arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

عادل الجبیر: نفروختن سلاح‌های آمریکایی به عربستان به نفع ایران است

دیپلمات ارشد سعودی توقف فروش سلاح‌‌های پیشرفته ساخت آمریکا به کشورش را پیروزی «ایران» برشمرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عادل الجبیر: نفروختن سلاح‌های آمریکایی به عربستان به نفع ایران استوزیر مشاور در امور خارجه رژیم سعودی در مصاحبه با یک شبکه خبری آمریکایی ادعا کرد عدم فروش تسلیحات آمریکایی به کشورش موجب «جسورتر شدن ایران» خواهد شد. 

 «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان  یکشنبه در گفت ‌وگو با شبکه خبری «سی. بی. اس نیوز»گفت که تلاش‌های بیشتر کنگره  آمریکا در زمینه عدم فروش جنگ افزار به عربستان سعودی در واکنش به دخالت این کشور در بحران یمن و ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی تنها موجب جسورتر شدن ایران و گروهای نیابتی این کشور در منطقه می‌شود.

وی در این گفت ‌وگو با انتقاد از طرح «باب منندز» قانونگذار آمریکایی در زمینه عدم فروش سلاح به عربستان اظهار داشت، تصویب این لایحه در حکم یک پیروزی برای ایران و برنامه‌های این کشور در خاورمیانه (غرب آسیا) خواهد بود. 

عادل الجبیر در ادامه گفت : «عجیب است که اعضای کنگره می‌خواهند متحدان خود مانند عربستان سعودی را که در تلاش برای عقب راندن گروه‌های تروریستی هستند محدود کنند.»

 بر اساس این گزارش، لایحه دو حزبی معرفی شده به کنگره آمریکا از سوی باب منندز، سناتور دموکرات آمریکا در هفته گذشته فروش جنگ افزارهای پیشرفته به عربستان سعودی را ممنوع می‌سازد. در این لایحه همچنین توقف دائمی سوخت‌رسانی هوایی از سوی هواپیماهای آمریکا به جنگنده‌ها و بمب ا‌فکن سعودی ( هواپیماهایی که  در حمله یه یمن مشارکت دارند)  تقاضا شده است.

عادل الجبیر در ادامه مصاحبه با سی. بی. اس درباره جنگ یمن ادعا کرد: «[جنگ یمن]، انتخاب ما نبود و جنگی نبود که ما خواهان آن باشیم. اما نمی‌توانیم اجازه دهیم که گروه تروریستی متحد ایران و حزب الله در کشور مهم و راهبردی چون یمن سلطه یابد.»

دیپلمات ارشد سعودی در ادامه اظهار داشت: «اگر این لایحه توسط کنگره تصویب و با امضاء به قانون مبدل شود، فقط می‌تواند برای جمعیتی که در تهران شعار "مرگ آمریکا" سر می‌دهند مهمات فراهم کند.»

وی در خاتمه درباره پرونده خاشقچی نیز گفت: «شاید در این ماجرا احساساتی وجود داشته باشد، شاید بین کاخ سفید و ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی از نقش عربستان در امور خاشقچی موارد اغراق آمیز موجود  باشد. ما هنوز در حال انجام تحقیقات در این زمینه هستیم...... و احساس می‌کنم به حقیقت و آنچه که بر آقای خاشقچی اتفاق افتاد ، پی خواهیم برد.»

نظرات بینندگان