arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۱۰ آذر ۱۳۹۰

واکنش لاریجانی به اقدام اخیر انگلیس: سفیرشان را می خواهند، خوب بخواهند، ما چقدر باید صبر کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجلس شورای اسلامی توجه به مسائل اصلی را دارای اولویت دانست گفت: باید از هر گونه حاشیه سازی پرهیز کرد، یعنی باید به متن مراجعه و از پرداختن به مسائل خرد پرهیز کرد.

در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دوم سیما، آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که به مناسبت روز مجلس و از قم، در این گفتگو شرکت کرده بود، در ابتدا با گرامی داشت یاد و خاطره شهید مدرس وی را شخصیت ممتاز و درخشنده ای در صدر مشروطیت ذکر کرد و افزود: وی به عنوان یکی از پنج مجتهد تراز اول از ابتدای مشروطیت وارد مجلس شد و نشان داد که از تیزبینی و فراست برخودار است، از این جهت مجلس را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی با اشاره به حضور شهید مدرس در دوره دوم مجلس به عنوان مجتهد و نماینده تهران و پس از آن در دوره های سوم، چهارم و پنجم افزود: در همه دوره ها شهید مدرس برای حفظ منافع ملی کشور از هیچ چیز دریغ نمی کرد و نسبت به بیگانگان به ویژه انگلیس که تلاش می کردند به نحوی رضاخان را وارد سیستم قدرت کنند، می ایستاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، شهید مدرس را فردی دانست که به درستی نماینده مجلس شده است و گفت: مجلس باید از این گونه افراد در خود داشته باشد چرا که مجلس جایگاهی است که از منافع ملت دفاع می کند.

وی افزود: نماینده باید صاحب فضل و کاردان باشد، خود را وقف حقوق مردم کند و از منافع شخصی بگذرد تا بتواند از حقوق مردم دفاع کند و همچنین از شجاعت لازم برخوردار باشد.

دکتر لاریجانی درباره نقاط مثبت مجلس هشتم گفت: از آنجا که نماینده وقتی وارد مجلس شد، نماینده همه مردم است و باید به همه مسائل داخلی و خارجی اشراف داشته باشد و اظهار نظر کند.‌ امر ممتازی که تضمین کننده دموکراسی در کشور است، فضای گفتگوها بین افراد و سلایق مختلف و مباحث در مجلس هشتم آزادانه و خارج از حالت دستوری بود، که این یک نکته مثبت است.

وی افزود: هر نهادی ممکن است بعدا ببیند نظری که داده سست بوده یا اشکال داشته است و نکته مثبت دیگر مجلس هشتم در این زمینه،‌ ویژگی مهم حقیقت گرا بودن آن است به گونه ای که اگر جایی احساس کرد نظرش اشکال و سستی دارد آن را تغییر داد و این دل مشغولی در همه باید باشد که دغدغه شان حقیقت و منافع کشور باشد.

 لاریجانی وضعیت تخصصی در کمیسیون ها را از دیگر نقاط مثبت مجلس هشتم برشمرد و گفت: مثلا کمیسیون حقوقی و قضایی قوانین خوبی که قانون های مادر هستند مثل قانون مجازات اسلامی، و دیوان عدالت را تصویب کرد یا کمیسیون کشاورزی 4 قانون مهم را ارائه کرد از این رو جنبه تخصصی خوب است و باید تقویت شود به گونه ای که افراد کاردان،‌ درد آشنا و با فهم دقیق از منافع ملی کشور در مجلس حضور پیدا کنند تا استواری دموکراسی را نشان دهند.

وی درباره نقاط ضعف مجلس هم با بیان این که هیچ بخشی بدون ضعف نیست و باید آنها را رفع کرد، به فرمایشی از مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مثلا سیستم نظارتی باید باشد که خود مجلس بر خودش نظارت داشته باشد که قانونش را تصویب کردیم.

لاریجانی با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس، مشارکت مردم را دارای دو تاثیر دانست و گفت: یکی در بدو امر است که هر چه حضور مردم قوی تر باشد، عملا موجب مایوس شدن کشورهایی می شود که رفتارهای ناصوابی نسبت به ایران از خود بروز می دهند یعنی همیشه نقش بازدارنده دارد، غالبا هم مردم حضور چشمگیر دارند، حضوری که تاثیر آن در منطقه بروز کمترین مسئله برای جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با مشکلات زیاد در منطقه است.

