arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

سفارت آمریکا در برلین: ساز و کار مالی اروپا تأثیری بر سیاست فشار بر ایران ندارد

یک سخنگوی سفارت آمریکا در برلین روز پنجشنبه پس از آن‌که اخباری در رسانه‌ها مبنی بر ایجاد کانال ویژه مالی اروپا با ایران منتشر شد اعلام کرد که واشنگتن به دنبال کسب جزئیات بیشتر درباره ساز و کار جدید اروپاست اما انتظار نمی‌رود که این ساز و کار بر تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر تهران تأثیر بگذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سفارت آمریکا در آلمان اعلام کرد: ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران تأثیری بر سیاست واشنگتن برای اعمال فشار حداکثری بر تهران ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی سفارت آمریکا در برلین روز پنجشنبه پس از آن‌که اخباری در رسانه‌ها مبنی بر ایجاد کانال ویژه مالی اروپا با ایران منتشر شد اعلام کرد که واشنگتن به دنبال کسب جزئیات بیشتر درباره ساز و کار جدید اروپاست اما انتظار نمی‌رود که این ساز و کار بر تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر تهران تأثیر بگذارد.

وی افزود: همانطور که رئیس جمهور مشخص کرده است نهادهایی که در فعالیت‌های تحت تحریم با ایران مشارکت دارند با خطر اقدامات تنبیهی سخت مواجه‌اند که شامل قطع دسترسی آن‌ها به نظام مالی آمریکا و امکان تجارت با آمریکا یا شرکت‌های آمریکایی می‌شود.

این سخنگوی سفارت آمریکا همچنین گفت: ما انتظار نداریم که ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران (SPV) به هیچ وجه روی سیاست ما برای فشار حداکثری بر ایران تأثیر بگذارد.

شبکه خبری آلمانی ان‌دی‌آر امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که آلمان، فرانسه و انگلیس به صورت رسمی کانالی به منظور تبادل مالی با ایران ایجاد کرده‌اند که نام این کانال INSTEX است.

این خبر پس از آن منتشر شد که مایا کوچیانچیک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته جاری گفته بود که روند راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی با ایران در مراحل نهایی قرار دارد. این کانال بدین گونه خواهد بود که فرانسه میزبان آن خواهد بود، یک بانکدار بزرگ آلمانی مسئولیت هدایت آن را به عهده خواهد داشت و انگلیس نیز بر این روند نظارت خواهد داشت.

به گزارش ان‌دی‌آر، منابع مطلع گفته‌اند که این سازوکار قرار است به آن دسته از بازرگانان و تجاری که روابط اقتصادی قانونی و مشروعی با ایران دارند، اجازه دهد بدون نقض تحریم‌های آمریکا این روابط را پی‌گیری کنند. همچنین، سازوکار ویژه مالی با ایران قرار است نقل و انتقالات مالی در آن بخش‌هایی که هدف تحریم‌های آمریکا نیست را ممکن سازد، شامل اقلام غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی.

این رسانه آلمانی در ادامه گزارش داد که راه‌اندازی SPV قرار است در جلسه غیررسمی وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا که روز پنج‌شنبه (۱۱ بهمن) در بخارست، پایتخت رومانی گرد هم می‌آیند در کنار بحث و رایزنی درخصوص رویکرد یک‌پارچه اتحادیه در قبال رخدادهای ونزوئلا مطرح شود.

پیش‌تر یک مقام ارشد آمریکایی که به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که واشنگتن تحریم‌های خود علیه ایران را به‌طور کامل اجرا و با هر فرد یا نهادی که این تحریم‌ها را تضعیف کند مقابله خواهد کرد.

همچنین کاخ سفید به اروپایی‌ها در مورد ثبت و راه‌اندازی SPV تذکر داده و اعلام کرده بود اگر آن‌ها بکوشند تحریم‌ها علیه ایران را دور بزنند با جریمه‌ها و اقدامات تنبیهی سنگین مواجه خواهند شد.

دولت آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران برجام خارج شد و در پی این تصمیم تحریم‌ها علیه ایران را که به واسطه اجرای توافق هسته‌ای رفع شده بودند، بازگرداند.

نظرات بینندگان