arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

حضرت فاطمه (س) ودیعه رسول اکرم (ص) برای هدایت بشر

حضرت فاطمه زهرا (س) در زمانی چشم به جهان گشود که اعراب جاهل، دختران را بی هیچ گناهی و فقط به دلیل دختر بودن زنده به گور می کردند؛ در چنین برهه ای پیامبر(ص) با بوسه بر دستان دختر خویش ارزش والایی به دختران و زنان جامعه عطا کرد و آن ها را همردیف مردان در بهره مندی از حقوق انسانی قرار داد.نام فاطمه بر درهای بهشت درج شده است؛ فاطمه از مصدر 'ف ط م' گرفته شده؛ فَطمَ در زبان عربی به معنی بریدن، قطع کردن و جدا شدن آمده ‌است؛ در مورد علت این نامگذاری در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «خداوند دخترم فاطمه و فرزندانش و هر کس که آن ها را دوست داشته باشد را از آتش دوزخ جدا کرده است، به این دلیل او فاطمه نامیده شده است».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

حضرت فاطمه زهرا(س) عالمه ای بی نظیر است که ریشه کمالات همه معصومین(ع)، اسوه ای برای زنان و مردان، خیر کثیر، نمونه عالی از طهارت و عفاف، ام الائمه(س)، گوهر عصمت و ودیعه ای از سوی رسول گرامی اسلام(ص) برای سعادت جهانیان در تمام اعصار است.

حضرت فاطمه زهرا(س) دارای شخصیت جامع و عالی ترین ارزش ها و همچنین آیینه ای از عصمت، ساده زیستی، صبر، استقامت، فداکاری، صداقت و دفاع از ولایت است.

ایشان سلاله ای از تبار رسول الله و پرورش یافته مکتب اسلام، همسر امیرالمومنین(ع) و مادر حسنین(ع) است که 12 امام شیعه از دامن پاک ایشان برای هدایت بشر منصوب شدند.

حضرت زهرا (س) در همه زمینه ها به ویژه عبادت، همسرداری، تربیت فرزند و حضور در صحنه های اجتماعی و سیاسی برای تمام مسلمانان الگو است؛ شخصیت ایشان به قدری جامع و کامل است که سوره «کوثر»، «انسان» و آیه «تطهیر» و «مودّت» در حق آن حضرت، همسر و فرزندانش نازل شده است.

حضرت زهرا(س) در بیستم جمادی الثانی سال دوم بعثت به دنیا آمدند؛ پدر ایشان محمد(ص) و مادرشان خدیجه(س) نام دارد؛ پیامبر اکرم(ص) در وصف حضرت فاطمه(س) می فرمایند: «هر کس فاطمه(ع) را دوست بدارد، در بهشت با من و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش دوزخ است.»

حضرت فاطمه زهرا (س) در زمانی چشم به جهان گشود که اعراب جاهل، دختران را بی هیچ گناهی و فقط به دلیل دختر بودن زنده به گور می کردند؛ در چنین برهه ای پیامبر(ص) با بوسه بر دستان دختر خویش ارزش والایی به دختران و زنان جامعه عطا کرد و آن ها را همردیف مردان در بهره مندی از حقوق انسانی قرار داد.

نام فاطمه بر درهای بهشت درج شده است؛ فاطمه از مصدر 'ف ط م' گرفته شده؛ فَطمَ در زبان عربی به معنی بریدن، قطع کردن و جدا شدن آمده ‌است؛ در مورد علت این نامگذاری در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «خداوند دخترم فاطمه و فرزندانش و هر کس که آن ها را دوست داشته باشد را از آتش دوزخ جدا کرده است، به این دلیل او فاطمه نامیده شده است».

از القاب آن حضرت که نشان از جایگاه بسیار رفیع ایشان دارد، لقب «سیده نساء العالمین» را می توان نام برد که «قاضی نورالله شوشتری»(شهید ثالث) در جلد 33 کتاب «احقاق الحق» نیز با استناد حدیث معتبری از پیامبر اسلام(ص) که فرموده «دخترم فاطمه بزرگ بانوی زنان جهانیان است»، این لقب را از ابتدای خلقت تا پایان جهان برای فاطمه(س) دانسته است.