وی تاثیر دوم را اثر حضور مردم در سرنوشت کل کشور ذکر کرد و افزود: نقش مجلس در کشور مهم است و به تعبیر مقام معظم رهبری، کار ریل گذاری را برای سایر قوا انجام می دهد، از این رو اگر حضور مردم جدی و انتخاب ها،‌انتخاب های قوی باشد،‌ از آنجا سرنوشت کشور توسط وکلا تامین می شود، نظارت قوی می شود و این امر هم موجب عمل درست بخش های اجرایی می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره وظیفه مسئولان در برگزاری انتخابات گفت: مسئولان باید تلاش کنند که انتخابات درست مطابق قانون اجرا کنند و برای همه اطمینان بخش باشد تا افراد در شهرهای مختلف با خیال راحت وارد صحنه انتخابات شوند و پای صندوق بیایند، دستگاه های نظارتی مثل شورای نگهبان اگر نظارت دقیق داشته باشد،‌ اطمینان بیشتر حاصل می شود، دستگاه قضایی هم اگر برخی از تخلفاتی که قبل و هنگام برگزاری انتخابات را با سرعت رسیدگی کنند، صیانت آرا بهتر نمایان می شود که قوه قضائیه هم تدبیری کردند و افرادی را در سراسر کشور برای این امر مشخص کرده اند.

وی افزود:‌ همه اینها کمک می کند، البته خود رسانه ها خیلی می توانند موثر باشد برای این که انتخابات مفرح صورت بگیرد، کاری مهم و ممتاز از نظر ملی برای مردم،‌ و هم درست انجام شود یعنی اطلاع رسانی به موقع کردن خیلی می تواند به صحت کار کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رفتار کاندیداها هم خیلی موثر است،‌ میدان رقابت انتخابات،‌میدان زد و خورد سیاسی نیست بلکه میدان معرفی درست کاندیداهاست، گاهی شنیده می شود که افراد به دنبال تخریب یکدیگر هستند کاری که مردم را مایوس می کند، کسی هم که زبان تند به کار می برد و به دنبال توهین به دیگران است،‌مایه مباهات برای کسی نمی شود ولی فضا را آلوده می کند و عده ای هم می خواهند پاسخ دهند که خود اینها جنجالهای کاذبی به وجود می آورد.

دکتر لاریجانی در ادامه به مسائل روز هم اشاره کرد و گفت: مسائلی که در صحنه منطقه ای و بین المللی رخ می دهد، نگاه ها به ایران را عمیق تر و نافذ تر کرده است، از این رو باید از هرگونه حاشیه سازی پرهیز کرد، یعنی باید به متن مراجعه و از پرداختن به مسائل خرد پرهیز کرد.

وی افزود: مسائل خرد، ذهن ها را از مسائل اصلی منصرف می کند، مثلا در حوزه اقتصادی، مسئله تورم و گرانی و اشتغال برای جوانان، مسئله ای اساسی است طبعا دولت، مجلس، همه باید وقت خود را اختصاص به حل این موضوعات دهند، نظارت مجلس باید به اینها عمیق تر باشد، ولی وقتی حواشی به وجود بیاید، ‌وقت ها صرف این امور می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ در انتخابات هم به همین گونه است، یعنی اگر کاندیداها فضا را برای رقابت سالم و مثبت فراهم کنند،‌ که البته رسانه ها می توانند خیلی در این زمینه موثر باشد، مردم با رویکرد مثبت به انتخابات مواجه می شوند ولی اگر مبدل به دعواهای تصنعی یا دلخوری هایی که به وجود می آید بشود، موجب دلسردی می شود.

وی درباره جلسه سران سه قوه هم گفت: جلسه در گذشته هم بوده ولی رسانه ای نمی شد، البته قدری منظم تر شده است، هر چه در سطوح مختلف ارتباط قوا نزدیکتر باشد، ‌همگرایی بیشتر می شود، اگر هم اختلافی باشد، بحث جدی برای حل آن کمک می کند و اگر هم نشد،‌ رهبری برای حل آن حضور دارند و ایشان نهادی را هم برای حل همین اختلاف ها ایجاد کردند که جای تشکر دارد.

لاریجانی افزود: در جلسات اخیر مقداری در مورد تخلف سنگین مالی 3000 میلیاردی تصمیم های خوبی گرفته شد، هر سه قوه مصمم هستند رسیدگی کنند و کسی نباید احساس کند که پرده صیانت شده ای برای او وجود دارد و قرار ما این بود هر کسی در هر مقامی رسیدگی شود و این کار مهمی است.

