arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۶۸۶۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
در گفت‌وگوی با «انتخاب» با حمزه لو و آقامیری، دو عضو اتاق بازرگانی تهران مطرح شد؛

شکی نیست که کانال ویژه مالی اروپا باعث بهبود گردش ارزی کشور می‌شود / اگر نفت و کالاهای نفتی هم در این سازوکار گنجانده شوند در کاهش قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است

رضا حمزه لو می گوید: اگر مسئله نفت و کالاهای نفتی هم در spv گنجانده شود و شرکت های اروپایی نفت ما را هم بخرند، حجم گردشی که در spv اتفاق می‌افتد، حجم بالایی است و در نتیجه در کنترل و کاهش قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است و درآمد ارزی کشور را بسیار افزایش می‌دهد. آقامیری هم می گوید: اتفاقی که افتاده این است که اروپایی ها قدم ابتدایی را برداشته اند که ثابت کنند حسن نیت دارند. این سازوکار می تواند با فعالیت های ابتدایی در مورد داد ستدهای ایران و اروپا شروع شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حمزه لو: شکی نیست که کانال ویژه مالی اروپا باعث بهبود گردش ارزی کشور می‌شود / اگر نفت و کالاهای نفتی هم در این سازوکار گنجانده شوند در کاهش قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است / آقامیری: اگر FATF تصویب نشود، سازوکار مالی اروپا نمی تواند کارش را به درستی انجام دهد

دو عضو اتاق بازرگانی تهران اثرات ثبت سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران را بررسی کردند.

رضا حمزه لو، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» گفت: هنوز فعالیت هایی که قرار است در spv انجام شود، به طور شفاف مشخص نشده. با این صورت مسأله مشخص است؛ به این معنا که یک نظام شبه تهاتر در spv طراحی شده است.

شکی نیست که کانال ویژه مالی اروپا باعث بهبود گردش ارزی کشور می‌شود / اگر نفت و کالاهای نفتی هم در این سازوکار گنجانده شوند در کاهش قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است

او افزود: در این نظام شبه تهاتر، اگر ما صادرات خود را به شرکتی در اروپا انجام دهیم آن شرکت به جای اینکه پول را به ما بدهد پول را به spv واریز می‌کند. از طرفی، وقتی ما می‌خواهیم از اروپا کالایی بخریم spv به نیابت از ما پول را به شرکت فروشنده کالا واریز می‌کند.

حمزه لو افزود: به طور خلاصه ما به کسانی که از ما کالا می خواهند کالا می دهیم و از کسانی که به ما کالا می فروشند، کالا می‌گیریم. این، یقینا در گردش ارزی کشور اثر می‌گذارد و شکی نیست که باعث بهبود می‌شود.

او در عین حال تصریح کرد: مشکلی که اکنون وجود دارد، این است که نوع کالا ها و عمق این قضیه هنوز شفاف نیست. اگر در این مسئله نفت و کالاهای نفتی هم گنجانده شود و شرکت های اروپایی نفت ما را هم بخرند، حجم گردشی که در spv اتفاق می‌افتد، حجم بالایی است و در نتیجه در کنترل و کاهش قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است و درآمد ارزی کشور را بسیار افزایش می‌دهد. ولی اگر قرار باشد که صرفا سراغ مواد غذایی یا دارویی برویم حجم معاملات در spv عدد کمتری است و تاثیراتش هم کمتر است. در نتیجه، باید منتظر ماند تا دید این spv در دلش چه چیزهایی را دارد. چون فعلا ساختارش ثبت شده است.

آقامیری: اگر FATF تصویب نشود، سازوکار مالی اروپا نمی تواند کارش را به درستی انجام دهد

همچنین، سید رضی حاجی آقامیری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، گفت: ثبت سازوکار مالی اروپا و ایران، مسکنی بود بر التهابی که در ایران به وجود آمده بود.

شکی نیست که کانال ویژه مالی اروپا باعث بهبود گردش ارزی کشور می‌شود / اگر نفت و کالاهای نفتی هم در این سازوکار گنجانده شوند در کاهش قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است

او افزود: پس از تهدیدهای ایران درمورد خروج از برجام و در عین حال مسئله عدم تصویب fatf، باید راه حلی برای برون رفت از این بن بست پیدا می شد. در این شرایط، اروپایی ها این فکر را پیش کشیدند و این سیستم را تاسیس کردند تا نشان دهند که در این موضوع حسن نیت دارند.

او افزود: در قبال ثبت این سازوکار، از طرف اروپایی ها الزام تصویب fatf خاطرنشان شده است. یعنی تا زمانی که این اتفاق رخ نداده، این سازوکار هم نمی تواند کارش را به درستی انجام دهد. یعنی داد ستد با اروپا حتی اگر با یورو و خارج از سیطره امریکا باشد، باید موضوع شفافیت  پولشویی  در آن لحاظ شده باشد.

آقامیری افزود: بنابراین اتفاقی که افتاده این است که اروپایی ها قدم ابتدایی را برداشته اند که ثابت کنند ما می خواهییم این کار را انجام دهیم. این سازوکار می تواند با فعالیت های ابتدایی در مورد داد ستدهای ایران و اروپا شروع شود ولی این که تا کجا پیش برود و قدرتش تا کجاست و این محدودیت ها چقدر می تواند به سمت نامحدود بودن پیش برود، چیزی است که باید ما منتظر بمانیم تا در آینده شاهدش باشیم.