حضرت علی(ع) نیز در وصف حضرت فاطمه(س) می فرماید: «من همسر بتول(ع) هستم؛ همان کسی که سرور زنان جهانیان است.»

نویسندگان سیره و محدثان اسلامی برای حضرت فاطمه(س) لقب هایی از جمله زهرا، صدیقه، طاهره، راضیه، مرضیه، مبارکه و بتول نوشته اند که لقب زهرا(س) از شهرت بیشتری برخوردار است.

حضرت فاطمه زهرا(س) نخستین مبلغ پیروی از ولایت بودند که در راه دفاع از ولایت در سوم جمادی الاخر سال 11 هجری به شهادت رسیدند.

امروز که 14 قرن از ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان می گذرد، همچنان بر تعداد ارادتمندان و شیفتگان آن حضرت افزوده می شود و بیش از گذشته به شخصیت دردانه پیامبر(ص) که سرچشمه فضایل و خوبی هاست، تأسی می شود.

** سیاست حضرت فاطمه(س) حمایت از ولایت و امامت بود

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در باره شخصیت سیاسی آن حضرت معتقد است: سیاست حضرت فاطمه(س) حمایت از ولایت و امامت بود و در همین مسیر جان خود را فدا کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد عظیمی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا همچنین اضافه کرد که حضرت زهرا(س) نخستین شهیدی است که در راه دفاع از ولایت به شهادت رسیدند که این مسأله نشانگر عظمت و اوج شخصیت حضرت زهرا(س) است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای مؤمنان به ویژه قشر جوان که به دنبال زندگی همراه با معنویت، کمال و شخصت واقعی هستند، است.

این روحانی از سلاله سادات ادامه داد: حضرت زهرا (س) الگویی کامل در عبادت و تقوا و از این نظر زبانزد عام و خاص است و زمانی که ائمه(ع) ایشان را حجت می نامند، مشخص است که حضرت زهرا(س) الگوی امامان معصوم نیز بوده اند.

عظیمی با اشاره به این که حضرت فاطمه(س) بهترین الگو در مسیر تحکم بنیان خانواده است، خاطرنشان کرد: تأسی به سیره ایشان می تواند بسیاری از مشکلات در زندگی زناشویی را حل کند و الگویی فاخر برای تحکیم بنیان خانواده باشد.

وی تأکید کرد: جوانان باید از برنامه های سیاسی و اجتماعی آن حضرت الگو بگیرند و بدانند که حضرت فاطمه(س) در چه زمان و برهه ای در مسائل سیاسی ورود پیدا می کردند تا دچار سیاست زدگی و تحت تأثیر افکار جناح های مختلف نباشند.

عظیمی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در مسائل مختلف به ویژه مردمداری، انفاق، تمسک به قرآن و ولایت، امام شناسی، حضور بموقع در مسائل اجتماعی و سیاسی سرآمد بودند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی قم با بیان این که در زیارت جامعه کبیره از 14 معصوم به عنوان نور واحد و صراط مستقیم نام برده می شود، گفت: حضرت فاطمه(س) در وصیت خود از حضرت امیرالمومنین(ع) می خواهند که از او راضی باشند و امیرالمومنین(ع) پاسخ می دهند که شما سرور اهل تقوا هستی و بالاتر از شما در تقوا وجود ندارد که این سخنان نشانگر عظمت وجودی و شخصت حضرت زهرا(س) است.

وی اضافه کرد: امام باقر(ع) در روایتی حضرت زهرا(س) را هدیه ای الهی از سوی خداوند به بشر و در روایتی دیگر برکت نور حضرت(س) را دلیل روشنایی عالم عنوان می فرمایند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) الگویی تام و تمام برای همه به ویژه بانوان است، اظهار کرد: حضرت زهرا (س) نمونه بارز روشنگری، بصیرت افزایی و حضور بموقع در صحنه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ایام فاطمیه را فرصتی برای بازخوانی ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) دانست و گفت: حضرت زهرا(س) الگویی برای همه زنان و مردان در موضوع بصیرت، حضور بموقع در صحنه و دفاع از ولایت است که در شرایط کنونی جامعه ما به این مؤلفه های مهم نیازمند است.

