن شوند آژانس، اقدامات لازم را برای محافظت از بچه ها از فعالیت های آنلاین غلط انجام داده است.

 

نظرات بینندگان