arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۵۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
بلومبرگ:

نشست لهستان لغو نمی‌شود، اما ماهیت ضد ایرانی نخواهد داشت؛ چرا ترامپ عقب‌نشینی کرد؟

انتخاب لهستان به عنوان میزبان نشست ضدایرانی، تاثیر چندانی بر ترغیب سایر کشورهای اروپایی به این هدف آمریکا نداشته است. کشورهای کمی تاکنون پاسخ مثبتی به دعوت آمریکا داده‌اند. باوجود اختلاف در مورد خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، این اقدام بر عمق اختلافات میان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش افزوده است. فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که در این نشست شرکت نخواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ می‌خواست نشست لهستان، ضد ایران و برای ایجاد شکاف در اروپا باشد؛ پس چرا عقب‌نشینی کرد؟

بلومبرگ نوشت: انتخاب لهستان به عنوان میزبان نشست ضدایرانی، تاثیر چندانی بر ترغیب سایر کشورهای اروپایی به این هدف آمریکا نداشته است. کشورهای کمی تاکنون پاسخ مثبتی به دعوت آمریکا داده‌اند. باوجود اختلاف در مورد خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، این اقدام بر عمق اختلافات میان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش افزوده است. فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که در این نشست شرکت نخواهد کرد.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: یک عضو ارشد شورای روابط خارجی اروپایی معتقد است تلاش برای تشکیل ائتلاف علیه ایران، با شکست مواجه خواهد شد. او می‌گوید آمریکا تلاش کرده با فشار بر کشورهای اروپای شرقی، مانع اتخاذ تصمیماتی در اتحادیه اروپا به نفع ایران شود که به اتفاق نظر تمام اعضا برای تصویب شدن نیاز دارد.

اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه، آلمان و انگلستان متعهد شده که علی‌رغم فشار تحریم‌های آمریکا، با تاسیس یک سازوکار مستقل مالی، برجام را نجات دهد. لهستان که روابط دیرینه‌ای با ایران دارد و تا همین اواخر خریدار نفت ایران بود، تبدیل به نقطه تمرکز آمریکا برای ایجاد شکاف در اروپا شده است. نشست ورشو که اتفاقا با چهلمین سالروز انقلاب ایران مصادف شده، طبق گفته وزارت امورخارجه آمریکا قصد دارد به بحث ثبات در خاورمیانه و جلوگیری از تلاش‌های ایران برای ناآرام کردن این منطقه بپردازد.

محاسبات لهستان برای میزبانی این نشست بسیار ساده است. به گفته وزیر امورخارجه این کشور، این اقدام موجب تقویت روابط لهستان با آمریکا می‌شود. این کشور سال پیش پیشنهاد تأسیس یک پایگاه دائم نظامی در قلمرو اش را نیز به واشنگتن داده بود. لهستان پس از خروج آمریکا از برجام، سطح روابط اقتصادی خود با ایران را تنزل داد. شرکت گاز دولتی لهستان در ماه اکتبر دفتر خود در تهران را تعطیل کرد و بزرگترین پالایشگاه این کشور نیز ماه بعد اعلام کرد که دیگر از ایران نفت نمی‌خرد.

در پاسخ به اقدام ورشو برای میزبانی از نشست ضدایرانی، ظریف وزیر امورخارجه ایران در توییتی ضمن یادآوری پناه دادن ایران به آوارگان لهستانی در جنگ جهانی دوم، نشست آتی را یک سیرک مأیوس کننده ضدایرانی نامید. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز تاکید کرده که هدف از برگزاری این نشست، اختلاف انداختن میان اعضای اتحادیه اروپا است.

لهستان به منظور کاستن از تنش با ایران، معاون وزیر خارجه خود را راهی تهران کرد و به مقامات ایرانی اطمینان داد که لهستان در هیچ اقدامی علیه ایران مشارکت نخواهد کرد. لهستان همچنین تاکید دارد که تصمیمش برای میزبانی این نشست به معنی مخالفت با سایر اعضای اتحادیه اروپا در پایبندی به برجام نیست.

در حالی که هنوز معلوم نیست چه کسانی در این نشست حضور خواهند یافت، اسراییل رسماً تأیید کرده که نخست وزیر آن در این اجلاس حضور خواهد داشت. او که همواره ایران را تهدیدی برایموجودیت  اسراییل دانسته، یکی از سخنرانان اصلی این نشست خواهد بود. لهستان اعلام کرده که ایران به این نشست دعوت نشده و تاکید دارد که نشست بموقع برگزار خواهد شد. عضو ارشد شورای روابط خارجی اروپایی معتقد است این نشست از مدت‌ها پیش در حال برنامه‌ریزی بوده و تصمیم ترامپ به خروج از سوریه، موجب قطعی شدن برگزاری آن شد. علی‌رغم مخالفت‌ها با رویکرد آمریکا نسبت به ایران، لغو شدن این نشست بعید است.

او می‌گوید: «قرار بود این نشست نوعی امتیاز به متحدان منطقه‌ای آمریکا باشد که تهدید ایران را بسیار جدی می‌دانند اما برای اروپا و آمریکا بهتر است که موضوع این نشست را به مسائل گسترده‌تری از ایران اختصاص دهند چراکه زمینه را برای حضور اروپایی‌ها در سطوح بالاتر به منظور رسیدگی به مسائل امنیتی مرتبط فراهم خواهد کرد».

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
1
"کشورهای کمی تاکنون پاسخ مثبتی به دعوت آمریکا داده‌اند"
منطورتون روسیه و ونزوئلاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
1
این که کاملا معلومه ! میخواد همه کشورها را با تغییر عنوان جلسه بکشونه اونجا و بعد کار خودشو انجام بده ....
نظرات بینندگان