او همچنین تاکید کرد: در حال حاضر قرار است سیستمی مشابه هم در ایران به وجود بیاید و این دو با هم دیگر کار کنند که هنوز صحبتی از این موضوع نشده.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۷
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
2
8
و این بار بزک کردن spv!!!حماقت یا خیانت؟؟مساله اینست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
6
سه ساله تو سهام خودرویی در ضرر شدید هستیم و از همه طرف به ما سهامدار خرد خودرویی ظلم میشود .سود دلالان خودرو را از جیب ماها میدهندو زیان اعلام میکنن و قیمت سهام را پایین میکشند.سهامی که 4 برابر قیمت امروز به ما فروختن اونم سه سال پیش.بترسید از چوب خدا که ممکن است ایندفعه با صدا هم باشد.
دشمن استکبار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
1
10
خدایا ملت ما را از شر این ساده لوحان نجات بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
9
اصلا سازوکار برای تحت فشار گذاشتن ملت و مجمع تشخیص مصلحت بود.
اگر تصویب شد و بدتر از قبل شد ، همگی باید پاسخگو باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
1
9
باز هم وعده های بی خودی
مگه قرار نبود با برجام تحریم ها برداشته بشه؟ اف ای تی اف هم اضافه شد؟
الان ما که به برجام پایبند بودیم باید طلبکار باشیم یا اروپا که بعد از چند ما تازه یه کانالی برای غذا و داروی ما داره راه میندازه؟
سرنوشت این قرارداد و معاهده هم مثل برجام خواهد بود چون ریشه مشکلات در داخل هست و فقط لکه ننگی بر پیشانی باعثان و بانی های این اقدامات خواهد آمد
شاعر در اینجا می گه: شب دراز است و قلندر بیدار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
1
9
« بنابراین اتفاقی که افتاده این است که اروپایی ها قدم ابتدایی را برداشته اند که ثابت کنند ما می خواهییم این کار را انجام دهیم.»
و باز هم ما شدیم بدهکار عالم و آدم، وقاحت هم حدی داره
بعد از این همه بیا و برو تازه با هزارتا شرط و شروط که کانال نصفه و نیمه راه انداختن. ولی خب با وجود دوستانی همچون شما غمی ندارن
باز هم معامله نقد با نسیه، باز هم اول ما باید یه تمام کارها رو انجام بدیم تا بعد اروپایی ها اگر مشکلی نداشتن یه کاری بکنن
دیگه زبان قاصر از توضیح شرایط و احوال ما و این مسئولین، خدا خودش رحم کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
1
11
به هر حال من به شما قول می دهم که اروپا هم به دنبال آمربکا قضیه موشکی را مطرح میکند وهیچ کانال پولی هم روی ایران باز نمی کند وباز مانند همان بر جام کلاه بزرگی سر ایران می گزاردند وهیچ کس هم مسولیت قبول نمی کند و مملکت را در تحریم شدیدتری میگذارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
9
◽️چیزی که امروز پس از ماه ها معطلی با عنوان spv رونمایی شد و اروپایی ها و دیپلمات های ما هم خیلی تحویلش میگیرند و در خصوص آن بیانیه و قصیده و غزلسرایی میکنند به زبان ساده تر همان #نفت_در_برابر_غذاست. از فردا نوبت سلبریتی ها و روزنامه های اصلاح طلب است که مردم را به خیابان ها بریزند و با کف و سوت و هلهله و تعابیر پرطمطراق، نفت در برابر غذا را جشن بگیرند!!
واقعا برای دولت محترم و دیپلمات های این دولت تاسف خورد ابزار استراتژیک انرژی هسته ای را در مذاکره با غربی ها سوزاندند و بیش از بیست سال کشور را در این حوزه عقب راندند تا به نفت در برابر غذا برسند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
8
5
اگر برجام نبود ،اروپا هم در کنار امریکا و سایر کشورها ،ایران را تحریم می کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
به نظرت الان در چه حالی هستیم
از تجار و بازرگانان بپرس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
8
میدونید ضررش چیه؟
این توافق قطعا ماندگار نخواهد بود. یک چیز اگر حتی خوب باشه ولی ماندگار نباشه همون بهتر که کلا نباشه.
باز مثل برجام خروج یک یا چند کشور طوفانی تو اقتصاد بر پا میکنه.
ناشناس
|
Finland
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
1
8
بله میشود میشود همانگونه که برجام شد؟!دولت آقای روحانی دارد دوباره اشتباه بزرگ دیگری را مرتکب میشود مثل برجامچای بتنی!مگر میشود باور کرد اروپا بدون طمع برجامچای دو ۲ پا به این مذاکرات گذاشته باشد و بسته معاملات نفت یا کالای دیگر در مقابل غذا و دارو را پذیرفته باشد؟مطمئنأ دولت قولی به اروپا داده که حتی میشود آن را خیانت به کشور قلمداد کرد یعنی محدود کردن توان موشکی خود! آنچه اروپا میخواهد و آقای کریمی قدوسی هم به آن اشاره کرد چند روز پیش یعنی محدود کردن برد نهای ۳۰۰ کیلومتر برای موشک های ایرانی!ساده لوحی تا چه حد؟به جای اینکه با اختلاس گرهای بزرگ بخورد شود جلو دزدها و قاچاقچیان گرفته شود و پرهیز کرد از ریخت و پاش های دولتی به اضافه پیش بردن اقتصاد مقاومتی؟! دولت دارد دست میزد به ریسکی بزرگ و خود را بیشتر در باتلاق تله اروپا امریکا خود را گرفتار میکند.برای برجاخمچای گفتم داد زدم ولی گوش شنوا نبود و موافقان ساده لوح برجام شروع کردن به تهمت زدن که مخالفان برجام همه از بیرون از ایران است حالا هم خواهید دید این هم کلاه بداری و تیر حلاصی زدن به قدرت بازدارنگی کشور است. و در آخر هم برایتان خواهم نوشت خود کرده را تدبیری نیست!!؟من مرده شما زنده خواهیم دید کی واقعیت را میگفت دوباره!
نظرات بینندگان