arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷

نیویورک تایمز: ترامپ و نزدیکانش بیش از 100 مورد تماس با روس‌ها داشته‌اند

روزنامه «نیویورک تایمز» روز شنبه گزارش داد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و نزدیکانش، در رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 و نیز در بازه زمانی پس از پیروزی در انتخابات تا مراسم تحلیف، بیش از 100 مورد تماس با چهره‌های سیاسی و تجار روسیه داشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه «نیویورک تایمز» روز شنبه گزارش داد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و نزدیکانش، در رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 و نیز در بازه زمانی پس از پیروزی در انتخابات تا مراسم تحلیف، بیش از 100 مورد تماس با چهره‌های سیاسی و تجار روسیه داشته‌اند.

به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه، ترامپ پیش از کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه برای اعلام نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری، دست‌کم 6 تماس با روس‌ها داشته که یکی از آن‌ها مربوط به ساخت برج جنجالی در مسکو بوده است.
براساس اسناد منتشر شده در رسانه‌ها، وی بعدها به وکیلش «مایکل کوهن» دستور داده بود که در ادای شهادت در کنگره آمریکا، هرگونه تماس برای ادامه مذاکرات مربوط به ساخت برج ترامپ را منکر شود.
ادای شهادت دروغ که در آمریکا مجازات زندان دارد، در هفته‌های گذشته موجب طرح مجدد استیضاح رئیس جمهوری آمریکا شده است. ارتباط احتمالی ترامپ با روس‌ها نیز موضوع دیگری است که دستمایه فشارها به او شده است.
در گزارش نیویورک تایمز آمده است، دست‌کم 17 تن از نزدیکان و مشاوران ترامپ در ماه‌های منتهی به انتخابات، با اتباع روسیه در ارتباط بوده‌اند که حلقه ارتباطی برخی از آن‌ها، به سمت‌های مهم دولت مسکو می‌رسد.
از جمله این افراد، «دونالد ترامپ جونیور» فرزند ارشد رئیس جمهوری آمریکا است که تماس‌های مکرری با اتباع روسیه داشته است. یکی از این موارد، دیدار با وکیل روسی است که قرار بوده اطلاعاتی مخرب درخصوص «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات پدرش در اختیار او بگذارد.
همچنین بر اساس اسنادی که «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده روسیه به دست آورده است، وی پیام‌های خصوصی به سازمان افشاگر ویکی لیکس فرستاده بود که در جریان رقابت‌های انتخاباتی، ایمیل‌هایی افشاگرانه علیه کلینتون و حزب دمکرات منتشر کرد.
«جرد کوشنر» داماد ترامپ نیز از جمله دیگر افرادی است که در فهرست نیویورک تایمز به او اشاره شده است. مهم‌ترین تماسی که او داشته، دیدار با سفیر روسیه پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.
«پل مانافورت»، «مایکل فلین» و «راجر استون» نیز دیگر مشاوران و نزدیکان ترامپ هستند که هر یک به نوعی با اتباع روسیه در ارتباط بوده‌اند.
استون که از دیرباز به عنوان یکی از مشاوران غیر رسمی ترامپ شناخته می‌شود، روز جمعه در جریان تحقیقات مولر بازداشت شد.
در کیفرخواست صادر شده برای او، هفت مورد اتهامی از جمله ممانعت از اجرای قانون، ادای شهادت دروغ و تلاش برای پرداخت رشوه به شاهدان پرونده مربوط به دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا مشاهده می‌شود.
بنا به یافته‌های مولر، وی در گفت وگوهای خود با مقام‌های ستاد انتخاباتی ترامپ، مدعی ارتباط با «جولیان آسانژ» موسس تارنمای افشاگر ویکی‌لیکس بوده و به آن‌ها اطلاعات دقیقی در خصوص زمان انتشار اسناد به سرقت رفته از کمیته ملی حزب دمکرات را داده بود.
نهادهای اطلاعاتی آمریکا، روسیه را پشت پرده هک سرورهای این کمیته می‌دانند که منتهی به انتشار اسنادی افشاگرانه در خصوص فعالیت‌های مقام‌های حزب دمکرات و ضربه به نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری شد.

نظرات بینندگان