arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۰۹ آذر ۱۳۹۰

فوت 4 هزار و 311 مبتلا به ایدز در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه 91.5 درصد مبتلایان به ایدز را مردان و مابقی را زنان تشکیل می‌دهند،گفت: تاکنون 4 هزار و 311 نفر از مبتلایان به ایدز فوت کرده‌اند.

به گزارش مهر، دکتر علیرضا مصداقی‌نیا روز چهارشنبه در مراسم روز جهانی ایدز در دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه روند ابتلا به ویروس ایدز در جهان رو به افزایش است، افزود: روزانه 7 هزار مورد جدید ابتلا به ویروس ایدز شناسایی می شود که 97 درصد آن در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق می‌افتد. همچنین از این موارد 1000 مورد به کودکان زیر 15 سال و 51 درصد این مبتلایان را زنان و 41 درصد آنها را افراد 15 تا 24 سال تشکیل می‌دهند.

وی با عنوان این مطلب که مرگ ناشی از ایدز در سال 2001، حدود 2.2 میلیون نفر بود که هم اکنون به 1.8 میلیون نفر رسیده است، گفت:  استاندارد جهانی تا سال 2015 حرکت به سمت به صفر شدن موارد جدید ابتلا به ایدز است که در همین زمینه سومین برنامه جامع کشوری کنترل ایدز امسال در کشور به تصویب شورای عالی سلامت رسید و در آن 18 دستگاه دخیل هستند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی، تامین سلامت خون، مشاوره و آزمایش داوطلبانه، کاهش آسیب، پیشگیری از انتقال جنسی که در این رابطه وضعیتمان خیلی مناسب نیست و میزان ابتلا از این راه رو به افزایش است مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی از مهمترین استراتژیهای این موضوع است.

مصداقی‌نیا با اعلام اینکه شیوع ایدز در بین معتادان تزریقی در کشور 15 درصد است، افزود: تعداد موارد ثبت شده ابتلا به ویروس ایدز در کشور 23 هزار و 125 نفر و تعداد افراد مبتلا به ایدز 3 هزار و 54 نفر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه 91.5 درصد مبتلایان به ایدز را مردان و مابقی را زنان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: تاکنون 4 هزار و 311 نفر از مبتلایان به ایدز فوت کرده‌اند.

وی در ارتباط با علت ابتلا به ویروس ایدز در ایران گفت: 69.8 درصد مبتلایان از طریق اعتیاد تزریقی، 10 درصد از طریق رابطه جنسی،‌1.1 درصد از طریق فرآورده‌های خونی، 0.8 درصد از طریق انتقال مادر به کودک و  18.3 درصد به علل نامشخص مبتلا شده اند.
نظرات بینندگان