arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۰

درگیری لفظی میان علی لاریجانی و احمد توکلی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی درگیری لفظی میان علی لاریجانی و احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس بر سر ماده 21 طرح بهبود محیط کسب و کار رخ داد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، توکلی معتقد بود که عباراتی به این ماده اضافه شده است که پیش از این در گزارش کمیسیون وجود نداشته و از تغییر این ماده توسط کمیسیون اصل ۴۴ پس از ارائه گزارش نهایی به هیئت رئیسه مجلس انتقاد کرد.

نماینده تهران در تذکر خود گفت: ماده 44 آیین نامه می گوید کمیسیون اصلی باید در مدت تعیین شده گزارش های نهایی را تحویل هیئت رئیسه مجلس کند، اما در حین بررسی طرح یا عبارتی به مواد اضافه نمی شود و یا اگر درحین بررسی طرح متوجه شوند اشتباهی رخ داده است، باید گزارش را نهایی کنند و سپس تقدیم صحن علنی مجلس شود تا نمایندگان به آن رای دهند.

وی افزود: پیشنهاد شور اول و دوم هم باید مکتوب شود و حین رسیدگی نمی توان تغییری در یک ماده بوجود آورد.

علی لاریجانی نیز در پاسخ به توکلی گفت: کمیسیون باید گزارش نهایی را تکثیر کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد اما در زمانی که اشکال تدوین وجود دارد هیئت رئیسه می تواند در مواردی که گزارش مشکل دارد آن را به کمیسیون اصلی ارجاع دهد، اما تغییر عمده ای نمی تواند در کمیسیون اتفاق بیفتد.

در ادامه توکلی این سخنان رئیس مجلس را قبول نکرد و لاریجانی در پاسخ به وی گفت: هر وقت شما رئیس مجلس شدید، جلوی این موضوع را بگیرید اما هم اکنون بنده به عنوان رئیس مجلس نظرم این است که به دلیل نبودن اشکالات عمده، کمیسیون می‌تواند تا حدودی گزارش خود را اصلاح کند.

سپس توکلی پیشنهاد حذف کل ماده 21 را ارائه داد و با بیان اینکه من به دلیل کار غیرقانونی رئیس مجلس قصد دارم پیشنهاد حذف ماده را بدهم، خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی لجاجت نکنید.

رئیس مجلس نیز در پاسخ به توکلی گفت: شما لجاجت نکنید. شما باید از الفاظ درست استفاده کنید، چه کسی غیر قانونی بودن موضوعی را در صحن علنی تشخیص می‌دهد؟ آیا رئیس مجلس نباید این امور را تشخیص دهد؟ اعضای هیئت رئیسه سوگند یاد کرده‌اند که آئین‌نامه را اجرایی کنند و بنده موظف به اجرای آئین‌نامه هستم و طبق آئین‌نامه رئیس مجلس غیر قانونی بودن مطلبی را تشخیص می‌دهد.

لاریجانی خطاب به توکلی با بیان اینکه لجاجت کردن درست نیست، گفت: چرا این سخنان را مطرح می‌کنید؟ شما یک بار هم زمانی که آقای کامران تذکری داشت، می‌خواستید تذکر بدهید و می‌خواستید مذاکرات به خاطر تذکر شما قطع شود درحالی که شما هم مانند سایر نمایندگان باید دکمه را فشار دهید و در نوبت بمانید و مثل بقیه حرف بزنید.

احمد توکلی پس از این سخنان لاریجانی، نسبت به قطع میکروفن‌اش اعتراض کرد که رئیس مجلس به وی پاسخ داد: چون شما حرف‌های غیر قانونی می‌زنید، باید میکروفن شما را قطع کنم اما اگر راجع به پیشنهاد حذف مطلبی دارید می‌توانید آن را مطرح کنید.

توکلی در ادامه اعلام کرد که از سخنان خود منصرف شده است.

پس از پایان درگیری لفظی احمد توکلی و علی لاریجانی ماده 21 طرح بهبود محیط کسب و کار به رای گذاشته شد که نمایندگان با 138 رای موافق، 15 رای مخالف و 13 رای ممتنع آن را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده 21 دستگاه های اجرایی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی که تحت مدیریت دستگاه های دولتی هستند از جمله شهرداری ها و شرکت ها و موسسات وابسته و متعلق به این نهادها و موسسات در تمامی معاملات خود صرفنظر از نحوه و منشاء تحصیل منابع آن، مشمول قانون برگزاری مناقصات یا آیین نامه های معاملاتی اختصاصی متعلق به خود و مصوب مجلس شورای اسلامی هستند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
2
19
جنگ پسر خاله ها
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
3
48
مرگ بر اسرائیل تفرقه افکن
نظرات بینندگان