arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

خانه‌های کوچک، نقطه تمرکز بازار

بررسی‌ها از بازار مسکن نشان می‌دهد که تب‌وتاب در این بازار فروکش کرده و پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که بازار ملک تا پایان سال به ثبات قیمتی برسد و احتمال افزایش قیمت‌ها بعید است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بررسی‌ها از بازار مسکن نشان می‌دهد که تب‌وتاب در این بازار فروکش کرده و پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که بازار ملک تا پایان سال به ثبات قیمتی برسد و احتمال افزایش قیمت‌ها بعید است.

روزنامه آرمان امروز نوشت: التهابات ارزی نیمه اول امسال که ریشه‌های آن را می‌توان در نوع مدیریت داخلی و هیجانات ناشی از بازگشت تحریم‌های سختگیرانه آمریکا جست‌وجو کرد، سال پرفرازونشیبی را برای بازارهای اصلی کشور رقم زد. حال، با کاهش التهابات ارزی و تعادل بازار که مسئولان دولتی می‌گویند تا پایان سال ادامه خواهد یافت، این که هر کدام از بازارها چه مسیری را در روزهای پایانی سال در پیش گرفته‌اند و چه سرنوشتی خواهند داشت، موضوع جالبی به نظر می‌رسد. آن طور که گزارش بانک مرکزی در دی ماه سال جاری نشان می‌دهد، قیمت مسکن در تهران گران‌تر اما معاملات کاهش یافته است. متوسط قیمت مسکن در این ماه، به متری ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که رشد ۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. از سوی دیگر، قیمت اجاره‌بها نیز در شهر تهران افزایش ۲۰ درصدی را ثبت کرده است که همین امر متقاضیان مسکن را به سمت خانه‌های کوچک‌متراژ و قدیمی‌ساز در مناطق جنوبی شهر سوق داده است. کارشناسان می‌گویند سه برابر شدن قیمت ارز در بازار به شوک قیمتی و افت معاملات در بازار مسکن منجر شد اما بعد از مدتی وضع به حالت قبلی برگشت. هم‌اکنون بررسی‌ها از بازار مسکن نشان می‌دهد که تب‌وتاب در این بازار فروکش کرده و پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که بازار ملک تا پایان سال به ثبات قیمتی برسد و احتمال افزایش قیمت‌ها بعید است. البته عده‌ای از کارشناسان نیز معتقدند رشد خرید و فروش و افزایش قیمت در بازار مسکن تا شهریور سال آینده طول بکشد و از شهریور ۹۸ ما وارد یک دوره رکود دو - سه ساله شویم.

مسیر متفاوت بازار سکه از مسکن

بعد از ریزش قیمت در بازار ارز و ورود دلار به کانال ۱۱ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با کاهش حدود ۷۰ هزار تومانی در روز یکشنبه روبه‌رو شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعطیلی بازارهای جهانی ثابت‌ماندن قیمت اونس جهانی طلا را در پی داشته، اما کاهش نرخ ارز طی روزهای اخیر، باعث شد تا بهای سکه و طلا در بازار داخلی ریزشی شود. در چنین شرایطی، دادوستد در بازار کاهش یافت و معاملات با احتیاط بیشتری انجام گرفت. البته روز گذشته قیمت انواع سکه افزایشی شد و کارشناسان می‌گویند با توجه به افزایش ۹ دلاری قیمت انس جهانی طلا و سکه، این احتمال می‌رود که روند افزایشی قیمت سکه در بازار داخلی ادامه پیدا کند. بنابراین، بازار سکه مسیر متفاوتی از بازار مسکن را در روزهای پایانی سال طی خواهد کرد.

بازار ارز آرام می‌گیرد

مسئولان دولتی می‌گویند به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی بازار ارز وارد تعادل شده و این روند تا پایان سال ادامه پیدا خواهد کرد. هر چند که نرخ ارز هر ساله در روزهای پایانی اسفندماه تحت تأثیر آغاز مسافرت‌های نوروزی روند صعودی را در پیش می‌گیرد. در رابطه با تحولات اخیر بازار ارز، «خبرآنلاین» نوشته است: «خرید و فروش ارز دستخوش محدودیت‌هایی جدی شده است و به لحاظ قانونی، امکان خرید و فروش ارزهای رایج فراهم نیست. از این رو، ریسک این بازار بالاتر از سایر بازارهاست. دلالانی که اقدامات غیر قانونی را در حوزه خرید و فروش ارز انجام می‌دهند نیز چندان قابل اعتماد نیستند؛ چرا که ممکن است دلارهای تقلبی را با ریال‌های واقعی تاخت بزنند تا حسرت از دست رفتن سرمایه در کام سرمایه‌گذاران در این بازار باقی بماند.» با این حال، اخیراً کانال مالی میان اروپا و ایران با تأخیر ویژه‌ای راه‌اندازی شده است که به گفته صاحب‌نظران اقتصادی بازار ارز تحت تأثیر این جو روانی آرام خواهد گرفت و ثبات و رونق به اقتصاد کشور بازخواهد گشت.

وضعیت بازار سرمایه

بورس نیز طی روزهای گذشته روند نزولی را در پیش گرفته است که کمبود نقدینگی و نگرانی‌ها نسبت به آینده اقتصادی کشور می‌توانند از جمله دلایل این موضوع باشند. به هر حال آن طور که گفته شده شاخص بورس یک شاخص پیش‌نگر است و انتظارات آینده را به فعلیت می‌رساند. با این حال برخی کارشناسان بازار سرمایه ضمن این که هشدار می‌دهند بهتر است مسئولان دولتی پیام افت شاخص کل بورس را دریابند، بر این باورند که روند بورس در آینده نزولی خواهد بود، مگر این که مؤلفه‌های اثرگذار تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، سطح تحریم‌ها بسته به مذاکرات کاهشی شود، تغییراتی متناسب با سیاستگذاری‌های اقتصادی در کشور رخ دهد و نگرش فعالان بازار سرمایه نسبت به سرمایه‌گذاری تغییر پیدا کند. عده‌ای دیگر با اشاره به ماه‌شمار شدن سود بانکی و تاکید بر ثبات نرخ سود بانکی در محدوده ۱۵ درصد برای سپرده‌های بلندمدت به رشد شاخص بورس تا پایان سال امیدوار هستند. همچنین آن طور که خبرگزاری «ایسنا» روز یکشنبه نوشته است در حالی به هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۷ نزدیک می‌شویم که از ابتدای سال، چهار شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شدند. همین چند روز پیش بود که شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در بازار دوم بورس عرضه شد. در این روزها صحبت‌ها از عرضه چند شرکت دیگر از جمله یک تأمین سرمایه است. تعدادی معتقدند برای خرید این عرضه‌های اولیه منابع جدید به بازار تزریق نمی‌شود بلکه سهامداران برای تأمین منابع مورد نیاز برای خرید عرضه اولیه، بخشی از سهام خود را در بازار می‌فروشند و از این منابع برای عرضه اولیه استفاده می‌کنند، در نتیجه افزایش عرضه‌های اولیه به‌رغم اینکه می‌تواند نقدینگی تازه را به بازار بیاورند در شرایط خاص فعلی سبب می‌شود نقدینگی از بازار خارج شود.

نظرات بینندگان