وی ادامه داد: دفاع از ولایت، ساده زستی، ازدواج، خانه داری، همسرداری، تربیت فرزندان، حضور در صحنه های اجتماعی، سیاسی، نظامی و دفاعی حضرت زهرا(س) را الگوی تام و تمام برای همه به ویژه بانوان تبدیل کرده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم، بصیرت را محور زندگانی و شخصیت فاطمه زهرا(س) دانست و تأکید کرد: انتظار این است که ویژگی های شخصیتی و سیره عملی، علمی، بصیرتی و عبادی حضرا زهرا(س) در دانشگاه ها و حوزه های علمیه مورد توجه جدی تر قرار گیرد و به عنوان محتوای درسی به دانشجویان و طلاب آموزش داده شود.

وی افزود: زهرای مرضیه(س) با وجود اینکه همسر خلیفه مسلمین بودند در اوج ساده زیستی زندگی می کردند که باید این سیره عملی زندگی حضرت زهرا(س) الگویی برای تمام همسران مسؤولان و مدیران کشور باشد تا با دوری از تشریفات و تجملات، رهروان حضرت فاطمه(س) باشند.

قاسمی نیا با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در خانه، بهترین همسر، خانه دار و مربی فرزندان و در مسائل سیاسی جامعه بابصیرت ترین افراد بود، گفت: آن حضرت حامی، همراه و همپای حضرت علی(ع) به عنوان مدافع، پیرو و رهرو امیرالمومنین(ع)به عنوان امام و رهبر جامعه بودند.

وی با اشاره به جایگاه حضرت زهرا(س) گفت: بر اساس روایات شیعه و اهل سنت، حضرت زهرا(س) نه تنها سرور زنان اهل بهشت، بلکه سرور زنان عالم است که این جایگاه رفیع باید به عنوان الگویی گرانمایه مورد توجه همه به ویژه زنان جوانان جامعه ما باشد تا از فرصت جوانی، بهترین استفاده را برای تعالی خود ببرند.

قاسمی نیا، مقاومت، ایستادگی و صبر در مسائل و مشکلات زندگی را از دیگر ویژگی های حضرت زهرا(س) دانست و ادامه داد: در شرایط کنونی که در مسائل اقتصادی با مشکلات و تنگناهای معیشتی روبرو هستیم نقش خانواده ها با محوریت زنان و مادران نقشی تعیین کننده در عبور از این پیچ سخت تنگنای معیشتی و اقتصادی است.

وی، همزمانی ایام فاطمیه با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را فرصتی برای بازخوانی نگاه انقلاب به بانوان و نقش آفرینی زنان در طول انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: نقش زنان و بانوان کشور در چهار دهه انقلاب اسلامی، برگرفته از زندگی حضرت زهرا(س) بوده به گونه ای که در تمام صحنه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و خانوادگی حضور زنان پررنگ و گسترده بوده است. قاسمی نیا با اشاره به نگاه والای امام راحل و مقام معظم رهبری به زن، گفت: امام(ره) در وصیتنامه خود اشاره کرده اند که حضور بانوان و زنان در صحنه های مختلف مورد نیاز کشور همدوش مردان در راه تعالی اسلام و تحقق مقاصد قرآن از جمله افتخارات انقلاب است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم، نقش آفرینی بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را نمونه ای بارز از شجاعت، شهامت و بصیرت بانوان کشور دانست و تأکید کرد: بانوان ایران اسلامی نه تنها در پیروزی انقلاب، بلکه در پشتیبانی از جبهه ها نیز نقش تعیین کننده ای داشتند.

وی با تجلیل از مادران شهدا گفت: مادران شیرزن این مملکت با تربیت فرزندانی برومند، با افتخار آنها را در راه اسلام و قرآن تقدیم انقلاب کردند و در شهادت عزیزان خود صبر و استقامت کردند که نباید نقش مادران شهدا را در پیروزی ملت ایران فراموش کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان