arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۰

وضعیت ذخایر آب زیرزمینی قرمز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اعلام اینکه 90 درصد دشتهای ممنوعه کشور دارای افت ذخیره آب هستند، گفت: وقوع خشکسالی‌های اخیر زنگ خطر را در دشت‌ها به صدا در آورده است.

محمد حاج رسولی ها در گفتگو با مهر از آخرین اقدامات صورت گرفته در رابطه با دشتهای ممنوعه سخن گفت و افزود: در کل کشر 609 محدوده مطالعاتی داریم که قابل بررسی و مونیتور شدن هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: از 609 محدوده مطالعاتی در کشور، 434 محدوده بررسی می شود و مابقی در حاشیه کویر است و یا قابل اهمیت نیست.

حاج رسولی ها تصریح کرد: به صورت کلی ماهانه بررسی هایی بر روی وضعیت دشتها صورت می گیرد که باید گفت متاسفانه از این 434 دشت و محدوه مطالعاتی آمار خوشایندی وجود ندارد چرا که فقط 38 دشت در حالت تعادل قرار دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: به عبارت دیگر، تنها 10 درصد دشتها در کشور در حالت تعادلی قرار دارند و 70 دشت ممنوعه نیز دارای افت بالای 1 متر تا 2 متر در سال است.

مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه 15 درصد دشتهای کشور دارای افت بالایی هستند، خاطر نشان کرد: 327 دشت دیگر در کشور معادل 75 درصد از کل در طول سال افت 1 متری را تجربه می کنند.

به گفته حاج رسولی ها، 90 درصد سفره های زیرزمینی کشور دارای افت ذخیره آب هستند و در دشتها سالیانه چند متر افت ذخایر آب اتفاق می افتد. مسائل مطرح شده در مورد دریاچه ارومیه به نحوی است که سالیانه 28 تا 30 سانتی‌متر افت ایجاد می شود و مقایسه افت دشتها با دریاچه ارومیه به وضوح قابل مشاهده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از به صدا درآمدن زنگ خطر در دشتهای ممنوعه به دلیل وقوع خشکسالی های اخیر در کشور خبر داد و بیان داشت: در شرایط فعلی، دشتها تغییر در الگوی مصرف، کشت، برداشتها و همچنین روش آبیاری می‌تواند به جلوگیری از ادامه از دست رفتن ذخایر دشتها کمک کند.

وی با اشاره به کارگیری انواع روشها از کنترل مصرف و تغییر شیوه آبیاری برای جلوگیری از ادامه بحران در دشت ها، تصریح کرد: از نظر قانونی میزان برداشت از دشت ها به نسبت وضعیت 5 ساله اخیر تعیین می شود.

حاج رسولی ها افزود: استفاده از روش های تغذیه مصنوعی می تواند تا حدودی به وضعیت دشت های ممنوعه کمک کند ولی با این حال خیلی موثر نیست و ما باید بتوانیم بهره وری را هدف قرار دهیم.
نظرات بینندگان