arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۰

واکنش بانک مرکزي به اتهام دولت آمريکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در واکنش به اقدام دولت آمريکا در متهم كردن اين بانک به انجام پولشويي بيانيه‌اي صادر كرد.

متن كامل اين بيانيه‌ به شرح زير است:

"اقدام دولت ايالات متحده آمريکا در متهم كردن بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به انجام پولشويي، اقدامي بر خلاف موازين حقوق و عرف بين‌المللي بوده و نقض اصل مصونيت بانک‌هاي مرکزي است که در سراسر جهان شناخته شده و مورد احترام است.

دولت ايالات متحده آمريکا بدون هيچ دليل و سندي اين اتهام را در حالي عليه بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مطرح كرده است که فعاليت‌هاي آن همواره از شفافيت کامل برخوردار بوده و اين بانک همانند تمامي بانک هاي مرکزي دنيا به انجام وظايف ذاتي خود در رابطه با برقراري ثبات پولي، مديريت ذخاير ارزي و ساير امور مرتبط با آن اشتغال داشته است.

منابع درآمدهاي ارزي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، عمدتاً حاصل از فروش نفت و مشتقات آن است که بر اساس قانون پولي و بانکي کشور به حساب‌هاي اين بانک واريز مي شود و از طريق نظام بانکي بين المللي مديريت مي‌شود و انجام عمليات پولشويي در مورد اين وجوه، ادعايي کاملاً بي اساس و غيرحرفه‌اي است.

استفاده از ابراز فشار بر بانک مرکزي به منظور دست يافتن به برخي اهداف و مقاصد سياسي ، بدعتي است که کل نظام مالي بين‌المللي را تهديد خواهد كرد و حتي دولت مزبور و ساير دولت‌هايي که از اينگونه اقدامات حمايت كنند نيز از آن متضرر خواهند شد.

بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران همچنان به فعاليت‌هاي قانوني و مشروع خود ادامه خواهد داد و حق پيگيري ادعاي خود عليه مقامات مزبور در محاکم و مراجع صالح بين المللي را محفوظ مي داند.
نظرات بینندگان