arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

انگلیس، تحریم استفاده‌کنندگان از سازوکار مالی توسط آمریکا را رد کرد

سخنگوی دولت انگلیس درباره تهدید آمریکا علیه استفاده کنندگان از سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا(اینستکس) گفت: نوع اظهاراتی که ازطرف آمریکا مطرح می شود بیشتر از این جنس است که آنها درک کرده اند ما به‌عنوان طرف‌های اروپایی برجام بایستی به تعهداتمان دراین توافق پایبند باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت انگلیس درباره تهدید آمریکا علیه استفاده کنندگان از سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا(اینستکس) گفت:نوع اظهاراتی که ازطرف آمریکا مطرح می شود بیشتر از این جنس است که آنها درک کرده اند ما به‌عنوان طرف‌های اروپایی برجام بایستی به تعهداتمان دراین توافق پایبند باشیم.

این سخنگوی که خواست نامش فاش نشود روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد که برجام برای انگلیس حائز اهمیت و این کشور تمام انرژی خود را برای حفظ این توافق به کار بسته است.

پس از خروج آمریکا از برجام، وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه جاری در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا(اینستکس - INSTEX)به ثبت رسمی رسیده است.

این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی(مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما پس‌ازآن دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

** راه‌اندازی اینستکس اقدامی بی‌سابقه است
سخنگوی دولت انگلیس دراین‌باره گفت که برداشتن چنین گامی از سوی این سه کشور 'اقدامی بی‌سابقه است'. وی افزود: اروپا تاکنون شرکتی را با ماهیت فعالیت‌هایی که قرار است در اینستکس انجام شود ثبت نکرده است.

وی بااین‌حال تصریح کرد که ابعاد و عمق تعهد انگلیس برای عملیاتی کردن این سازوکار را می‌توان در حضور معاون وزیر امور خارجه انگلیس به‌عنوان عضو این شرکت، موردتوجه قرارداد.

این مقام انگلیسی درادامه اظهار داشت که گلایه‌مندی ایران درباره تأخیر اجرای این سازوکار را درک می‌کند.وی توضیح داد: این تأخیر انعکاس‌دهنده واقعیت پیچیدگی‌هایی است که درگیر آن هستیم و همان‌طور که گفتم ما هرگز تجربه چنین کاری را نداشتیم و ابعاد چالش‌ها گسترده است.

**اروپا در باره اینستکس شرطی برای ایران نگذاشته است
این سخنگو درباره آنچه شروط عملیاتی شدن اینستکس توسط اروپا خوانده می‌شود هم عنوان کرد که اروپا در این رابطه شرطی نگذاشته است. او درعین‌حال توضیح داد:ما تمایل داریم که ایران متوجه باشد پذیرفتن مقررات مبارزه با پولشویی چه تأثیر مثبتی بر روابط اقتصادی این کشور با سایر بازیگران بین‌المللی خواهد گذاشت.

وی افزود: این استانداردی است که شرکت‌های تجاری و بانک‌ها در تعامل با ایران انتظار خواهند داشت.

این مقام انگلیسی عنوان کرد که طرف‌های اروپایی تلاش می‌کنند تا هرچه سریع‌تر این سازوکار را عملیاتی کنند'اما هنوز اقدامات زیادی باقی‌مانده که امیدواریم از طریق همکاری با ایران درباره شرکت همتا، بتوانیم مجموعه کارها را پیش ببریم.'

وی درباره چشم اندازه دسترسی ایران به درآمدهای نفتی‌اش از طریق اینستکس گفت:ما در این مقطع روی اجرای فاز اول متمرکز هستیم و اینکه بتوانیم این سازوکار را درباره اقلام موردنیاز ایران عملیاتی کنیم. بقیه سؤالات به آینده مربوط خواهد بود.

** شرکت‌های اروپایی مشتاق استفاده از اینستکس هستند
در ادامه این مصاحبه این مقام انگلیسی عنوان کرد: ما از طرف شرکت‌های زیادی تماس داشتیم که برای استفاده از اینستکس اظهار علاقه کردند. من در این رابطه می‌توانم از قول همکاران آلمانی و فرانسوی‌ام اعلام کنم که آن‌ها هم علاقه‌مندی‌های گسترده‌ای را از سوی شرکت‌های تجاری در پاریس و برلین دریافت کرده‌اند.

وی توضیح داد که این شرکت‌ها با دولت‌های سه کشور(انگلیس، فرانسه و آلمان) تماس گرفته ودرباره زمان آغاز به کار اینستکس پرس‌وجو کرده‌اند.

او این مساله را یک نشانه عالی در واکنش به راه‌اندازی اینستکس توصیف کرد که به گفته وی نشان می‌دهد 'بازار، این واقعیت را درک کرده که ایران بازار عظیم دست‌نخورده‌ای از خریداران بالقوه است.'
این مقام انگلیسی 80 میلیون جمعیت ایران را رقمی قابل‌توجه توصیف کرد که فعالان اقتصادی در غرب تمایل دارند بتوانند با این بازار تجارت کنند.

نظرات بینندگان