وی تصریح کرد:‌حالا هم که آقای اژه ای مسئولیت دارد، باید دستش باز باشد البته برخی مسائل منطقه ای و بین المللی هم مورد بحث قرار می گیرد که به تصمیم گیری های درست تر، در سطوح پایین تر کمک می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به موضوع قانون خدمات کشوری و گرفتن 80 درصد از حقوق مسئولیت پس از طی مدت آن، اشاره کرد و با بیان برخی از جزئیات آن گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری در مجلس هفتم تصویب شد، قانون مفصلی است که نقاط قوتی هم دارد، یکی از مواد آن ماده 71 تبصره 3 است که در مورد مدیران کشور است که در آن گرفتن 80 درصد از حقوق زمان مسئولیت از مدیران سازمان های زیر نظر رهبری و سازمانهای جدا از سیستم دولتی استثنا شده بود، در مجلس فعلی مقرر شد که آنها هم مشمول این قانون شوند ولی در مجموع این وضع ناپسندی به وجود می آورد و دلیلی ندارد که این تصور در کشور به وجود بیاید که وقتی مدیری کنار می رود، 80 درصد حقوق خود را همچنان دریافت کند، اگر چه به طور طبیعی افراد متخصص مبالغ بیشتری هم به دست می آورند.

وی افزود: ولی این امر فضای بدی را به وجود می آورد، وقتی این بحث در رسانه ها مطرح شد و به نحوی باز شد، معلوم شد این اشکال به قانونی که در مجلس هفتم تصویب شده برمی گردد که دو راه برای آن پیشنهاد شد و من هم لازم دیدم در مورد آن صحبت کنم چرا که مشکل اصلی در خود تبصره 3 ماده 71 وجود داشت و با لغو تفسیر آن،‌ خود مشکل باقی می ماند.

دکتر لاریجانی گفت: چه دلیلی دارد که ما رفتاری را انجام دهیم که اتهامی را به وجود بیاورد، فرض کنید بنده نه از حقوق مجلس استفاده می کنم و نه از امتیازات آن بلکه همان حقوق دانشگاه را دریافت می کنم، می دانم که خیلی از مدیران در این سطوح هم همینطور بودند، مثل آقای حداد عادل و قاعدتا آقای رئیس جمهور هم اینچنین است لذا مجلس در مورد این کار خوبی کرد که مشکل را به کل حل کرد.

وی درباره تحولات سوریه هم گفت: حوادثی که در منطقه رخ می دهد، شباهت ها و تفاوت هایی در سوریه دارد، یکی انتظارات واقعی مردم برای اصلاحات و غنی شدن شرایط دموکراتیک آنجاست که حق است و ما نظرمان در مورد همه حرکت ها همین است، آنها هم اصلاحاتی انجام دادن از جمله در قانون احزاب و نیز برگزاری انتخابات، اما برخی کشورها که خودشان سلطنتی اند چرا اینقدر نگران سوریه هستند؟ لاریجانی افزود: ‌این مضحکه است که کشوری از صدر تا ذیلش سلطنتی باشد آن وقت دلمشغولی سوریه را داشته باشد، از این رو دغدغه آنها طبیعی نیست و به مسئله مهم تری بر می گردد.

وی تصریح کرد: مسئله دیگر ورود سلاح به سوریه است،‌ اگر دموکراسی می خواهید ایجاد کنید، با سلاح میسر نیست،‌ پس می خواهید به هم بریزید.

رئیس مجلس شورای اسلامی علت این نوع برخورد با سوریه را نقش آن در مقاومت دانست و گفت: فریدمن مقاله ای نوشته است که در آن با ذکر مثال دموکراسی خواهی مردم در بحرین و ممانعت آنها از تغییر سیستم، دغدغه امریکا در سوریه را منافع اسرائیل و امریکا از سقوط سوریه نشان می دهد.

وی تغییر رفتار غرب در برابر ایران با صدور قطعنامه حقوق بشر، در حالی که کشورهایی با قوانین بدوی وجود دارند ولی رفیق آمریکا هستند، و نیز مسئله هسته ای و ماجرای مبتذل کار تروریستی که خلق کردند برای زیاد کردن فشار بر کشورمان را مرتبط با حوادث منطقه دانست و گفت: حادثه ای نمی بینیم که رخ داده باشد جز حوادث منطقه ای که بیداری در نهادش هست.

لاریجانی افزود: در مصر که حرکت رو به کمال و انقلابی ریشه دار دارند،‌ انتخابات با شکوهی برگزار شد و نظر سنجی ها نشان می دهد که شخصیت های اسلامی رای بیشتری آورده اند،‌امری که امریکا و اسرائیل را هراسناک می کند،‌در تونس 90 درصد مردم شرکت و شخصیت های ملی و اسلامی را اغلب انتخاب کردند، و نیز نتایج انتخابات در مراکش برای آنها گران دارد تمام می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره واکنش انگلیس به تصویب قانون کاهش سطح روابط در مجلس گفت: به طور طبیعی آنها باید رفتاری نشان دهند که بگویند ما کشور مهمی هستیم چون نمی خواهند از آن امپراطوری سوخته گذشته خود دست بردارند.

