arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۰۹۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
گزارش ویدیویی «انتخاب» از سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران؛

تماشا کنید: INSTEX؛ چند پرسش، چند پاسخ

روز ۱۱ بهمن ۹۷ وزرای خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان کانال مالی ویژه ایران را موسوم به «اینستکس» ثبت کردند. برای سازوکار مذکور یک نهاد مالی تشکیل می‌شود؛ میزبان این نهاد پاریس است؛ آلمان آن را مدیریت می‌کند و انگلیس ‏مسئول ‏حسابرسی خواهد بود. اما این سازوکار دقیقا چگونه کار خواهد کرد و ایران چگونه می‌تواند از منافع آن بهره‌مند شود؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز ۱۱ بهمن ۹۷ وزرای خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان کانال مالی ویژه ایران را موسوم به «اینستکس» ثبت کردند.

به گزارش «انتخاب»، برای سازوکار مذکور یک نهاد مالی تشکیل می‌شود؛ میزبان این نهاد پاریس است؛ آلمان آن را مدیریت می‌کند و انگلیس ‏مسئول ‏حسابرسی خواهد بود.

اما این سازوکار دقیقا چگونه کار خواهد کرد و ایران چگونه می‌تواند از منافع آن بهره‌مند شود؟

ویدیوی زیر را تماشا کنید:

 
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۶
علی
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
1
0
تا به این واقعیت نرسید که افسار همه اینها به آمریکا وصل است
آمریکا پس از جنگ جهانی دوم با طرح مارشال به تمام اروپا و ژاپن و کره و خاور میانه که نابود شده بود و یا قصد شروع توسعه را داشتند ، وام بلند مدت داد و در مقابل در تمام شرکتها و بانکها و معادن و تولیدات آنها حداقل ۵۱ درصد شریک شد .
یعنی خلاصه اینکه اختیار اکثریت کشورهای قدرتمند دنیا را در دست گرفته .
و تمام اینها به نوعی وامدار و بدهکار آمریکا هستند و تمام سهام کارخانه ها و بانکهایشان در بورس وال استریت نیویورک اسیر آمریکا است و گلوی همه اینها در دستان آمریکا است .
و انتظار از این کشورها برای اخذ تصمیماتی که مخالف منافع و نظرات هیئت حاکمه آمریکا باشد کلا غیر ممکن و دور از انتظار است .
و وقتی روحانی گفت بهتر است تا با کدخدا بسازیم حرفی کاملا از روی اطلاع و واقعیت محض بوده و نشان از صداقت و واقع بینی شجاعانه ایشان بوده و در نهایت هم باید همین مسیر طی گردد .
ولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
روی شکسته شدن انحصار مبادلات مالی تاکید کنید که این خود بزرگترین ضربه به امریکاست .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
2
شروط اعلامی نشان میدهد که نفوذیها خط دهی را برای تصویب fatf داده اند . پول نفت حتی از مشتریان آسیایی باید در اختیار اروپا قرار گیرد و زیر نظر آنها خرج شود . ذلتی بالا تراز این نمیشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
تلفظ INSTEX خیلی سخت است. لطفا دنبال یک معادل فارسی مانند برجام باشید. مثلا کاوا (کانال ویژه مالی ایران)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
2
اینم‌ بزک کنید ولی تهش ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
1
آیا طرح اخیر اروپا (اینستیکس)، اقتصاد ایران را مقاوم تر می کند یا اقتصاد اروپا؟
طرح اخیر اروپا تا اینجایی که در رسانه ها مطرح شده، یک قلم درشت به نفع اروپاست که پول نفت ما را در اختیار دارد و از سود آن استفاده می‌کند! بعد چه؟...
ایران می‌تواند از کشورهای اروپايي کالا خریداری کند. این هم یک قدم بزرگ دیگر به نفع اروپاست که بازار کالای وارداتی ایران را در اختیار می‌گیرد!
اما، آیا ایران می‌تواند هر کالایی که نیاز داشت را از اروپا خریداری کند؟ SPV و طرح اخیرا اعلام شده آن یعنی INSTEX SAS چنین اجازه‌ای نمی‌دهد! بلکه ایران در مقابل ارز حاصل از فروش نفت خود فقط و فقط می‌تواند از کشورهای اروپایی مواد غذایی و دارویی بخرد. و نتیجه آنکه، ایران به تدریج تمام کارخانه‌ها و مراکز تولید دارو و مواد غذایی خود را که نقش برجسته‌ای در #اقتصاد_کشور و ‌#اشتغالزایی دارند، تعطیل کند. این هم امتیاز دیگری برای اروپاست. در این پروژه رابطه اقتصادی ایران با سایر کشورها قطع شده و منحصرا در اختیار اروپا قرار می‌گیرد و این نیز امتیاز دیگری است که قرار است به اروپا بدهیم!
بنابراین طرحی که اروپا با منت کمک به ایران آنرا مطرح می کند، تقریبا تماما به نفع خود اروپا است. و چه جالب است که ژشت کمک کاری بگیری و کاری کنی که نفع خودت در آن است.

اما در برابر این امتیازات چه به دست می آوریم. تقریبا هیچ!! . «تبادل نفت با غذا و دارو»، چیزی که همیشه دولت به عنوان امری منفی از آن یاد می کرد و دولت قبل را به تبادل نفت با غذا متهم می کرد.
تنها راه حل مشکلات اقتصادی، اعتقاد به توان داخلی و جوانان کشور است. اگر قدر آنها را بدانیم. والسلام
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
0
1
یعنی شماها هنوز به اروپا اعتماد
خان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
1
1
به همین خیال باشید فکر میکنید به اروپا میشه اعتماد کرد.
نظرات بینندگان