arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷

بسته ۲۰۰ هزار تومانی حمایتی چه زمانی واریز می‌شود؟

حدود سه ماه از زمان اجرای بسته حماتی دولت گذشته و همچنان جزئیات توزیع و پرداخت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ این روزها دریافت‌کنندگان حقوق‌های زیر سه میلیون تومان، بارها این پرسش را مطرح کرده‌اند که بالاخره این ۲۰۰ هزار تومان چه شد و چه زمانی قرار است به حساب آنها واریز شود؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

حدود سه ماه از زمان اجرای بسته حماتی دولت گذشته و همچنان جزئیات توزیع و پرداخت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ این روزها دریافت‌کنندگان حقوق‌های زیر سه میلیون تومان، بارها این پرسش را مطرح کرده‌اند که بالاخره این ۲۰۰ هزار تومان چه شد و چه زمانی قرار است به حساب آنها واریز شود؟

از آبان‌ماه سال جاری بود که دولت توزیع بسته حمایتی را در دستور کار قرار داد که بتواند بخشی از آسیب‌های ناشی از افزایش تورم و قیمت کالاها در بازار که عمدتاً از جریان نوسان بازار ارز در سال جاری ایجاد شده بود را ترمیم کند.

بر این اساس بسته حمایتی را در قالب نقدی و کالایی تدوین و به مرحله اجرا در آمد؛ به طوری که اقشار کم‌درآمد و خانوارهای هدف از جمله آنهایی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بودند مشمول سبد کالایی شدند و از سوی دیگر قرار شد کارکنان دولت در قالب "جبرانی" تحت پوشش بسته قرار گیرند؛ به‌گونه‌ای که کارکنانی که حقوق ماهانه آنها کمتر از سه میلیون تومان است، در سه مرحله و هر بار ۲۰۰ هزار تومان به حساب‌شان واریز شود.

بر این اساس در آبان‌ماه بود که سازمان برنامه و بودجه در بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی که حقوق و فوق‌العاده‌های آنها از محل بودجه عمومی دولت پرداخت می‌شود تاکید کرد که در راستای اجرای مصوبه دولت در رابطه با کمک جبرانی به کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی که مجموع پرداختی ماهیانه به هر یک از آنها کمتر از سه میلیون تومان است، تا مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از طریق حساب‌های بانکی مرتبط با حقوق و مزایای کارکنان مشمول واریز می‌شود.

بسته 200 هزار تومانی

طبق این بخشنامه، دریافتی سه میلیون تومان منظور حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ ماهانه قرارداد منعقده برای کارکنان قراردادی و شرکتی در سال جاری است.

اما بیش از دو ماه از شروع توزیع بسته‌های حمایتی گذشته و حتی سازمان برنامه و بودجه از واریز مبلغ و اعتبار مربوط به این بسته خبر داده است، ولی همچنان بسیاری از کارکنانی که ظاهراً مشمول این دستورالعمل می‌شوند از این سخن می‌گویند که تاکنون هیچ ۲۰۰ هزار تومانی به حساب آنها واریز نشده است و پیگیر این موضوع هستند، البته در برخی موارد این واریزها انجام شده و در بین بازنشسته‌ها و یا مستمری بگیران و برخی کارکنان دیگر پرداختی وجود داشته است، ولی وضعیت مابقی افرادی که مشمول می‌شوند روشن نیست.

این در حالی است که در مدت اخیر با وجود پرسش‌هایی که در رابطه با بسته حمایتی و نحوه پرداخت آن به ویژه درباره کارکنان از مسئولان بوده، پاسخ واضحی دریافت نشده است و تنها اخیراً سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اعتباری حدود ۱,۴۵۰ میلیارد تومان برای ۲۸ میلیون مشمول تأمین اجتماعی در بسته حمایتی ابلاغ و واریز شده است که بر اساس آن هفت میلیون خانوار کارگری که حدود ۲۸ میلیون نفر از مشمولان تأمین اجتماعی را شامل می‌شود بسته حمایتی ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی با در نظر گرفتن بعد نفرات خانوار دریافت خواهند کرد.

در حالی برخی خبرها از این حکایت دارد که ممکن است دولت در اجرای بسته با مشکل تأمین مالی مواجه باشد که به نظر نمی‌رسد در آن بخش با توجه به محلی که در نظر گرفته شده مسأله‌ای وجود داشته باشد؛ چراکه منابع لازم برای توزیع بسته حمایتی نیز از محل از محل مابه‌التفاوت ارز پتروشیمی‌ها تأمین می‌شود.

این در حالی است که دولت مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تا نرخ نیمایی که به حدود ۸,۰۰۰ تومان می‌رسد را از پتروشیمی‌ها دریافت می‌کند که رقم قابل توجهی است.

در این شرایط به نظر می‌رسد دولت و به ویژه سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دو دستگاه اصلی و مسئول اجرای بسته حمایتی به طور واضح و شفاف در مورد چگونگی توزیع بسته حمایتی، نحوه پرداخت‌ها و مشمولان آن، تعداد و گروه‌هایی که تا کنون دریافت داشته‌اند و وضعیت مابقی افراد اطلاع رسانی کنند، نه اینکه اکنون تمامی افرادی که دریافتی ماهانه آنها کمتر از سه میلیون تومان بوده و مشمول گروه‌های اعلامی دولت می‌شوند سرگردان دریافت ۲۰۰ هزار تومانی باشند که به آنها وعده داده شده ولی از آن خبری نیست.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان