arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۰

پيشنهاد روزنامه چيني: راه ابريشم احيا شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین نوشت: با احیای جاده ابریشم می توان طرح محاصره آمریکا را شکست.

 به گزارش انتخاب به نقل از  واحد مرکزی خبر، لی شی گوانگ رئیس مرکز ارتباطات بین الملل دانشگاه چین خوا با بررسی سیاست امریکا در جهت تنگ تر کردن حلقه محاصره چین و جلوگیری از رشد بیشتر اقتصاد این کشور سفر وزیر خارجه آمریکا به میانمار را حرکتی در همین چارچوب دانست. وی افزود: برای نخستین بار در پنجاه سال اخیر یک مقام عالیرتبه آمریکا از میانمار یعنی کشوری که از متحدان سنتی و قدیمی چین بوده است دیدن می کند که این امر نشان می دهد گرایش های سیاسی در میانمار تغییر کرده است.

دولت میانمار در نخستین گام و بدون ارائه هیچ دلیل روشنی فعالیت شرکت های چینی فعال در ساخت سد و نیروگاه در این کشور را متوقف کرد و این مساله با استقبال آمریکا مواجه شد و پس از آن بود که کلینتون اعلام کرد از میانمار دیدار خواهد کرد.

این یکی از مهمترین حرکت های آمریکا در تحقق بخشیدن به سیاست جدید آسیایی واشنگتن است.

آمریکا پس از پایان بخشیدن به جنگ عراق و افغانستان قصد دارد که مرکز ثقل راهبردی خود را به منطقه اطراف چین منتقل کند و هدف اصلی هم مقابله با چین است.

روز 12 سپتامبر 2009 کلینتون برای نخستین بار مساله محاصره چین را مطرح کرد و طرح جاده ابریشم جدید از خاورمیانه تا آسیای مرکزی را پیش کشید که در این طرح منابع نفتی ترکمنستان تامین کننده احتیاجات روزافزون هند و پاکستان به انرژی خواهد بود و برای افغانستان هم ترانزیت نفت درآمد زایی فراوانی خواهد داشت.

مواد اولیه صنعت نساجی هند نیز از طریق تاجیکستان فراهم خواهد شد. رئیس مرکز بین الملل دانشگاه چین خوا در این مقاله پیشنهاد کرد: برای مقابله با این هدف آمریکا ، دولت چین نیز باید طرح احیای جاده ابریشم قدیم را از طریق همکاری قوی تر با کشورهای افغانستان، هند، پاکستان و ایران مطرح و با جدیت پیگیری کند.
نظرات بینندگان