وی افزود: مشکل از اینجا آغاز می شود که رفتار دولت انگلیس در چند دوره برای مردم قابل توجیه نبود، یک مقطع قاجار و پهلوی که به مردم ایران ستم کردند و نوعی غارت سیاسی و اقتصادی در پروژه استعماری انگلیس وجود داشته است. ل

اریجانی ادامه داد: وقتی هم که نفت استخراج شد، آنها روی نفت ایران افتادند، روی کار آمدن سردار سپه نقش داشتند، در پهلوی صغیر هم در همه شئونات ایران دخالت می کردند و در حالی که امریکایی ها در یک مقطع توسط وزیر امور خارجه وقت، آلبرایت، عذرخواهی هم کردند، انگلیسی ها این کار را هم نکردند.

وی تصریح کرد: آنها می توانستند بعد از انقلاب که مردم سالاری در کشور ایجاد شد، رفتار عاقلانه ای را در پیش بگیرند، ولی از ابتدا رفتار ماجراجویانه ای را دنبال می کردند، البته رفتارهای دیپلماتیک آنها به شکل پیچیدن کارهای موذیانه در زرورق است.

رئیس مجلس شورای اسلامی قصد انگلیس را دست اندازی به منافع ملی مردم ایران ذکر کرد و گفت: با همه فشارها و بدبینی که مردم ایران به انگلیس داشتند، دولتها تحمل کردند و سفارت آنها دایر بود ولی در همه مسائلی که به منافع همه مردم برمی گشت، آنها ماجراجویانه برخورد می کردند، از جمله در مسائل اخیر که تصور آنها این بود که باید در برابر ملت بزرگ ایران گستاخانه عمل کنند، این حق مجلس بود که ارزیابی داشته باشد و سطح روابط را کاهش دهد، با هر کشوری هم این حق وجود دارد.

وی افزود: عصبانیتی که آنها از ابتدا از خود نشان دادند خیلی موجه نبود، البته پس از این بحثی که برخی از دانشجویان در مورد سفارت انجام دادند، آنها اقدامات ناشیانه ای را سامان و تندروی هایی را انجام دادند از جمله توسل به شورای امنیت برای محکوم کردن اقدامات دانشجویان بود، بدون آن که بگویند چه کارهایی را خود آنها انجام می دهند.

لاریجانی تصریح کرد: البته موضع مجلس این است که کارها در کشور باید براساس قانون انجام بگیرد و هر اقدامی در کشور باید در چارچوب نظامات قانونی انجام بگیرد، اما این کارهایی که انجام می دهند و سفیرشان را می خواهند، خوب بخواهند، ما چقدر باید صبر کنیم در مقابل کنترل افکار عمومی که انگلیسی ها هم حضور داشته باشند و هم موذیانه نسبت به ملت ایران جفا کنند، باید تکلیف روشن شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی انجام اقدامات دیپلماتیک را مشروط به داشتن آداب آن دانست و گفت: نمی توانند در کشوری سفارت، واحد فرهنگی و بخش سیاسی داشته باشند ولی در عین حال دشمنی بکنند، البته اختلاف نظر ممکن است وجود داشته باشد ولی آداب رفتار دیپلماتیک نکته ایست و کسی نمی تواند بگوید من می خواهم از چارچوب نظامات بین المللی استفاده کنم ولی می خواهم دشمنی خود را هم سازمان یافته تر انجام دهم.

دکتر لاریجانی در ادامه به موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان اشاره کرد و گفت: مردم نسبت به بحث هسته ای حساسیت دارند و آن را جزو دست آوردهای ملی خود می دانند و این حق ماست، حساسیت غربی ها هم به خاطر اهمیت این دانش است.

وی افزود: آنها با زد و بند های سیاسی می خواهند مانع از رشد ما شوند، ابتدا گفتند که باید مسائل را با آژانس تمام کنید، با البرادعی طرحی مشتمل بر 6 نوع سوال تدوین شد که برخی نیازمند بازدید، برخی مصاحبه و برخی اسناد بود، به تک به تک سوالها پاسخ داده شد و آنها به صورت کتبی اعلام کردند که موضع حل شده است، ماند یک مسئله که آن هم ادعای رژیم صهیونیستی و امریکایی ها بود مبنی بر این که ایران به سمت سلاح رفته است.

