arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۳ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

اروپا و ژاپن بزرگترین منطقه آزاد تجاری جهان را ایجاد کردند

توافق تجاری اتحادیه اروپا و ژاپن از روز جمعه ۱۲ بهمن (اول فوریه) برای حذف تعرفه‌ها اجرایی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توافق تجاری اتحادیه اروپا و ژاپن از روز جمعه ۱۲ بهمن (اول فوریه) برای حذف تعرفه‌ها اجرایی می‌شود.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۱ بهمن با انتشار گزارشی اعلام کرد که «اکنون اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها می‌توانند از مزایای بزرگترین بازار آزاد تجاری جهان بهره‌مند شوند».

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، گفت این بازار ۶۳۵ میلیون نفر جمعیت دارد و تقریبا یک‌سوم تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شود و با این اقدام، مردم اروپا و ژاپن بیش از پیش به همدیگر نزدیک خواهند شد.

وی در ادامه عنوان کرد: «توافق جدید به مردم امکان انتخاب و دسترسی ارزان‌تر به کالاها را خواهد داد. تجار خرده‌پا جان خواهند گرفت و شرکت‌های اروپایی از پرداخت سالانه یک میلیارد یورو تعرفه‌های گمرکی معاف خواهند شد. ما نشان دادیم تجارت بالاتر از مقوله‌های سهم‌خواهی، تعرفه، صحبت میلیون و میلیارد است. نشان دادیم که تجارت باید بر اساس عدالت، اصول و ارزش‌ها باشد».

وی گفت اتحادیه اروپا با این توافق درباره آینده تجارت آزاد و منصفانه پیام می‌دهد.

سخنان آقای یونکر بیشتر می‌تواند کنایه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، باشد که «جنگ تجاری» را مثبت دانسته و گفته است که آمریکا در این جنگ برنده خواهد بود. وی همچنین به دفعات اروپا و خصوصا چین را مورد انتقاد قرار داده که چرا صادرات آنها به آمریکا بیشتر از وارداتشان از ایالات متحده است.

ژان کلود یونکر گفت صرف نظر از دوری و نزدیکی مرزها، تجارت بر اساس اصول طبیعی هم منافع مصرف کننده‌ها را تامین می‌کند و هم منافع شرکت‌ها، کارگران و امنیت را ارمغان می‌آورد.

به گفته وی، در این توافق حقوق کار، امنیت، تغییرات اقلیمی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان لحاظ شده است.

در صورت اجرای کامل این توافق ژاپن تعرفه ۹۷ درصد از کالاهای اروپایی را حذف می‌کند.

نظرات بینندگان