لاریجانی تصریح کرد:‌ قانون آژانس این است که چنین ادعاهایی را بررسی می کند و از کشور مربوطه پاسخ را می خواهد، آنها مجموعه اطلاعات را به ما دادند و ما در حدود 170 تا 180 صفحه پاسخ دادیم و گفتیم اگر سند معتبری دارید ، اعلام کنید این در حالی است که نه فرد را معرفی می کنند و نه سند معتبر،.

رئیس مجلس شورای اسلامی به اقدام اخیر مدیرکل آژانس اشاره کرد و گفت:‌ پس از اقدام اخیر وی روشن شد که موضوع چه هست،‌ چرا که پس از انتشار گزارش آژانس، فورا سخنگوی تبلیغاتی اسرائیل موضع گرفت که در اسرائیل مردم خیلی خوشحالند چون تمام اطلاعاتی که به مدیر کل دادند، در گزارش خود آورده است،‌ این امر تقریبا لو داد که مسئله چه هست.

وی علت این رویکرد را در آستانه خاتمه یافتن موضوع دانست و افزود: ‌دیدند که موضوع در حال اتمام است، ماجرای دیگری درست کردند.

دکتر لاریجانی تغییر لحن گزارش آژانس و دیگر اقدامات غرب علیه ایران را در باخت آنها در منطقه و از دست دادن مجریان دستور ارزیابی کرد و گفت: مسئله سیاسی است، گاهی هم در مذاکرات هسته ای این مطلب را عنوان می کردند که مشکل ما سیاسی است و اگر با امریکا مشکل را حل کنید،‌ مسئله تمام است.

وی افزود: مسئله هسته ای برای ایران پرشی از نظر علمی و وزن در منطقه ایجاد می کند و آنها نمی خواهند ملت ایران که ملتی با پشتوانه تمدنی قوی هست و نقش به سزایی در تحولات منطقه ای داشته است؛ 70 میلیون جمعیت و تعداد زیادی متخصص دارد؛ منابع انرژی دارد و در منطقه بسیار حساسی قرار گرفته؛ چنین پرشهایی داشته باشد و احساس می کنند اینجا جای کلیدی است و باید ایستادگی کنند، البته اینها بی جهت چنین می کنند و با این کارها نمی توانند ایران را منصرف کنند.

لاریجانی تصریح کرد: آنها این را آزموده اند که کاری از پیش نمی برند، ولی اگر یک وقت پشت میز مذاکره بنشینند و حرف حسابی داشته باشند حرف دیگریست، آنها باید اعتماد سازی کنند چرا که ما هر گامی که برداشتیم آنها بدل زدند ولی در کل اگر روش معقولی داشته باشند، ایران دنبال ستیزه جویی نیست،‌ بلکه به دنبال حل مسئله است، ولی وقتی طرف مقابل به دنبال منصرف کردن ماست، هیچ کس نمی تواند از آن دفاع کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همه طرح های داده شده در مسئله هسته ای را در نهایت به معنی صرفنظر کردن ایران از این دانش اعلام کرد و گفت: آنها هر کاری که بکنند این دانش از بین نمی رود.

وی نمونه ای از فریبکاری غرب را در موضوع تبادل سوخت ذکر کرد و افزود: آنها پس از طرح مسئله و با پذیرش آن در کشور، اردوغان و رئیس جمهور برزیل آمدند ولی ظرف یک تا دو هفته قطعنامه ای علیه ما صادر شد.

 لاریجانی تصریح کرد: من فکر می کنم باید به جد مسئله هسته ای را دنبال کرد، از هیاهو هم می شود فهمید که موضوع خیلی مهم است، البته ایران همواره آماده مذاکره است ولی مذاکره معقول نه این که از قبل شما نتیجه مذاکره را بدانید و به ما ابلاغ کنید.مثلا گاهی می گویند که تعلیق می کنید که این مذاکره نیست چون نتیجه از قبل معلوم شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
0
2
رئیس مجلس شورای اسلامی انجام اقدامات دیپلماتیک را مشروط به داشتن آداب آن دانست و گفت: نمی توانند در کشوری سفارت، واحد فرهنگی و بخش سیاسی داشته باشند ولی در عین حال دشمنی بکنند،

آیا آقای لاریجانی نمی داند که در زمان جنگ ایران و عراق ،
هر دو کشور تا چند سال سفارتخانه هایشان در خاک یکدیگر دایر بود؟
پس با داشتن سفارت نه تنها دشمنی که جنگ می توان
کرد.
نظرات بینندگان